■ منظور از جمله ((نمازشان در آن خانه جز سوت کشیدن و کف زدن نیست)) در سوره انفال آیه 35 چیست؟
پاسخ از طرف محمد قهرمانی: آیه مورد نظر عبارتست از:
و ما كان صلاتهم عند البيت الا مكاء و تصدية فذوقوا العذاب بما كنتم تفكرون (182)
ترجمه: نمازشان در آن خانه جز سوت كشيدن و كف زدن چيزى نباشد، پس به كيفر كفرتان عذاب را بچشد.
این آيه شريفه درباره عمل خرافى مشركان مكه نازل شده است در اين آيه نمونه اى از منطق فكرى آنها را منعكس شده است تا روشن شود كه آنها نه دارای سلامت فكر بودند و نه درستى عمل داشتند ،بلكه همه برنامه هايشان بى اساس و ابلهانه بود! آنها مدعى بودند كه نماز و عباداتى دارند و به كارهاى احمقانه خود نعره زدنها وكف زدنها در اطراف خانه خدا ، نام نماز گذاشتند ،لذا قرآن اضافه مى كند:((نماز آنها در كنار خانه خدا كعبه چيزى جز صورت كشيدن و كف زدن نبود)) (و ما كان صلاتهم عند البيت الا مكاء و تصديه )
در تاريخ مى خوانيم كه گروهى از اعراب در زمان جاهليت به هنگام طواف خانه كعبه لخت و مادر زاد مى شدند، و كف مى زدند و نام آن را عبادت مى گذاشتند و نيز نقل شده هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله در كنار حجر الاسود رو به سوى شمال مى ايستاد(كه هم مقابل كعبه باشد و هم بيت المقدس !) و مشغول نماز مى شد دو نفر از طائفه (( بنى سهم )) در طرف راست و چپ آن حضرت مى ايستادند يكى ((صحيه )) مى كشيد و ديگرى ((كف )) مى زد تا نماز پيامبر صلى الله عليه و آله رامشوش كنند .
در تعقيب اين جمله مى گويد اكنون كه همه كارهاى شما حتى نماز و عبادتتان اين چنين ابلهانه و زشت و شرم آور است مستحق مجازاتند (( پس بچشيد عذاب الهى را به خاطر اين كفرتان ))(فذوقوا العذاب بما كنتم تفكرون )
منبع: نماز راز دوست، على رستمى
■ از كجا مي توانيم تشخيص دهيم كه نمازمان قبول شده؟
بهترين سخن، سخن خداست. خداوند متعال درباره قبولى نماز، معيارى را در قرآن بيان كرده است كه با كمى دقت قابل فهم است. در آيه 45 سوره عنكبوت مى فرمايد:«إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» ؛« و نماز را برپا دار، كه نماز(انسان را) از زش ...
■ مستحبات و مکروهات رکوع را نام ببرید؟
الف. مواردی که انجام آن در رکوع، بر نمازگزار مستحب است، عبارت است از:
1. در حال خم شدن برای رکوع «اللّٰه اکبر» بگوید.
2. در حال رکوع زانوها را به عقب برده و جلو نیاورد.
3. پشت خود را راست نگه دارد، به نوعى که اگر قطرۀ آبى بر آن ریخته شود بهجاى ...
■ با توجه به اینکه حرکت در نماز موجب بطلان خواهد شد، تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه هنگام نماز چگونه توجیه پذیر است؟
مفسران شیعه و سنی با استناد به روایات وارد شده در باب تغییر قبله میگویند؛ رسول خدا بعد از نبوت 13 سال در مکه و سپس 17 یا 19ماه در مدینه به سوی بیت المقدس نماز گذاردند، سپس روز دوشنبه نیمه ماه رجب در سال دوم هجری دو ماه قبل از جنگ بدر در مسجد بنى سلم ...