■ زنی هستم که مبتلا به خود ارضایی هستم و می دانم که این عمل گناه است. حالا تصمیم به ترک آن دارم حکم خداوند در رابطه با این عمل چیست و آیا برای اینکه نماز بخوانم باید غسل کنم و چه غسلی؟ و آیا پس از ترک آن خداوند دعای مرا مستجاب خواهد کرد؟

پاسخ: پاسخ اجمالی
این کار نافرمانی و عصیان از دستورات خداوند حکیم و مهربان است که حرام است و مانند باتلاق متعفنی است که انسان، هر چه بیشتر در آن فرو می رود، خود را به نابودی نزدیک می کند به همین خاطر باید هر چه زودتر ترک شود و کسی که مرتکب شده در پیشگاه پروردگار مهربان واقعا توبه نماید. توبه با تصمیم جدی انسان به ترک گناه، حرکت به سوی نجات و خود یک پیروزی بزرگ است که درهای رحمت الهی را به روی انسان می گشاید و موجب می شود تا خداوند دعای گناهکار را مستجاب کند. بنا بر این تصمیم خود به توبه کردن و ترک این گناه را هرچه زودتر عملی کنید؛ زیرا توبه واقعی همه مبغوضیت ها و عقوبات اخروی و آثار منفی گناه را از بین می برد همانطوریکه خداوند فرموده است: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»[1]



پس در هیچ شرایطی از رحمت او مأیوس نباشید؛ زیرا هر چه گناه شما بزرگتر باشد باز رحمت الهی واسع تر است.



اگر خود ارضایی موجب جنابت شما شده است برای نماز باید غسل جنابت انجام دهید. مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در باره جنابت و احتلام زنان فرموده اند: اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مایعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مى‏شود و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.[2]



روش انجام غسل جنابت در رساله های عملیه بیان شده است.[3]




[1] زمر،53، قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ.

[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 228،س 171T احتلام زنان.

[3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 215.
1396/12/7 ساعت 09:53
کد : 431
لینک مطلب

■ آیا این واقعا حقیقت دارد که نماز غیبت کننده تا40روز قبول نیست؟ یا اینجور روایات صرفا برای بیان بزرگی گناه غیبت گفته شده‌اند و در اصل نماز ها و عبادات پذیرفته میشوند اما تنها اثرآنها کم است؟اصلا آیا صحت چنین روایاتی با عدالت خدا همخوانی دارند؟

با سلام بله نماز غیبت کننده تا چهل روز قبول نیست نکته اول؛ غیبت کننده می تواند حلالیت بطلبد و با پذیرش عذر توسط غیبت شونده، و پشیمانی غیبت کننده این گناه و آثارش هم برداشته می شود. نکته دوم؛ قبول نبودن با باطل بودن متفاوت است، یعنی همان که اثر ...

■ عوامل فکری ترک نماز در جامعۀ امروزی و راه درمان آن چیست؟

بعضی از عوامل فکر و اعتقادی ترک نماز عبارتند از: ضعف ایمان به خداوند، ضعف ایمان به معاد، غفلت، جهل، عدم تفکر. • ضعف ایمان به خداوند خداوند آنجا که به نماز فرمان می‌دهد از تعبیر "یا ایها الذین امنوا" (ای کسانی که ایمان آورده‌اید)، استفاده می‌کند. ...

■ آیا کسی که نماز نمی خواند کافر است؟

کافر در لغت به معنای پوشاننده است، همان طور که زارع را کافر می گویند؛ زیرا که پوشاننده دانه در خاک است، هم چنین افراد ناسپاس را کافر می نامند، چرا که نعمت حق را نادیده می گیرد و گویی پرده بر آن می افکند.[1] کافر در اصطلاح شرع و قرآن کسی است که وجو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز