■ آيا پيامبر (صلى الله عليه وآله) پيش از بعثت و نزول قرآن نماز مى‌خواندند؟ اگر نماز مى‌خواندند نماز ايشان چگونه بود؟

پاسخ از طرف سعید خانزاده: البته پیامبر اکرم همچون پدر و جدّش عبدالمطلب، موحّد و خداپرست بودند و بر اساس صریح آیات قرآن مأمور بودند از آیین حنیفِ حضرت ابراهیم(ع) پیروی کنند و قبل از رسیدن به پیامبری نمازشان مطابق با آن آیین بوده است.
علامه طباطبایی در تفسیر سوره عَلق (1) فرمودند: از سیاق آیات سوره علق می‏توان فهمید که نماز و مناجات، پیش از بعثت نیز وجود داشته است و رسول خدا (ص) قبل از بعثت، نماز مى‏خواندند.
البته در آیات و روایات كيفيت نماز ایشان را ذكر نكرده اند. اما اين قدر می توان گفت كه نمازهاى قبل از معراج دو ركعتی و مشتمل بر مقدارى تلاوت قرآن و سجده بوده است.
باید دانست که نماز در سال نهم بعثت در سفر معراج واجب شد. (2) پیامبر قبل از بعثت و نُه سال اول بعثت نیز نماز می خواندند.
در بسيارى از سوره‏هایی که در نُه سال اول بعثت نازل شده، نظير سوره مدثّر و مزّمّل سخن از نماز آمده است.
در روايات آمده كه رسول خدا (ص) در سال های اول بعثت، با خديجه و على (عليهما السلام) نماز مى‏خواند. (3)
__________________
(1)سوره علق اولین سوره نازل شده بر پیامبر است و در این سوره، سخن از کسی آمده که از نماز خواندن پیامبر نفرت دارد. (أَ رَأَيْتَ الَّذِي يَنْهى‏ عَبْداً إِذا صَلَّى‏) پس قبل از بعثت نیز پیامبر نماز می خوانده است.
(2)(ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي‏طالب، ج‏1، ص43 ). ( البته طبق نقل مسعودی نمازهای پنج‌گانه در سال پنجم بعثت واجب شده است ؛ اثبات الوصية للامام علی بن ابی طالب؛ مسعودی علی بن حسین؛ ص120.)
(3)طباطبايى سيد محمد حسين، تفسير الميزان، موسوى همدانى سيد محمد باقر، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏، 1374 ش، پنجم، ج‏20، ص 551

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/4/19 ساعت 15:00
کد : 492
لینک مطلب

■ چرا نمازهاي قضاي مرد فوت شده بر پسر بزرگترش واجب ولي نمازهاي قضاي مادر بر وي واجب نيست، چه دليلي دارد پدر اين بهره را ببرد ولي مادر نه؟

براي دريافت پاسخ بايد به چند نكته توجه نمود: روايات متعددي داريم که، از ميت،نماز و روزه و...قضا شود ازاين جهت فرقي بين زن و مرد نمي گذارند. امام صادق (عليه السلام) فرمودند:«اَلصلاةُ التي دَخَلَ (حَصَلَ) وَقتُها قَبلَ اَن يَمُوتَ المَيتُ يَقضي عَنه ...

■ سلام فلسفه رکوع در نماز چیست؟

ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دست‏ها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد. حضرت علی علیه السلام در بیان فلسفه چنین حالتی می فرماید: «معناي كشيدن گردن در ركوع اين اس ...

■ فلسفه اينكه در پايان نماز سه بار الله اكبر مي گوييم و دستها را به بالا مي آوريم و سر را تكان داده به اطراف نگاه كرده و آرام بر روی ران می زنند چيست؟آيا اين عمل برگرفته از معصومين عليهم السلام است؟

هرچند بسياري از نمازگزاران پس از سلام نماز، سه مرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست و يا كشيدن دست بر روي ران و... نماز را خاتمه مي بخشند، اما چنين کيفيتي در روايات و منابع فقه شیعه توصيه نشد (البته حرام هم نيست!) و در مقابل آنچه مورد توص ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز