■ چگونه عبادت كنیم و نماز بخوانیم تا از ریا دور باشد؟

پاسخ: ریا عبارت است از این که انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و کارهای نیک خود به دیگران، در اجتماع اعتبار و منزلت کسب کند. ریا نقطۀ مقابل اخلاص است.

بعضی از راه‌های درمان ریا عبارت‌اند از:
توجه به خشم و غضب الهی از عمل ریاکارانه؛
توجه به بی‌ارزشی پاداش و تشویق مردم در برابر پاداش‌های عظیم الهی؛
توجه به خلف وعده‌ها، ناسپاسی‌ها و فراموش‌کاری‌ها و ناتوانی‌های مردم در قدردانی؛
توجه به قدرت خداوند در تسخیر دل‌ها؛
توجه به قدرت خداوند در افشای ریاکاری‌ها.
توجه به این که ریا، نابودگر اجر و پاداش اخروی اعمال انسان است و عادت دادن خود به این که اعمال و کارهای نیک خود را در پنهانی انجام دهیم.
گفتنی است در بسیاری از موارد واقعاً انجام کاری به صورت آشکار، ریا نیست؛ بلکه انجام وظیفه است؛ برای مثال شرکت در نماز جماعت، دادن صدقه و غیره؛ ولی شیطان فرد را وسوسه می‌کند که این کار ریا است تا به این وسیله او را از فیض شرکت در انجام کارهای خیر و عبادات دسته¬جمعی باز دارد، باید این موارد را شناخت و برای مبارزه با شیطان شائبۀ ریا را نادیده گرفت و آنها را آشکارا انجام داد.
در واقع در برخی از موارد بیان و آشکارکردن عمل نیک نه تنها ریا و مبغوض خداوند نیست؛ بلکه پسندیده است؛ مثل انجام آشکار اعمال نیک و صالح به قصد تشویق دیگران یا به قصد تبلیغ دین، یا مبارزه با وسوسه‌های شیطان و...

1398/8/12 ساعت 12:37
کد : 757
لینک مطلب

■ چرا تا جایی که ممکن است باید در مسجد نماز خواند و مسجد اینقدر حق به گردن همسایگانش دارد ؟

مسجد در شریعت اسلام به عنوان عبادتگاه مسلمانان معرفی شده است . از این جهت دارای اهمیت فوق العاده ای است . از طرفی نیز در بعضی از روایات به عنوان خانه خداوند روی زمین معرفی شده که این نیز بر اهمیت آن می افزاید. در حدیث قدسی از خداوند متعال، نقل شده ...

■ آیا درست است که بی نماز از ابلیس بدتر است؟

شیطان که رانده گشت بجز یک خطا نکرد خود را برای سجده آدم رضا نکرد شیطان هزار مرتبه بهتر ز بی نماز او سجده بر آدم و این بر خدا نکرد حضرت آيت الله جوادى آملى : استاد ما مرحوم الهى قمشه‏اى، در شعر معروف خود، مى‏فرمايد: شيطان كه برا ...

■ آیا شرکت بانوان در نماز عید فطر و عید قربان ممنوع بود و پیامبر اکرم(ص) تنها به دختران دم بخت اجازه شرکت دادند تا زمینه ازدواج آنان فراهم آید؟! پیامبر اکرم(ص) به دختران دم بخت اجازه فرمودند که در نمازهای عید فطر و قربان حضور یابند، شاید رزق و روزی مناسبی نصیب آنان شود. برخی از دانشمندان دینی، این رزق و روزی را به ازدواج تفسیر نمودهاند،! منظور چیست؟ یعنی قبلاً اجازه نداشتند؟ یا قبلاً به زنان اجازه حضور در نماز داده نمیشد و بعداً دختران مجرد مستثنا شدهاند و...؟ این حدیث به نظرات اهل تسنن شباهت دارد!

در ارتباط با روایت مطرح شده در پرسش، باید گفت؛ امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کند: رسول خدا(ص) اجازه فرمودند تا دوشیزگان برای شرکت در نماز عیدین(عید قربان و عید فطر) از منزل خارج شوند تا رزق یعنی ازدواج روزی آنان شود.[1] این روایت در صورت پذیرش لز ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز