■ آیا ثواب عجيبِ نماز هاي مستحبي در مفاتيح الجنان درست است؟ آیا این پاداش های اغراق آمیز تأثير سوئي در شيعيان ندارد؟

پاسخ: ثوابِ نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح الجنان و ديگرکتب ادعيه، اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است.
شيخ عباس قمي (ره) مؤلف كتاب مفاتيح الجنان خُبره در فن حديث بوده و نماز های با سند محکم را ذکر کرده است.
همچنین درباره این ثواب ها به چند نکته اشاره می کنیم:
1. علت اینکه برخی این پاداش ها را اغراق آمیز می دانند، آن است که پاداش دادن خداوند را با پاداش دادنِ مردم به یکدیگر مقایسه می کنند یا آن پاداش را با فکر محدود خود، اغراق آمیز می دانند و یا آن عبادت را حقیر و کوچک می شمارند که ارزش چنین پاداشی را ندارد که هر سه تفکر باطل است.
2. فضل و رحمت خداوند بي حد و مرز است. لذا نيکي ها و عبادت ها را بر اساس لطف و رحمت خود پاداش مي دهد. در دعای روزانه ماه رجب می خوانیم « يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ»‏ ای کسی که پاداش بسیار زیاد را به عمل کم می دهی.
3. میزان این پاداش ها متناسب با عمق تاثيرگذاري آن در هدايت انسان هاست. لذا اگر برای فلان عبادت يا عمل ثواب فراوان ذکر شده به خاطر عمق تاثیرگذاری آن عمل است. به طور مثال براي شرکت در مجلس امام حسین عليه السلام و ثواب بسيار ذکر شده است و می بینیم که بسيار از افراد در آن مجالس متحول شده و از گناه دست کشیده اند.
4. اين ثواب ها به شرط رعايت ساير شروط است. مثلاً نمازي كه در آن وعده بخشش از گناهان داده شده مشروط است به انجام صحیحِ عمل و رعايت ساير شرايط توبه از جمله تصميم به عدم بازگشت به گناه و جبران خطاهاي گذشته مثل حق الناس و... لذا ذکر اين ثواب ها چراغ سبزي براي معاف شدن از تکاليف يا خداي ناکرده انجام گناهان نیست.
1398/6/25 ساعت 14:38
کد : 726
لینک مطلب

■ در بررسي هايي که بنده انجام دادم، مشاهده کردم بر اساس آيه 130 سوره طه اوقات نماز طور ديگري شرح داده شده و منابع روايي شيعه و به خصوص در نامه اي از حضرت علي(ع) به فرماندار مصر، اوقات نمازهاي يوميه مطابق آنچه امروزه اهل تسنن انجام مي دهند به صورت جداگانه بيان شده و حتي حضرت در نامه مذکور( که در نهج البلاغه آمده است) بيان مي دارند که نمازها را در اين اوقات به جماعت برگزار نماييد. بنابر اين چگونه مراجع تقليد و عموم شيعه نمازهاي پنج گانه را به صورت جدا از هم نمي خوانند و مثلا نماز ظهر و عصر را با هم مي خوانند؟

گرچه بنا به نظر تمامي فقهاي شيعه خواندن نماز در پنج نوبت (ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح) امرى مستحب و بهره مندى از ثواب اول وقت و فضيلت وقت خاص را به دنبال دارد؛ ولى خواندن نماز در سه وعده نيز با آيات قرآن كريم تعارض ندارد. اصولاً آياتى كه با صراحت به ...

■ چرا مهم است که من به عنوان یک جوان در نماز جمعه شرکت نمایم؟

در موقعيت كنونى شركت در نماز جمعه براى جوانان و نوجوانان، از چند جهت دارای اهمیت فراوانی می باشد. اول: یکی از مهمترین نیازهای نوجوانان و جوانان امروز به عنوان آینده سازان و پاسداران ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی تقویت بنیه های معنوی و آشنایی کامل ب ...

■ با سلام من خیلی با دفترتون تماس گرفتم وهمه ی شماره هاتون را گرفتم جواب ندادین سوال اینه من توو آزمونهای مجازی نماز و خانواده و نماز و مدیران شرکت کردم و همه را گذروندم کارمند تامین اجتماعی هستم چطور برام گواهی دوره میدین؟آ ذربایجانغربی

با سلام بعد از اتمام دوره لیست افراد قبول شده برای صدور گواهی اقدام می شود. گواهی خارج از سامانه آموزش صادر می شود. پیگیری گواهی را از مسئول مربوطه در تامین اجتماعی پیگیر باشید. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز