■ منظور از پرده های هفتگانه که با سجده بر تربت سید الشهداء(ع)برداشته می شود، چیست؟

پاسخ:
معاویة بن عمار گوید: امام صادق علیه السّلام دستمال (بقچه) زردی از دیبا داشت که تربت امام حسین علیه السّلام در آن بود و هنگام نماز آن را بر سجاده خویش می‌ریخت و بر آن سجده می‌کرد و می‌فرمود: سجده بر تربت حسین علیه السّلام، هفت پرده را می‌شکافد (و نماز را به درجه قبول می‌رساند.)

مراد از حجاب‌های هفتگانه، طبق روایات متعدد، اموری است که مانع از صعود و قبول اعمال انسان در آسمان‌های هفتگانه است.
در روایتی از بحار الانوار، معاذ بن جبل از پیامبر گرامی حدیث مفصّلی را نقل می‌کند که به این شرح است:

معاذ بن جبل می‌گوید: حدیثی را از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم شنیدم که اگر این حدیث را حفظ کنی، به تو نفع خواهد داد. آن حضرت می‌فرمود:
همانا خدای سبحان قبل از آن که آسمان‌های هفتگانه را خلق کند، هفت فرشته را خلق کرد. سپس در هر آسمانی، فرشته‌ای قرار داد که بر در ورودی طبقات آسمان‌ها قرار گرفته‌اند و حافظان عمل انسان، عمل او را از صبح تا غروب یادداشت می‌کنند.
سپس حافظان و نگهبانان انسان، عمل او را بالا می‌برند. برای این عمل نوری است همانند نور خورشید، تا این که به آسمان دنیا می‌رسد.

اگر کسی بر تربت امام حسین علیه السّلام از روی اخلاص و ایمان سجده کند، حجاب‌ها و پرده‌های هفتگانه آسمان را کنار می‌زند و عمل او به آسمان هفتم و مرتبه قبول خدای سبحان می‌رسد.
در این جا است که جلوی عمل انسان گرفته می‌شود، که این خود یک حجاب از حجاب‌ها و پرده‌های هفتگانه آسمان‌ها است. در اینجا به عمل انسان دستور ماندن می‌دهند. پس اگر صاحب این عمل، دارای گناهی باشد، مثلاً غیبتی کرده باشد، فرشته غیبت مانع ورود این عمل به طبقات و حجاب‌های دیگر آسمان می‌شود و می‌گوید که این را خدای سبحان به من امر فرموده است. ممکن است این عمل به آسمان دوم برسد که در آن جا هم ملکی است که اگر صاحب این عمل با عملش قصد دنیوی داشته است، باز مانع بالا رفتن این عمل به طبقه سوم آسمان می‌شوند، مگر این که این عمل با صدقه و نمازی همراه باشد.
همین‌طور تا آسمان هفتم، در هر طبقه ملکی است که اگر خدای ناکرده، انسان در دنیا عجب یا حسد یا بی‌رحمی و امثال آن داشته باشد، جلوی اعمالش گرفته می‌شود.

بنابراین اگر کسی بر تربت امام حسین علیه السّلام از روی اخلاص و ایمان سجده کند، حجاب‌ها و پرده‌های هفتگانه آسمان را کنار می‌زند و عمل او به آسمان هفتم و مرتبه قبول خدای سبحان می‌رسد.

در هر صورت این روایت بیانگر عظمت ابا عبد الله الحسین علیه السّلام و قرب خاص او در پیشگاه ربوبی است به گونه‌ای که خاک و تربت او نیز آثار معنوی عمیق و ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که سجده بر تربت او موانع اجابت نماز و دعا را برطرف می‌سازد و زمینه صعود و عروج اعمال و نماز را فراهم می‌آورد.

‼️این اثر به دلیل انتساب و ربط این تربت و خاک مقدس با وجود مقدس سید الشهداء ـ علیه السّلام ـ است و دلالت دارد که هر چیزی در راه محبت و علاقه به آن حضرت دارای آثار معنوی و عمیق و ریشه‌دار و موجب تقرب انسان به خداوند می‌گردد. وقتی که تربت پاک او چنین آثار عجیبی در پی دارد، خود وجود نازنین او عظمت و جایگاهی رفیعی دارد که برای ما قابل فهم و تصور نیست.
بحار الانوار ج82ص153
1398/7/7 ساعت 13:03
کد : 734
لینک مطلب

■ فلسفه آرام خواندن قرائت در نماز ظهر و عصر و بلند خواندن آن در نماز مغرب و عشا چيست؟

جهر و اخفات در نماز - چنان چه از بعضی از روایات استفاده میشود - یکی از سنت‏هایپیامبر اکرم(ص) است که خداوند خواسته با این سنت امت را نسبت به پایبندی به سیره و سنت پیامبرش آزمایش کند کما اینکه پیامبر خدا در خصوص نماز می فرمودند: که طبق حديث نبوي«صلوا ک ...

■ پیامبر اکرم ص پیش از بعثت چگونه نماز می‌خواند؟

آری پیامبر خاتم ص همچون پدر و جدّش عبدالمطلب، موحّد و خداپرست بود و در سال‌های پیش از بعثت، هر سال مدتی را در غار حرا اعتکاف می‌کرد و مشغول مناجات با خدای خویش می‌شد. در این باره حضرت علی ص می‌فرماید: "پیامبر هر سال در کوه حرا اقامت می‌گزید؛ من او ...

■ باسلام . من چطور ارتباط اجتماعی خودرا با جوانان افزایش دهم. قبلا هم سؤال کرده بودم ازمحضرتان . که من دوماهه امام جماعت مسجدی شدم اهالی مسجدخوب هستند و اکثرشان جوان و هیئت امنا خوب . ولی.... یک مشکل جزئی بنده دارم که آن هم کم رو بودنم هست و آن هم به امید خدا به تدریج حل میشود . خواهشا مرا راهنمایی کنید؟

سلام علیکم ما در سایت قنوت مقاله های متعددی درباره راه کارهای برقراری ارتباط با جوانان و جذب آنها به مسجد بارگزاری کرده ایم که لینک مقالات را در ذیل ارائه می شود؛ 10 نكته درباره موفقیت ائمه جماعات در ارتباط با جوانان 1 http://qunoot.net/App/ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز