■ چرا در رکعت سوم و چهارم نماز تسبیحات اربعه می خوانیم؟

پاسخ از طرف سعید خانزاده: احتمال دارد به جهت فضایل و اهمیت ویژه این ذکر در بین ذکرهای الهی باشد. چرا که نماز مهم‏ترین عبادت است و در آن باید اعمال و سوره ها و اذکارِ مهم گنجانده شود.
ما در اینجا به گوشه‌ای از فضائل این ذکر اشاره می‌کنیم:
1.تسبیحات اربعه باز دارندۀ از انواع حوادث ناگوار
امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا(ص) روزى به ياران خود فرمودند:"آيا اگر لباس‏ها و ظرف‏هايتان را جمع كرده و آنها را روى هم بگذاريد به آسمان خواهد رسيد؟" گفتند: خیر یا رسول الله! حضرت فرمودند: "نمى‏خواهيد چيزى به شما بگويم كه ريشه‏اش در زمين و شاخه‏اش در آسمان باشد؟" عرض كردند: بله یا رسول الله! حضرت فرمودند: "هر كدام از شما بعد از نماز واجبش مى‏تواند سى بار بگويد: " سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ وَ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ‏ أَكْبَرُ "؛ زيرا ريشۀ اين ذكرها در زمين و شاخه‏اش در آسمان‏ است. اين ذكرها مانع زير آوار ماندن، سوختن‏، غرق شدن، افتادن در چاه، طمعۀ درندگان شدن، مرگ بد و حادثه ناگوارى كه در آن روز از آسمان فرود مى‏آيد، می‌شود". (1)
2.تسبیحات اربعه موجب استجابت دعا
حارث ‏بن ‏مغیره می‏گوید از امام صادق(ع)شنیدم که فرمودند: "هرکس بعد از هر نماز واجب، چهل بار " سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ وَ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ‏ أَكْبَرُ " بگوید و پس از آن از خداوند درخواست کند، حاجتش برآورده می‏شود". (2)
3.تسبیحات اربعه متمّم نماز شکسته
خواندن سی مرتبه تسبيحات اربعه بعد از نماز شكسته، فضيلت دو ركعت باقيمانده را دارد. امام رضا(ع)در سفر بعد از هر نماز شکسته سی مرتبه سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ وَ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ‏ أَكْبَرُ را بر زبان جاری می‏ساختند و مي‏فرمودند: "اين مکمل نماز شکسته است".‏ (3)
4.تسبیحات اربعه زير بناي اسلام
از حضرت امام صادق(ع)پرسیدند: براى چه كعبه، كعبه ناميده شده؟ حضرت فرمودند: "زيرا چهارگوش مى‏باشد". محضر مباركش پرسیدند: براى چه چهارگوش مى‏باشد؟ حضرت فرمودند: "زيرا مقابل بيت‏المعمور است و آن چهار گوش مى‏باشد". پرسیدند: براى چه بيت‏المعمور چهار گوش است؟ حضرت فرمودند: "زيرا مقابل عرش است و آن چهار گوش مى‏باشد". پرسیدند: چرا عرش مربع است؟ فرمودند: "زيرا كلماتى كه اسلام بر آن بنا شده چهار تاست و آنها عبارتند از: سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ وَ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ‏ أَكْبَرُ ". (4)
معنا و مفهوم تسبیحات اربعه چیست؟
با تأمل در معنای این تسبیحات در می‌یابیم که در ابتدای آنها نمازگزار « سُبْحَانَ‏ اللَّه» گفته و خداوند را از نسبت‌هایی که بندگان به او می‏دهند پاک و منزه می‏شمرد و اقرار می‏کند که عبادت ما شایستۀ مقام قدس او نیست؛ اما چون خود خدا اذن داده و بلکه امر فرموده که همین عبادت‏های ناقص را انجام دهیم، ما نیز اطاعت می‌کنیم و از این بابت از خداوند قدردانی نموده، حمد و ثنای الهی را بر زبان جاری می‏کند و می گوید « الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ » و سپس «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّه» گفته و اعلام می‏کند که هر گونه ستایش و پرستش فقط مخصوص خداست و در پایان «اللَّهُ‏ أَكْبَرُ» گفته و مجدداً تأکید می‏نماید که اینها که ما می‏فهمیم و بر زبان جاری می‏نماییم هرگز لایق مقام ربوبی نبوده و خداوند متعال بزرگ‏تر از آن است که به‏وصف در آید.
همچنین گفته شده است که «الحمدلله» اشاره به توحید افعالی و «لا اله الا الله» اشاره به توحید صفاتی و «الله اکبر» اشاره به توحید ذاتی دارد و سبحان الله ابتدای تسبیحات بیانگر تنزیه خداوند از تمامی این مراتب تصور شده می‏باشد و چون سورۀ حمد نیز به نوعی مشتمل بر این توحیدهای سه‌گانه است؛ این تسبیحات می‌توانند در رکعت‌های سوم و چهارم، جایگزین سورۀ حمد گردند.
__________________
(1)عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ: "إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ لِأَصْحَابِهِ ذَاتَ يَوْمٍ أَ رَأَيْتُمْ لَوْ جَمَعْتُمْ مَا عِنْدَكُمْ مِنَ الثِّيَابِ و الْآنِيَةِ ثُمَّ و ضَعْتُمْ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ أَ كُنْتُمْ تَرَوْنَهُ يَبْلُغُ السَّمَاءَ قَالُوا لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَ فَلَا أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْ‏ءٍ أَصْلُهُ فِي الْأَرْضِ‏ و فَرْعُهُ فِي السَّمَاءِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ يَقُولُ أَحَدُكُمْ إِذَا فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ الْفَرِيضَةِ ثَلَاثِينَ مَرَّةً- سُبْحَانَ اللَّهِ و الْحَمْدُ لِلَّهِ و لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ و اللَّهُ أَكْبَرُ فَإِنَّ أَصْلَهُنَّ فِي الْأَرْضِ و فَرْعَهُنَّ فِي السَّمَاءِ و هُنَّ يَدْفَعْنَ الْهَدْمَ و الْغَرَقَ‏ و الْحَرَقَ‏ و التَّرَدِّيَ‏ فِي‏ الْبِئْرِ و أَكْلَ
1397/6/12 ساعت 13:09
کد : 515
لینک مطلب

■ خشوع در نماز به چه معناست

خشوع از آدابی است که در همۀ عبادات به ویژه نماز لازم می‌باشد. حقیقت خشوع عبارت است از فروتنی كامل در برابر هیبت و عظمت جمال و جلال محبوب. خشوع با درک عظمت و هیبت جمال و جلال حق به دست می‌آید. خداوند می‌فرماید: "قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاش ...

■ با عرض سلام وخسته نباشید میخواستم بدونم نتیجه مسابقه کتاب شیوه دعوت به نماز استاد قرائتی مشخص شد؟

سلام علیکم. سال پیش اعلام شد و بهمن ماه جوایز داده شد. طبیعتا اگر برگزیده بودید با شما تماس می گرفتند. با تشکر ا زشرکت در مسابقه ...

■ در مورد جاهايي كه انسان نسبت به انجام غسل جنابت خجالت مي كشد و نماز نمی خواند، برای خواندن نماز لطفا راه حلی ارائه نمائید؟

این مساله يكي از مشکل هاي رايج بين جوانان و نوجوانان مي باشد كه در موقعيت هاي مختلف دچار آن مي شوند به عنوان نمونه برخی از نوجوانان که در ابتداي سن بلوغ مي باشند به هنگام محتلم شدن از اينكه بخواهند ابتداي صبح به حمام بروند خجالت می کشند و یا برخي ديگ ...
حجت الله سلیمی :
#1247
08:15:21 - 1399/6/18
در این زمینه افکارم بسمت پایه های دین اسلام متمرکز می‌شود که تسبیحات اربع مانند چهارستون دینمان را نگه می‌دارد
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز