■ نقل است که ثواب یک رکعت نماز جماعت آن‌قدر زیاد است که فقط خدای متعال آن‌را می‌داند. بر این اساس، آیا هر کس یک رکعت نماز جماعت بخواند، به بهشت خواهد رفت و نیاز به عمل دیگری نیست؟

پاسخ: میزان ارزش و اجر عبادات و اعمال خیر با هم متفاوت است. برخی از این اعمال، آن‌قدر ثواب و پاداششان زیاد است که انسان چنین تصور می‌کند که با انجام یک‌بار آن، دیگر نیازی به انجام اعمال خیر دیگر نداشته و برای رفتن به بهشت همان یک عمل کافی است.[1] به عنوان مثال؛ درباره ثواب نماز جماعت از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است: «اگر تعداد امام و مأمومین یازده نفر یا بیشتر باشد، ثواب این نماز جماعت به اندازه‌ای است که اگر دریاهای زمین و آسمان مرکب شوند و درختان قلم گردند و انس و جنّ و فرشتگان نویسنده آن شوند، نمی‌توانند ثواب یک رکعت آن‌را بنویسند».[2] دست‌یابی و بهره‌مندی از این اجر و ثواب، منوط به رعایت شرایطی است؛ مانند:
1. قصد قربت: یکی از شرایط صحت عبادات، داشتن قصد قربت است. اگر کسی عبادتی را با قصد رسیدن به یک منفعت دنیایی انجام دهد، عبادتش باطل است و آثاری که برای آن عبادت ذکر شده، نصیبش نخواهد شد.
2. حضور قلب: با این‌که رعایت حضور قلب در نماز، جزء شرایط صحت نماز نیست و اگر کسی بدون حضور قلب نماز بخواند، نمازش باطل نیست، اما برای قبول شدن نماز، داشتن حضور قلب لازم است؛ تا جایی که گفته شد، فقط آن مقدار از نماز که شخص حضور قلب داشته باشد، مورد پذیرش خدا قرار می‌گیرد.[3] بنابر این، اگر کسی در نماز جماعت بدون حضور قلب شرکت کند، ثوابی که برای آن ذکر شده، نصیبش نخواهد شد.
3. رعایت حق الناس: در حساب‌رسی روز قیامت و در محاسبه حق الناس، برای جبران حقی که از دیگران ضایع شده و برای کسب رضایت صاحب حق، از ثواب‌های کسی که حق الناس به گردن دارد، برداشته و به ذی حق داده می‌شود.[4]
4. ترک گناه: مرتکب گناه شدن، آثار نماز و نورانیت آن‌را از بین می‌برد، در حساب‌رسی اعمال در قیامت نیز نقش بسزایی دارد. گناهان زیاد می‌تواند عبادات و اعمال صالح کم را تحت الشعاع خود قرار داده و عاقبت ناخوشایندی را برای انسان رقم بزند؛ از این‌رو، امام سجاد(ع) می‌فرماید: «وای بر کسی آحادش بر اعشارش غلبه کند».[5] منظور از آحاد، گناهانی هستند که با ضریب یک محاسبه می‌شوند و منظور از اعشار، اعمال نیک هستند که با ضریب ده محسوب می‌شوند.
البته همان‌طور که ثواب برخی عبادات آن‌قدر است که جز خدا مقدار آن‌را نمی‌داند، برخی از گناهان نیز به همین اندازه آثار منفی و عقاب دارند. برای نمونه؛ در احادیث اهل‌بیت(ع) آمده است: «اگر کسی به قصد ریختن آبروی مؤمنی، سخنی به زبان بیاورد، خدا او را از ولایت خود خارج کرده و به ولایت شیطان می‌سپارد».[6]
فردی که یک رکعت نماز جماعت قبول شده در پرونده‌اش باشد، پاداش او بهشت خواهد بود، اما به شرط این‌که گناهی به پرونده‌اش اضافه نکند؛ زیرا آن گناهان مانند آتشی خواهند بود که کوهی از پاداش‌ها را به آتش خواهد کشید.
5. عاقبت به خیر شدن: ممکن است برخی افراد در اوائل زندگی، دین‌دار بوده و اشتغال به طاعت الهی داشته باشند، ولی در اواخر عمرشان، فریفته دنیا و یا دنیاپرستان شده و آخرت خود را تباه کنند و حتی در این راه جان خود را از دست بدهند. چنین افرادی با پشت کردن به سابقه خوب خود و برگزیدن راه باطل، موجب احباط اعمال نیک خود خواهند شد و عبادت‌های گذشته، آنان را به بهشت رهنمون نخواهد ساخت.[7]
علاوه بر مطالب فوق باید دانست که هدف از انجام عبادات، صرف ورود به بهشت نیست؛ بلکه اهداف والاتر دیگری نیز مورد نظر است که نباید از آنها غافل ماند؛ از این‌رو، به انجام یک‌بار یا چند بار عبادات -خصوصاً نماز- اکتفا نشده و تکرار آن در تمام زمان حیات انسان، مورد تأکید قرار گرفته است. برخی از این اهداف عبارت‌اند از:
1. قرب الهی: مهم‌ترین هدف از انجام عبادات، قرب به خدا و محبوب شدن در نزد خداوند است؛ لذا هرچه عبادات، خالصانه‌تر باشد، از ارزش بیشتری برخوردار خواهند بود.
2. اعتلای مقام و درجه: از دیگر آثار اعمال خیر، بالا رفتن مقام بنده است. انسان‌ها در بهشت همه در یک رتبه و مقام قرار ندارند و برخی از برخی دیگر بالاترند و در نتیجه از نعمات بیشتر برخوردارند و رفاه و لذت بیشتری را تجربه می‌کنند. بنابراین، افراد باید با انجام بهتر عبادات، مقام خود را در دنیا و آخرت بالا برده و عاقبت بهتری را برای خود رقم بزنند.

[1]. ر. ک: «تناسب ثواب با اعمال»، 1320.
[2]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 77، نجف، مکتبه حیدریه، چاپ اول، بی‌تا.
[3]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 3‏، ص 299، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم 1407ق.
[4]. بررسی سخن «هفتصد نماز در برابر یک صد درهم حق الناس» 60228
[5]. صدوق، محمد بن علی، معانی الاخبار، محقق، عفاری، علی اکبر، ص 248، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[6]. برقی، احمد بن محمد، محاسن، ج 1، ص 103، قم، دار الکتب الاسلامیه، چاپ دوم، 1371ق.
[7]. ر. ک: عاقبت به خیری و عاقبت به شری 97989
1397/11/15 ساعت 13:26
کد : 585
لینک مطلب

■ اگر نماز را ترك كنيم، چه اتفاقي مي افتد؟ مگر چه چيزي را از دست مي دهيم؟

ترك نماز، كوتاهي در مهم‏ترين دستور الهى و انجام ندادن بزرگ‏ترين وظيفه و برنامه زندگى است. ترك نماز، ناشكرى، ناسپاسى و كفران نعمت‏هاى الهى و برداشتن عمود و ستون دين است؛ زيرا نماز پايه دين است. ترك نماز و عبادت، باعث مى‏شود كه آفرينش و زندگى انسان، ...

■ نماز اوّابین چه نمازی است؟

در ارتباط با معنای «اوّابین» و «اوّاب» که بارها در قرآن تکرار شده است،[1] راغب اصفهانی می‌گوید: «الأوَّاب کالتوّاب، و هو الراجع إلى الله تعالى بترک المعاصی و فعل الطاعات»؛[2] «اوّاب» مانند «تواب»، بازگشت به سوی خدا است، با ترک نمودن گناهان. بر اساس ا ...

■ چنانچه کسی تشهد را سهواً نخوانده و بعد از نماز هم قبل از بجا آوردن قضای تشهد کاری که نماز را باطل می کند انجام داده، وظیفه او چیست؟

فتوای برخی از مراجع تقلید به شرح زیر است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال هر زمانی که یادش آمد بلا فاصله قضاى تشهد فراموش شده را بجا بیاورد و دو سجده سهو نیز بعد از آن بخواند و نمازش صحیح مى‌باشد. دفتر حضرت آی ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز