■ چرا زنان حداقل چند روز در ماه نبايد نماز بخوانند؟ آیا این به معنای قطع ارتباط با خداوند نیست؟
پاسخ:
باید توجه داشت که برداشته شدن نماز در آن ایام، به معنای قطع ارتباط زنان با خداوند متعال نیست چرا که آنان مي توانند وقت نماز، خود را پاکيزه نموده و رو به قبله، ذکر بگویند و قرآن بخوانند و ارتباط معنوي خود را با خدا حفظ نمايند. (1)
ممکن است موارد زیر از حکمت های آن باشد :
1.در اسلام نماز از مرد و زنی که به هیچ صورت نمی تواند کسب طهارت کند، یعنی امکان وضو و غسل و تیمم را ندارد، ساقط می شود. شهيد مطهري مي فرمايد: «از نظر اسلام زنِ حائض حكم يك انسان به اصطلاح «محدث» را يعني انسان فاقد وضو و غسل را دارد كه در آن حال از نماز و روزه محروم است». (2)
2.معافيت زن در هنگام حیض و نفاس از عباداتي که نياز به طهارت دارد، امتنان و تسهيلي است که خداوند براي زنان مقرر کرده است. چون خونريزي ماهيانه زن يك بيماري و زحمت است و در این هنگام خداوند نماز را برای آسان گیری از آنها برداشته است. (3)
3.به دليل سختی و وضعيت رواني هنگام عادت ماهیانه، زن نمي تواند هنگام نماز توجه و آرامش و طهارت لازم را داشته باشد، در حالي كه نماز گفتگوي بنده با خدا است كه بايد با توجه و آرامش و طهارت انجام گردد. به این جهت خداوند این وظیفه را از آنها برداشته است.
__________________
(1)عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَتَوَضَّأُ الْمَرْأَةُ الْحَائِضُ إِذَا أَرَادَتْ أَنْ تَأْكُلَ وَ إِذَا كَانَ وَقْتُ الصَّلَاةِ تَوَضَّأَتْ وَ اسْتَقْبَلَتِ الْقِبْلَةَ وَ هَلَّلَتْ وَ كَبَّرَتْ وَ تَلَتِ الْقُرْآنَ وَ ذَكَرَتِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. (وسائل الشيعة ؛ ج2 ؛ ص346)
(2)مرتضي مطهري، مجموعه آثار 19، مسأله حجاب، ص 419
(3)«یُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر» ؛ خداوند (در احکام و واجبات) براى شما آسانى مىخواهد و براى شما دشوارى نمىخواهد. (بقره : 185)
محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
■ درمجموع چه ملاکهایی برای قبول شدن نماز وجود دارد؟
در احادیث و روایتها به چندین نمونه از شرایط قبول شدن نماز اشاره شده است. اما در حدیثی از امام صادق علیه السلام هشت ملاک کلی برای قبولی نماز عنوان شده است. آن حضرت فرمودند: خدای متعال فرموده است نماز کسی را قبول میکنم که در برابر عظمت من خاضع و فروت ...
■ نماز خواندن با کلاهگیسی که از موی طبیعی ساخته شده و معلوم نیست آن موها از کافر است یا مسلمان، چه حکمی دارد؟
در بدن و لباس نمازگزار نباید عین نجس وجود داشته باشد. و در فرض سؤال، اگر کلاهگیس از موی طبیعی کافر(غیر اهل کتاب) تهیه شده باشد و موها نیز به گونهای کاشته نشده باشد که قابلیت رشد داشته و به عبارتی جزء بدن فرد درآمده باشد، نماز خواندن با آن باطل است ...