■ برای طولانی‌تر شدن سجده، چه ذکر‌هایی باید گفت؟ آیا این سجده طولانی قرب بیشتری ایجاد می‌کند؟

پاسخ: بی‌گمان سجده‌ی با توجه و با حضور قلب، انسان را به خدا نزدیک‌تر خواهد کرد، و هر چه این زمان طولانی‌تر باشد، قرب و نزدیکی بیشتری حاصل خواهد شد. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «... وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ»؛[1] و سجده کن و به خدا نزدیک شو.
در روایات و احادیث آمده است؛ نزدیک‌ترین حالت بنده به خداوند، زمانى است که وی در سجده باشد.[2] راوی می‌گوید شنیدم که امام رضا(ع) می‌فرمود: نزدیک‌ترین زمان بنده به خداوند، زمانی است که او در حال سجده باشد.[3]
با توجه به این مقدمه باید گفت؛ در سجده می‌توان هر دعایی را خواند.[4] البته روایات ویژه‌ای هم در مورد اذکار سجود وجود دارد که در این‌جا به چند نمونه اشاره می‌شود:
1. از امام صادق(ع) روایت شده است؛ هنگامی که در سجده هستی، بگو: «... اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدْتُ وَ بِکَ آمَنْتُ وَ لَکَ أَسْلَمْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ وَ أَنْتَ رَبِّی سَجَدَ وَجْهِی لِلَّذِی خَلَقَهُ وَ شَقَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ تَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»،[5] پس از آن سه مرتبه بگو: «سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى [وَ بِحَمْدِهِ‏]». وقتی -میان دو سجده- سر از سجده برداشتی، بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی وَ ارْحَمْنِی وَ اجْبُرْنِی وَ ادْفَعْ عَنِّی إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ تَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ».[6]
2. راوی می‌گوید؛ امام باقر(ع) را دیدم که در حال سجده می‌گفت: «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ حَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ (ص) إِلَّا بَدَّلْتَ سَیِّئَاتِی حَسَنَاتٍ وَ حَاسَبْتَنِی حِسَاباً یَسِیراً».[7] در سجده دوم چنین دعا می‌کرد: «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ حَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ (ص) إِلَّا کَفَیْتَنِی مَئُونَةَ الدُّنْیَا وَ کُلَّ هَوْلٍ دُونَ الْجَنَّةِ».[8] و در سجده سوم می‌خواند: «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ حَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ (ص) لَمَّا غَفَرْتَ لِیَ الْکَثِیرَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْقَلِیلَ وَ قَبِلْتَ مِنْ عَمَلِیَ الْیَسِیرَ».[9] سپس در سجده چهارم فرمود: «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ حَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ (ص) لَمَّا أَدْخَلْتَنِی الْجَنَّةَ وَ جَعَلْتَنِی مِنْ سُکَّانِهَا وَ لَمَّا نَجَّیْتَنِی مِنْ سَفَعَاتِ النَّارِ بِرَحْمَتِکَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ».[10]
3. راوی از امام صادق(ع) نقل می‌کند نزدیک‌ترین زمان بنده به خداوند زمانی است که او خدایش را بخواند در حالی‌که در سجده باشد. امام(ع) به راوی فرمود زمانی که در سجده هستی چه ذکری می‌گویی؟ راوی می‌گوید، گفتم فدایت شوم، چه بگویم؟ به من بیاموز، فرمود بگو: «یَا رَبَّ الْأَرْبَابِ وَ یَا مَلِکَ الْمُلُوکِ وَ یَا سَیِّدَ السَّادَاتِ وَ یَا جَبَّارَ الْجَبَابِرَةِ وَ یَا إِلَهَ الْآلِهَةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا ثُمَّ قُلْ فَإِنِّی عَبْدُکَ نَاصِیَتِی فِی قَبْضَتِکَ ثُمَّ ادْعُ بِمَا شِئْتَ وَ اسْأَلْهُ فَإِنَّهُ جَوَادٌ وَ لَا یَتَعَاظَمُهُ شَیء».[11] پس از آن بگو: «فَإِنِّی عَبْدُکَ نَاصِیَتِی بِیَدِکَ». سپس فرمود بخوان خدا را به هر دعایی و از او درخواست کن که او بخشنده است».[12]
در پایان لازم به تذکر است که مراجع تقلید، خواندن آیات قرآن در سجده نماز را مکروه شمرده‌اند.[13]

