■ مسجد در اسلام چه جایگاهی دارد؟

پاسخ از طرف مدیر قنوت: در اینجا به چند نمونه از ویژگی‌های مسجد اشاره می‌کنیم:
1.مسجد خانۀ خدا
با اینکه خداوند، محدود در مکان خاصی نیست مساجد را خانۀ خود معرفی می‏کند. واضح است که هر چیزی که به خداوند نسبت داده شود، باید چیز بسیار با ارزشی باشد. برای نمونه آنجا که خداوند به حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل(ع) دستور تطهیر خانۀ کعبه را می‌دهد و آن را خانۀ خود معرفی می‏کند. (1) در حدیثی قدسی آمده است: "خوشا به حال کسی که در خانۀ خودش وضو بگیرد آنگاه به سوی خانه من بیاید و مرا در خانه‏ام زیارت نماید". (2)
2.حرام بودن ورود مشرک و کافر به مسجد
جایگاه مسجد همانند خانه انسان نیست که هر انسانی حق وارد شدن به آن را داشته باشد؛ بلکه اگر کسی به خدا و روز قیامت ایمان نداشته باشد، حق وارد شدن مسجد را ندارد؛ حتی اگر زیباترین لباس‏ها را هم پوشیده باشد؛ زیرا بر خلاف ظاهر آراسته‌اش، باطنی آلوده به شرک و کفر دارد.
3.نجس کردن مسجد، حرام و پاک کردن آن واجب
اینکه مکانی همیشه باید پاک بماند و نجس کردن آن حرام باشد، دلیل بر اهمیت فوق‏العادۀ آن است؛ زیرا هر چه مکانی مقدس‏تر باشد، رعایت احترام آن لازم‏تر است. بنابراین اگر کسی ببیند مسجد نجس شده و هنوز وقت نماز نیز وسعت دارد، اول باید مسجد را پاک کند بعد نماز بخواند.
4.حرمت توقف جنب و حائض
نه‏تنها نجاست مسجد؛ بلکه حضور انسان آلوده نیز در مسجد حرام است. توقف انسان جنب یا زن حائض در مسجد حرام است.
5.حرام بودن دفن اموات در مسجد
دفن مؤمن در مسجد حرام است؛ برای آنکه مسجد برای همیشه یک مکان عبادی باقی بماند و تبدیل به مقبرۀ اموات نگردد. (3)
6.تعمیر مسجد ملاک ایمان
اگر مسجدی به‏گونه‌ای دچار خرابی شود که باعث شود از احترام آن کاسته شود، واجب است تعمیر شود. قرآن کریم نشانۀ ایمان به خدا و روز معاد و نترسیدن از غیرخدا را تعمیر و آباد ساختن مسجد معرفی می‌کند. (4) همچنین خداوند به اندازه‌ای آبادکنندۀ مساجدش را دوست دارد که پیامبر(ص) فرمودند: "وقتى مرضى از آسمان بر مردم فرود آید، خداوند آن را از بانيان مساجد دور می‏گرداند". (5)
7.لزوم رعایت ادب نسبت به آن
حفظ احترام مسجد واجب و بی‌احترامی به آن حرام است و برای حفظ حرمت مسجد دستور داده شده است که همسایگان مسجد نماز خود را در مسجد بخوانند. حضرت علیAفرمود: "نمازِ همسایۀ مسجد جز در مسجد درجۀ کامل قبولی را ندارد؛ مگر اینکه شخص معذور باشد" (6) و نیز آن حضرت تا چهل منزل کنار مسجد را جزء همسایگان آن مسجد معرفی کردند. (7)
__________________
(1)"و إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ و أَمْناً و اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى و عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهيمَ و إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ و الْعاكِفينَ و الرُّكَّعِ السُّجُود" (بقرة: 125).
(2)قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): "قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ و تَعَالَى إِنَّ بُيُوتِي‏ فِي الْأَرْضِ الْمَسَاجِدُ تُضِي‏ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِي‏ءُ النُّجُومُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ أَلَا طُوبَى لِمَنْ كَانَتِ الْمَسَاجِدُ بُيُوتَهُ أَلَا طُوبَى لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلَا إِنَّ عَلَى الْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ أَلَا بَشِّر الْمَشَّاءِينَ فِي الظُّلُمَاتِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ (أحمد بن محمد بن خالد البرقي، المحاسن، ج‏1، ص48).
(3)البته در اسلام، انسان مؤمن محترم است چه در زمان حیاتش و چه بعد از مرگش و زیارت قبور اموات مورد تأکید اسلام است.
(4)"إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ و الْيَوْمِ الْآخِرِ و أَقامَ الصَّلاةَ و آتَى الزَّكاةَ و لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدين" (التوبة: 18) ‏
(5)قال رسول الله (ص): "ان الله تعالى، اذا انزل عاهة من السماء على اهل الارض صرفت من عمار المساجد" (پاینده، نهج الفصاحه، ح 682).
(6)عَنْ عَلِيٍّ(ع)أَنَّهُ قَالَ: "لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ لَهُ عُذْرٌ أَوْ بِهِ عِلَّةٌ فَقِيلَ لَهُ و مَنْ جَارُ الْمَسْجِدِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ" (ابن حیون تمیمی، دعائم الإسلام، ج‏1، ص148).
(7)قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع)‏: "حَرِيمُ الْمَسْجِدِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً و الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ أَرْبَعَةِ جَوَانِبِه" (حر عاملی، وسائل الشيعة، ج‏12، ص 133).

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/3/29 ساعت 12:53
کد : 482
لینک مطلب

■ آیا حدیثی در مورد ثواب مکبّری کردن در نماز جماعت وجود دارد؟

همان‌گونه که مستحضرید، در بیشتر نمازهای جماعت نیاز چندانی به مکبّر نبوده و مأمومین با شنیدن صدای امام جماعت، می‌­توانند رکوع، سجده، تشهد و سلام خود را تنظیم کنند و در حقیقت، امام جماعت خود نقش مکبر را خواهد داشت، بویژه که امروزه با بلندگو می‌­توان صد ...

■ کسی که نماز قضای زیادی دارد و تعداد دقیق آنها را نمی تواند مشخص کند، چه وظیفه ای دارد؟

هر مقدار نماز که یقین دارد قضا شده است، باید بخواند و نسبت به مقدار مشکوک وظیفه‌ای ندارد؛ مثلا اگر می‌داند یک ماه نماز قضا شده است و احتمال می‌دهد بیشتر باشد، نسبت به مقدار بیشتر تکلیفی ندارد. استفتائات امام خامنه ای ...

■ اگر نماز ستون دين است چرا جزو اصول دين مطرح نشده و به عنوان فروع دين مطرح شده است؟

در پاسخ به این سوال گفتنی است مجموعه معارف دين دو گونه است: يك - اعتقادات و معارف نظرى دو - تکالیف و دستورات عملى «اصول دين» مجموعه عقايد بنيادى و پايه‏اى دين است كه عمدتاً جنبه نظرى دارند و ازهمين‏رو به آنها اصول دين گفته مى‏شود (مانند توحيد، ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز