■ آیا درست است که شیعیان پس از هر نماز سه بار مى گویند: «خان الأمین»؟
پاسخ: فردى که این نسبت را به #شیعه داده است یا فردی معاند و لجوج است که در تقابل با شیعه چاره ای جز اتهام زنی ندارد یا اینکه از ریشه و تاریخ این عبارت سخیف نا آگاه است.
در توضیح این شعار کفرآلود باید بگوییم که یهود معتقد بودند که رشته نبوت باید در خاندان اسحاق و فرزند او یعقوب پیوسته بماند و از این خاندان بیرون نرود،
ولى آنگاه که پیامبراکرم (صلى الله علیه و آله) با دلایل قطعى ظاهر گشت، به این فکر افتادند که جبرئیلِ امین را به خیانت متهم کنند و این شعار را سر دادند: «خان الأمین! خان الأمین! خان الأمین!»
یعنى او در وحى الهى خیانت ورزید و به جاى آن که نبوت را در فرزندان اسحاق ابقا کند، به فرزندان اسماعیل منتقل کرده است. [و به این جهت با او دشمن شدند1
قرآن در پاسخ آنان چنین مى فرماید:
«قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنِینَ»2
(بگو هر کس با جبرئیل دشمن باشد [دشمن خداست]، و او مأمورى بیش نیست که به اذن خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده، کتاب هاى پیشین را تصدیق مى کند، و مؤمنان را هدایت نموده و مایه بشارت است).
اکنون ببینید که چگونه برخى از افراد این افکار خیانت بار یهود را در مورد شیعه شبیه سازی کردند و گفتند: شیعه معتقد است که جبرئیل خیانت کرده و به جاى این که حضرت على علیه السلام را به مقام نبوت منصوب کند، آن را به پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) عطا کرده است3
میلیون ها نفر شیعه در جهان نماز مى گزارند، و حتى یک نفر از آنان چنین عبارتى را بر زبان نمى آورند، بلکه همه آنها با بلند کردن دست ها، سه بار «اللّه اکبر» مى گویند و بسیارى از آنان، حتى از این که چنین اتهامى بر آنان وارد مى شود، بى خبرند.
منابع:
1. تفسیر کبیر فخر رازى، ج ۳، ص ۱۹۵، دار احیاء التراث العربى، بیروت.
2. سوره بقره، آیه ۹۷.
3. راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، انتشارات مشعر، تهران، ۱۳۸۷، ص ۳۶۲- ۳۶۳.
■ چرا نماز بر روح برخی از افراد، تأثیری ندارد؟
پاسخ اول:
«این مطلب که نماز باید آدمی را از ارتکاب فحشاء و منکرات باز دارد، حقیقتی است که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد؛ زیرا قرآن به صراحت این خاصیت را برای نماز اثبات می کند، پس نمازی که این خاصیت در آن نباشد و تنها صورت نماز در آن یافت شود لامحا ...
■ نیت از ارکان نماز است یا از شرایط آن؟ اگر از ارکان است چرا قبل از نماز انجام میشود؟
1. نیت؛ از اجزای نماز است و آغاز آن قبل از تکبیرة الاحرام بوده و (مانند روزه) تا پایان نماز باید ادامه داشته باشد، بر این اساس چنانچه در قسمتی از نماز، نمازگزار از نیت خود برگردد، نماز او باطل خواهد بود.
2. از طرفی نیز نیت از واجبات و اجزایی است که ...