■ برخي مانند« اهل حق»، نماز نمي خوانند و مي گويند ما به جاي نماز« نذر و نياز» داريم ! علت اين عقيده چيست و آيا چنين چيزي مورد قبول است؟

پاسخ: «اهل حق» نام يكى از فرقه هاى غُلات [غلوكنندگان در حق امامان] است كه على اللهى هم ناميده مى شوند. آنان درباره امام على(عليه السلام)راه غلو را پيموده و براى او مقام الوهيت اثبات كرده اند. البته برخى افراد اين فرقه ممكن است چنين اعتقادهايى نداشته باشند.
پیروان این فرقه بیشتر در شهر کرمانشاه، شهرستان کرند غرب (منطقه دالاهو )، بخش گهواره، کوزران، سرپل ذهاب و اطراف قصر شیرین زندگی می نمایند.
بنا به اظهار برخی از علمای شیعه، بیشترین پیروان فرقه« اهل حق» جزو مستضعفین فکری مذهب شیعه می باشند که به دلیل عدم آگاهی از معارف ناب اسلامی دچار چنین اعتاقداتی گردیده اند.
در خصوص علت نماز نخواندن این فرقه باید بگوئیم: متاسفانه پیروان این فرقه دلیل محکمی برای نماز نخواندن خود ارائه ننموده اند بگونه ای که برخی از آنها در پاسخ به این سوال که چرا نماز نمی خوانند این بیت را بیان می کنند:
اگر نیاز نباشد نماز بی سود است / اگر نیاز دهی پس نماز بیهوده است
بین مردم عادی اهل حق نیز در رابطه با نخواندن نماز بهانه هایی مطرح است. مثلا می گویند: چون علی علیه السلام را سر نماز کشتند ما نماز نمی خوانیم. یا می گویند ما چون به حقیقت رسیده ایم نیازی به نماز نداریم .
در حالی که آيات قرآن كريم بر وجوب و اقامه نماز، به ويژه نمازهاى يوميه بسيار تأكيد و سفارش شده و برای آن وقتهاي معيني قرار داده شده است، قرآن کريم مي فرمايد:« أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً» ؛« نماز را از زوال خورشيد(هنگام ظهر) تا نهايت تاريكى شب‏[ نيمه شب‏] برپا دار؛ و همچنين قرآن فجر[ نماز صبح‏] را؛ چرا كه قرآن فجر، مشهود(فرشتگان شب و روز) است!» لذا اینگونه نیست که هر کسی به سلیقه خود زمانی را برای نماز قرار داده یا آن را ترک کند.
علاوه بر اینکه اینان ادعای پیروی از امام علی علیه السلام را دارند در حالی که حضرت علی علیه السلام تا آخرین لحظات عمر شریف خود هیچ گاه نماز را ترک نکردند.
اگر فرقه اهل حق الوهیت آن حضرت را قبول دارند باید به این سوال پاسخ دهند که آنحضرت در طول عمر خود برای چه کسی نماز خوانده و برای چه کسی سجده می کردند. و سخنان و خطبه هایی را که از آن حضرت برای اثبات یگانگی خداوند و همچنین توصیه های اکید ایشان نسبت به اقامه نماز را چگونه توجیه می نمایند !!!
آیا کسانی که ادعا می کنند چون به حقیقت رسیده اند نماز نمی خوانند بر این باورند که حضرت علی علیه السلام تا آخر عمرشان به حقیقت نائل نشده بود که تا آخرین لحظه نماز می خواندند؟!
اگر قرار بود« نیاز» بهترین جایگزین نماز باشد آیا خود آن حضرت این مساله را نمی دانستند تا این همه نماز نخوانند و حال آنکه در اواخر عمر شریفشان در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند .
پاسخ سوم: اگر قرار بود به بهانه اینکه حضرت علی علیه السلام در نماز کشته شد کسی نماز نخواند اولین کسانی که باید نماز را ترک می نمودند خاندان آنحضرت می باشد و حال آنکه به شهادت تاریخ و روایات فراوان، خاندان آنحضرت بیشترین اهمیت را به نماز می دادند و دیگران را نیز به نماز توصیه می نمودند به عنوان نمونه فرزندش امام حسین علیه السلام در روزی همچون عاشورا نماز را ترک نکرد و کسی مانند امام زین العابدین (علیه السلام ) از کثرت سجده و نماز به« سجاد» – بسیار سجده کننده - و« زین العابدین» – زینت عبادت کنندگاه – ملقب گردید.
1394/9/28 ساعت 13:56
کد : 52
لینک مطلب

■ با عرض سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم نتیجه مسابقه کتاب شیوه دعوت به نماز استاد قرائتی مشخص شد؟

سلام علیکم. سال پیش اعلام شد و بهمن ماه جوایز داده شد. طبیعتا اگر برگزیده بودید با شما تماس می گرفتند. با تشکر ا زشرکت در مسابقه ...

■ معنای «وتیره» چیست؟ و چرا به نافله عشاء، «نماز وتیره» گفته می‌شود؟

نماز «وتیره»، دو رکعت نافله نماز عشاء است که بعد از آن و به صورت نشسته خوانده می‌شود.[1] «وَتیره» از ریشه «وتر»، در لغت معانی گوناگونی آمده است؛ مانند: 1. شیوه و روش؛[2] 2. قسمتی از خانه یا اتاق که به وسیله ستون از بخش‌های دیگر جدا و مستقل می‌شود. ...

■ آیا نماز میت برای کودک و نوزاد واجب است؟

– نماز خواندن بر میت مسلمان، اگر چه بچه باشد، واجب است، ولى باید پدر و مادر آن بچه یا یکى از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد.1 – نماز خواندن بر بچه‏اى که شش سال او تمام نشده رجاءاً اشکال ندارد، ولى نماز خواندن بر بچه‏اى که مرده به دنی ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز