■ اینکه نماز قضاى پدر، بر پسر بزرگتر، واجب است؛ چرا بايد تكليف پدر را پسر بزرگ بر دوش بكشد؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: 1.در ابتدا توجه شما را به حکم شرعی در این باره جلب می کنیم:
همه مراجع: نماز قضاى پدر تنها بر عهده پسر بزرگ خانواده (بعد از فوت پدر) است. امّا اگر كس ديگرى هم به جا آورد، اشكال ندارد و رفع تكليف از پسر مى‏شود. پسر بزرگ نيز مى‏تواند كسى را براى خواندن نماز پدر اجير كند.
اگر پدر وصيت كند كه از ثلث مالش براى قضاى نماز او اجير بگيرند، پس از خواندن اجير، قضاى نماز از عهده پسر بزرگ ساقط مى‏شود. (1)
این نکته نیز قابل ذکر است که برخی از فقها می گویند: وجوب قضاي نماز بر پسر بزرگتر فقط در صورتى است كه وي به خاطر مرض و سفر، نتوانسته نماز و روزه اش را انجام دهد نه اينكه به خاطر نافرماني و يا از روى بى مبالاتى آنها ترك كرده باشد.
2.اما در صورتى كه پدر از روى عمد و بى مبالاتى، نماز نخوانده باشد، مى گوييم: اين مسئله، يك تكليف بر پسر بزرگ تر است؛ نه رفع تكليف از پدر؛ تا گفته شود چرا وظيفه پدر را پسر بايد بر دوش بكشد؟ بنابراين، چنین پدری در قيامت، مؤاخذه و بازخواست مى شود؛ حتى اگر پسر وى نمازهاى او را به جا آورد؛ زيرا اين نماز، تكليف پدر بود كه به جا نياورده بود و آن نماز، تكليف پسر است؛ مانند بقيه تكاليف پسر. اگر از اول، خداوند به جاى هفده ركعت، سى و چهار ركعت نماز را در شبانه روز بر پسر بزرگ واجب مى كرد، آيا جاى اعتراض داشت؟ بنابراين، در قبال انجام اين عبادت، خداوند، به پسر، ثواب و اجر عنايت مى كند؛ پس پسر، گناه پدر را بر دوش نمى كشد.
3.البته همان طور كه انجام خيرات و صدقه دادن به نيت والدين، در حق آنها مؤثر است، اداى نماز و روزه قضا نيز از باب فضل الهى، بى تأثير در وضع آنها در برزخ و قيامت نيست؛ ولى هيچ گاه به طور كامل، جاى نمازهاى پدر را نمى گيرد.
__________________
(1)توضيح‏المسائل مراجع، م 1394 و 1390، آيت‏الله نورى، توضيح‏المسائل، م 1390- 1393 آيت‏الله وحيد، توضيح‏المسائل، م 1398- 1402 دفتر آيت‏الله خامنه‏اى.

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1401/8/5 ساعت 11:43
کد : 450
لینک مطلب

■ لطفا آداب و مستحبات سجده را بیان کنید.

‏( مُستحبّات سُجود )‏ ‏1.‏ بعد از آن كه سر از ركوع برداشت و كاملاً ايستاد براى رفتن به سجده تكبير بگويد ‏2.‏ موقعى كه مرد مى‏خواهد به سجده برود، اول دست‏ها را به زمين مى‏گذارد و اما زن، اوّل زانوها را به زمين گذارده و به طور كامل مى‏نشيند سپس ‏سجده ...

■ قرآن می فرماید: «نماز جز بر خاشعان سنگین است»،(و استعینوا بِالصَّبر و الصلاة ...) چه کنیم خاشع باشیم تا نماز بر ما سنگین نباشد؟

از این پرسش چند پاسخ داده شده است: پاسخ اول: آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در ذیل آیات 45 و 46 از سوره بقره می نویسد: «قرآن کریم در آیه 46 به منشأ خشوع خاشعان اشاره کرده، می فرماید: یاد مرگ و قیامت، همه توان انسان را گرفته، قلب او را می لرزاند ...

■ برای به جا آوردن نمازی که از وقت آن گذشته است می بایست آن را با صدای بلند (جهر) خواند یا با صدای آهسته؟ به عنوان مثال: اگر نماز صبحی را که از وقت آن گذشته است و بخواهید قضای آن را مثلاً در ظهر به جا آورید، آیا باید آن قضای نماز صبح را با صدای بلند خواند (همانند وقت اداء) یا با صدای آهسته؟

حکم و دستور خواندن نمازهای قضا مانند نمازهای ادا است؛ یعنی اگر نماز صبح از کسی قضا شد، هر وقت خواست آن را به جا آورد، باید مانند هنگام ادا به جا آورد. لذا ادا و قضا از این جهت (جهر و اخفات، با هم تفاوتی ندارند.[1] در این جا نظر شما را به استفتا از ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز