■ سوالی که مطرح است اینکه در تعقیبات نماز کدام یک از این اعمال اولویت دارد: سجده شکر، تسبیحات حضرت زهرا(س)، یا ذکر صلوات؟
پاسخ: در احادیث، ترتیبی برای تعقیبات نماز ذکر نشده است، ولی گروهی از فقها میگویند از برخی روایات چنین برمیآید که در انجام تعقیبات نماز، اولویت با تسبیحات فاطمه زهرا(س) است؛ یعنی اینکه نمازگزار پس از اتمام نماز، 34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله بگوید.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
آنچه مستحب مؤکد است، اصل انجام تعقیبات سفارش شده خصوصاً تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها میباشد. البته در خصوص تسبیحات مذکور آمده، قبل از خارج شدن از حالت تشهد باشد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
با توجه به اینکه در روایات، به خواندن تسبیحات حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها قبل از تغییر هیأت نماز سفارش شده است مناسب است که سجده شکر پس از تسبیحات بجا آورده شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
تسبیحات حضرت صدیقه طاهره علیها السلام را بخوانید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، 2. سجده شکر، 3. صلوات
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
همه موارد مذکور خوب است لکن بهتر است تعقیبات به ترتیبی که شیخ در مصباح ذکر کرده است گفته شود.
از مصباح شیخ طوسی و غیر آن نقل شده: هرگاه نماز را سلام دادی دستها را تا برابر گوش بالا بـبر و سه مرتبه تکبیر«اَلله اَکـبَرُ» گفته و سپس ذکر «لا اِلهَ اِلَّا اللهُ اِلـهًا واحِدًا ...» و بعد از آن «اَستَغفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْحَی القَیومُ وَ اَتوبُ اِلَیه» را بگو. سپس دعای « اَللّهُمَّ اهدِنی مِن عِندِکَ ...» را بخوان و پس از آن تسبیح حضرت زهرا (ع) را بگو.
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
■ اگر امام جماعت در نمازی سهواً قرائت را غلط بخواند و در همین حال به نمازش ادامه دهد، آیا برای نمازهای بعدی میتوان نمازش را صحیح دانست و به او اقتدا کرد یا اینکه باید احراز شود که نمازهای بعدیاش را درست و صحیح میخواند؟
در نمازهای بعدی میتوان به او اقتدا کرد؛ البته اگر مأموم، اشتباه امام در قرائت را متوجه شود، میتواند (به صورتی که موجب بطلان نمازش نگردد)، امام را متوجه کند تا امام، اشتباه را تصحیح نماید؛ وگرنه باید قصد فرادا کند و قرائت را خودش بخواند. ...
■ اگر نماز انسان را از گناه باز میدارد، چرا نمازگزاران گناهکار زیادند؟
نماز می تواند انسان را از زشتیها باز دارد(عنکبوت/45)
منتها چون نماز افراد از نظر رعایت شرایط،دارای سلسله مراتب است،هر فرد به نسبت همان مرتبه از نماز،به اثر مناسب آن درجه میرسد(نمونه/ج16/ص284)
برای یکی پیشگیری،برای دیگری درمان و برای فرد دیگر کاهش ...