[1]. علق، 19.
[2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۸۲، ص ۱۶۱، مؤسسة الطبع و النشر، بیروت، چاپ اول، 1410ق، «وَ فِی الْحَدِیثِ عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: أَقْرَبُ‏ مَا یَکُونُ‏ الْعَبْدُ مِنَ‏ اللَّهِ‏ إِذَا کَانَ‏ سَاجِداً».
[3]. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تحقیق، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج ‏5، ص 611، انتشارات اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415ق، «سمعت الرضا علیه السلام یقول: أقرب ما یکون العبد من الله عز و جل و هو ساجد».
[4]. ر. ک: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 6، ص 307، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[5]. «بار الها! براى تو سجده کردم، و به تو ایمان آورده‌ام، و تسلیم توأم. وجه- صورت و حقیقت- من بر کسى سجده کرد که او را آفرید و تصویرش نمود، و چشم و گوش برایش شکافت، ستایش مخصوص خداوند جهانیان است پس بزرگ است خدا و او است بهترین خلق‌کنندگان».
[6]. «خداوندا! مرا بیامرز، و به من رحم کن، و نارسائی‌هاى مرا اصلاح کن، و (بلا را) از من دور ساز، که همانا من به آنچه از خیر که بر من فرو فرستى نیازمندم. مقدس است خداوند که پروردگار عالمیان است».
[7]. «خدایا! تو را سوگند می‌دهم به حق محبوبت محمد که بدی‌هاى مرا به نیکى مبدل سازى و بازجوئى مرا سهل و آسان بگیرى».
[8]. «خدایا! تو را سوگند می‌دهم به حق محبوبت محمد که زحمت دنیا را از دوش من بردارى و از هر هول و هراسى که در راه بهشت است برهانى».
[9]. «خدایا! به حق محبوبت محمد، گناهان کوچک و بزرگ مرا ببخش و طاعت ناچیز مرا بپذیر».
[10]. «خدایا! به حق محبوبت محمد مرا در بهشت جای ده و با رحمت خود، از سوز دوزخ برهان، درود خدا بر محمد و آل محمد نثار باد».
[11]. «اى عطا کننده عطا کنندگان! اى شاه شاهان! اى سرور سروران! اى کوبنده سرکشان و اى خداى خدایان! درود خود را بر محمد و آل محمد نثار کن و آنچه می‏خواهم به من عطا کن چرا که من بنده توام و اختیار کارهایم در دست تو است».
[12]. ر.ک: وسائل الشیعة، ج 6، ص 339- 340.
[13]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 592، م 1092، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
1398/7/16 ساعت 09:22
کد : 742
لینک مطلب

■ گفته میشود نماز اول وقت به واسطه همسان شدن با نماز "امام زمان (عجل)" پذیرفته در درگاه خداوند مقبول است. اگر ایشان در محلی باشند که ما نماز میخوانیم این مسئله روشن است، ولی در غیر این صورت چه؟

این که گفته می شود نماز اول وقت به واسطه همسان شدن با نماز "امام زمان" پذیرفته و در درگاه خداوند مقبول است ، کلام معصوم نیست و قابل توجیه نیست . در آیات و روایات شرایط و مراحل قبولی عبادات هفت چیز ذکر شده که عبارتند از: 1- شرط اعتقادی; 2 - شرط ولائی ...

■ آیا این حدیث که پیامبر فرموده کسی که غیبت کند عباداتش تا 40 روز به نامخ عمل شخص مورد غیبت قرار گرفته، میرود و عبادات و اعمال خیر غیبت کننده از نامه عمل خودش پاک میشود با عدالت خدا جور در می آید؟ در ادامه ااین حدیث گفته شده که تا ۴۰ روز در صورت نداشتن عمل خیر گناهان آن فرد به نامه عمل فرد غیبت کننده می ایند.. آیا این انصاف است که گناهی مانند خوردن مشروب و یا انجام زنا از نامه عمل فردی به نامه عمل فردی دیگر که ان گناه را نکرده برود و با عدالتی که از خدا سراغ داریم جور است که نماز بخوانیم کار خیر انجام دهیم و با یک صحبت در مورد فلان شخص که حکم غیبت را پیدا میکند اعمالمان تباه و به نامه عملش منتقل شود؟؟

با سلام چند نکته را باید متذکر شویم: 1. دستورات الهی شبیه قوانین طبیعت است که قرار داده شده دارای نظم و ارتباط و ضابطه خودش است و خداوند در قالب دستورات دینی سعی دارد که این قوانین را بیان کند. 2. در روایت مورد نظر شما بیان شده است تا 40 روز ا ...

■ نخواندن نماز ظهر توسّط امام جمعه بعد از نماز جمعه اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد از نماز جمعه نخواند، آیا مأموم می تواند آن را احتیاطاً به جا آورد؟

امام خامنه ای؛ برای او جایز است ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز