■ آیا هنگام طلوع و غروب آفتاب و نیز در وسط روز نباید نماز مستحبّی خواند؟!

پاسخ: بنابر نقل برخی روایات، پیامبر خدا(ص) توصیه فرمود تا در برخی از اوقات نماز نخوانیم؛ مانند:
«... وَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنِ الصَّلَاةَ عِنْدَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ عِنْدَ غُرُوبِهَا وَ عِنْدَ اسْتِوَائِهَا ...»؛[1] پیامبر(ص) از خواندن نماز در هنگام طلوع آفتاب، هنگام غروب آفتاب و هنگامی که آفتاب در وسط آسمان است،[2] نهی کرده است.[3]
در ارزیابی این روایت باید گفت؛ سند آن به دلیل حضور فردی به نام شعیب بن واقد که توثیق نشده، سندی ضعیف شمرده شده است،[4] و برخی نیز معتقدند که این روایت از روی تقیه‌ صادر شده‌ است.[5] با این وجود، بزرگانی مانند مجلسی اول بر اساس مبنای خودشان، این روایت را صحیح می‌دانند.[6]
صرف نظر از سند و در ارزیابی محتوا نیز باید گفت؛ این روایت دارای اشکالات محتوایی است:
1. مخالف و یا مخصّص آیاتی از قرآن است که به صورت مطلق، امر به خواندن نماز کرده و آن‌را مقید به زمان خاصی نمی‌کند؛[7] مانند: «... أَقِمِ‏ الصَّلاةَ لِذِکری».[8]
2. با روایات دیگری که در این زمینه وجود دارد، ناهمخوان است. امام زمان(ع) در خصوص روایتی که دلیل منع نماز خواندن این ساعات را قرار گرفتن در شاخ شیطان معرفی کرده‌اند، به محمد بن عثمان عمری فرمودند: «اگر چنین باشد که خورشید میان دو شاخ شیطانى طلوع و میان دو شاخ شیطانى غروب مى‏کند، پس در این دو وقت نماز بخوان و بینى شیطان را به خاک بمال؛ زیرا هیچ چیزى بهتر از نماز بینى شیطان را به خاک نمی‌مالد».[9]
این روایت ناظر به آن است که گویا باور نادرستی در این زمینه وجود داشت و دلیل نادرستی نیز برای آن ارائه شده بود که در این روایت، هم اصل آن باور نفی می‌شود و هم دلالت آن.
به هرحال، حتی اگر روایت اول را بپذیریم، مراد روایت آن خواهد بود که خواندن نمازهای مستحبی در این زمان‌ها پاداش کمتری نسبت به دیگر اوقات دارد، نه آن‌که نماز خواندن در چنین زمان‌هایی حرام یا مکروه باشد.[10]
[1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 10، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
[2]. ابن فارس، أحمد، معجم مقاییس اللغة، ج 4، ص 323، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1404ق.
[3]. ر. ک: «طلوع و غروب خورشید»، 3257.
[4]. موسوی خویی، سید ابو القاسم، موسوعة الإمام الخوئی، ج 11، ص 365، قم، مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی، چاپ اول، 1418ق.
[5]. مازندرانی، محمد هادی بن محمد صالح، شرح فروع الکافی، محقق، مصحح، محمودی، محمد جواد، درایتی، محمد حسین، ج 2، ص 465، ‌قم، دار الحدیث للطباعة و النشر، چاپ اول، 1429ق.
[6]. مجلسی اول، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی‌پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج ‏9، ص 337، قم، ‌مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق.
[7]. ر. ک: «معنای اقامه نماز»، 5242.
[8]. طه 14.
[9]. من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 498.
[10]. طباطبایی حائری، سید علی، ریاض المسائل، محقق، مصحح، بهره‌مند، محمد، قدیری، محسن، انصاری، کریم، مروارید، علی، ج 1، ص 112، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1418ق.
1397/11/8 ساعت 15:12
کد : 581
لینک مطلب

■ حکم وضو گرفتن در هنگام صعوبت در رفع مانع چیست?

یکی از واجبات وضو نبودن مانع برای رسیدن آب به بدن است. حال ممکن است فردی که سرو کارش با چسب است، برطرف کردن این مانع‌ها برای هر بار وضو برایش مشقت داشته باشد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته می‌شود، آیا صحیح است همان‌طور وضو گرفته و نماز ...

■ آیا پس از حمام کردن بدن ما تمیز نیست؟ پس چرا پس از شستن کامل بدن باید وضو گرفت؟

فلسفه وضو، تنها پاکیزگی نیست. وضو یک ظاهری دارد که نشاط آور و پاکیزه کننده است؛ اما یک باطنی دارد که پاک کردن اعضا از گناهان است و آمادگی برای پاک حاضر شدن در محضر خداست. منظور پاکی از گناه است. وضو یک عبادت است و هر عضو که شسته می‌شود گناهان آن عضو ...

■ چرا در لباس نمازگزار اگر يك دكمه يا نخ از راه حرام به دست آمده باشد و به قول معروف غصبي باشد نمازش باطل است؟

دليل اينكه نمازخواندن در لباس و يا مكان غصبى موجب بطلان نماز مي شود - حتى اگر دكمه‏اى از لباس غصبى باشد- آيات و رواياتي است كه در اين زمينه وجود دارد. در قرآن مجيد آمده است:« إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» ؛« خدا، تنها از پرهيزگاران ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز