■ آیا از نظر اسلام ساده بودن مسجد بهتر است یا زینت دادن آن؟
پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: در آموزه های دینی از این که مساجد را شبیه عبادت گاه های یهودیان و مسیحیان تزیین کنند نهی شده است. رسول خدا (ص) در این باره می فرماید: "لَا تُزَخْرِفُوا مَسَاجِدَکُمْ کَمَا زَخْرَفْتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى بیَعَهُمْ"؛ زینت نکنید مسجدهایتان را، آن گونه که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خود را زینت می کنند.[1]
در نقل اهل سنت نیز پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: ما ساء عمل قوم قطّ إلّا زخرفوا مساجدهم؛[2] چون عمل گروهى بد شود مساجد خویش را زینت کنند.
با نظر به روایاتی که درباره فضیلت مسجد و عبادت در آن و رعایت آداب و ... آمده است؛ در می یابیم که مسجد مکانی است که آدمی را به آخرت ترغیب کند و از دنیا و زینت های آن جدا کند و پرداختن به زینت ظاهری بیش از اندازه با این امر منافات دارد.
امام صادق (ع) می فرماید: سه چیز نزد خداوند شکایت می کنند: مسجد خراب که نماز گزار ندارد، دانشمندی که در میان نادانان زندگی می کند (زیرا از علم او بهره نمی برند) و قرآنی که قرائت نمی شود و گرد و غبار روی آن را گرفته است.[3]
و در روایت دیگری رسول خدا (ص) فرمود: زمانی فرا رسد در آخر الزمان، که گروهی به مسجد می آیند پس دور هم جمع شوند و کلامشان درباره دنیا و دوستی دنیا است؛ همنشین با اینان نشوید و خداوند نیازی به عبادت آنان ندارد.[4]
بنابر این، آنچه که از منابع روایی فهمیده می شود، آبادی معنوی مساجد است و نه تزیین ظاهر آن. البته آن گونه هم مخروبه نباشد که با شأن و جایگاه مسجد سازگاری نداشته باشد.
پاورقی:
[1] محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 3 ، ص 371، مؤسسة آل البیت، قم، 1408 ق.
[2] ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج 6، ص 57، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلى بیضون، بیروت، 1419 ق.
[3] کافی، ج 2، ص 613، ح 3.
[4] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 214، مؤسسة آل البیت، قم، 1409ق.
■ چرا با انجام دادن دستوراتی که در روایات برای رسیدی به هدف مشخصی انجام می دهیم ولی باز به نتیجه مطلوب نمی رسیم مثل نماز حاجت یا فلان عمل برای رفع قرض یا بیماری و...
برای اینکه دعا و انجام آن کارها، اینها، در حد مقتضی عمل میکنند؛
برای اینکه چیزی اتفاق بیفتد، باید مقتضی موجود باشد، مانع مفقود[باشد].
گاهی مانع میآید جلوی آن مقتضی را میگیرد، مثلا فرض کن شما دعا کردید، دعایتان هم مستجاب شده ولی مصلحتتان ...
■ من شب هایی توفیق نماز شب ازم سلب می شود هر چقدر دقت می کنم که روزم چه تفاوتی با روزی که توفیق نماز شب داشته ام داشته است به جایی نمی رسم که چه تفاوتی بوده است که اون شب توفیق داشته ام و شب دیگر نداشته ام؟ دلایل نداشتن توفیق برای نماز شب چیست؟
علل محرومیت از نماز شب
۱.گناه
مردی نزد علی امیر مومنان(ع) آمد و عرض کرد ، من از نماز شب محروم شدم، علی (ع) فرمود: تو کسی هستی که گناهانت تو را به بند کشیده است.
۲.دروغ
در حدیث دیگری از امام صادق(ع) میخوانیم: انسان گاهی دروغ میگوید و سبب محرومیتش ...
■ آیا اگر مأموم قبل از امام جماعت تکبیرة الاحرام بگوید نماز او به جماعت صحیح است؟
در این صورت نماز فرادا است، پس میتواند نماز را به صورت فرادا تمام کند یا نماز را رها کرده و با تکبیرة الاحرام جدید وارد نماز جماعت شود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العال ...