■ شیعه در وضو پاها را مسح می کند و اهل سنت آن را می شوید، آیا در کتب اهل سنت روایتی طبق نظر شیعه وجود دارد؟
پاسخ:
ما بیش از سى روایت یافتیم که بیانگر مسح پاها در وضوى رسول خدا و اصحاب اوست. [ اهل سنت رفتار اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که نشان دهنده سیره ایشان می باشد را به عنوان منبع احکام می پذیرند]
اینک برخى از روایات را در این جا ذکر مى کنیم و بقیه در کتاب «الانصاف فى مسائل دام فیها الخلاف 1 »، موجود است.
امام على بن ابى طالب (علیه السلام) فرمود: دیدم که پیامبر اکرم ظاهر پاها را [نمی شست ، بلکه] مسح می کرد «رَأیتُ رَسُولَ اللّهَ مَسَحَ ظاهَرهما». 2
حمران بن أبان- غلام عثمان- از او نقل مى کند: پیامبرخدا (صلى الله علیه وآله) پس از شستن صورت و دست، بر سر و پاها مسح مى کشید. 3
عبداللّه بن زید مازنى معروف به ابن عماره مى گوید: پیامبر وضو گرفت «وَ مَسَحَ رأسَهُ وَ رِجلَیْه»؛ سر و پاها را مسح کشید. 4
عبداللّه بن عباس، پیوسته مى گفت: وضو دو شستن دارد [سر و دو دست] و دو مسح [سر و پاها] انّ الوضوءَ غَسلَتان و مَسحَتان. 5
ابو مالک اشعرى، صحابى رسول خدا، به عشیره خود وضوى رسول خدا را آموزش داد و در پایان بر روى پاها مسح کشید. 6
رفاعة بن رافع صحابى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از پیامبر نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «لا یَتمُّ صَلاةُ أَحدِکُمْ حَتّى یُسْبِغ الوُضوءَ کَما أَمَرَهُ اللّهُ فَیَغْسِل وَجهَهُ وَیَدَیْه إِلى الْمِرْفَقَین وَ یَمْسَح بِرأْسِهِ وَ رِجْلَیْهِ إِلى الْکَعْبَین». 7
(نماز هیچ یک از شما پذیرفته نمى شود تا به نحو کامل وضو بگیرد، صورت و دست ها را بشوید و سر و پاها را تا دو برآمادگى مسح کند). 8
1. الانصاف فى مسائل دام فیها الخلاف، ج ۱، ص ۵۶- ۹۵.
2.مسند احمد، ج ۱، ص ۱۵۳، شماره ۷۳۹، و ص ۱۸۳ شماره ۹۱.
3. کنزالعمال، ج ۹، ص ۴۳۶، شماره ۲۶۸۶۳.
4. کنزالعمال، ج ۹، ص ۴۵۱، حدیث ۲۶۹۲۲.
5.تفسیر طبرى، ج ۶، ص ۸۲.
6. مسند احمد، ج ۵، ص ۳۴۲.
7.مستدرک حاکم، ج ۱، ص ۲۴۱.
8. گرد آوری از کتاب: راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، انتشارات مشعر، تهران، ۱۳۸۷، ص ۴۹۳ – ۴۹۸.
■ کسی که یک رکعت دیرتر به نماز جماعت می رسد، آیا باید در رکعت چهارم امام از او متابعت کند و تشهد و سلام را بخواند؟
این سؤال از دفاتر مراجع عظام استفتاء گردیدکه توجه شما را به آنها جلب می کنیم:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
در فرض سؤال متابعت در هیچ کدام از دو مورد مذکور لازم نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله ال ...
■ با توجه به اينكه اسلام به صلهرحم، اهميت فراوانى داده است، حكم نماز و روزه خويشانى كه چندين سال همديگر را در اثر اختلافات خانوادگى نمىبينند چگونه است؟
* در قرآن و روايات، قطع رحم ـ كه ممكن است در اثر قهر كردن باشد ـ بسيار مذمت شده و اين افراد مورد لعنت خدا قرار مىگيرند: (فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُواْ فِى الاْرْضِ وَتُقَطِّعُواْ أَرْحَامَكُمْ * أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ ...
■ اگر نمازی قضا شد، آیا واجب است قضاى آنرا در همان روز به جا آورد؟
نمازی که انسان میخواهد قضای آنرا به جا آورد، دو صورت دارد:
1. نماز قضا مربوط به روزهای گذشته است؛
الف. اگر تعداد نمازهای قضا بیش از یکی است، گرچه به جا آوردن آنها واجب فوری نیست، ولی نباید در انجام آنها سستی و کوتاهی کرد.[1]
ب. اگر فقط یک نماز ق ...