■ اگر نماز ستون دين است چرا جزو اصول دين مطرح نشده و به عنوان فروع دين مطرح شده است؟
پاسخ: در پاسخ به این سوال گفتنی است مجموعه معارف دين دو گونه است:
يك - اعتقادات و معارف نظرى
دو - تکالیف و دستورات عملى
«اصول دين» مجموعه عقايد بنيادى و پايهاى دين است كه عمدتاً جنبه نظرى دارند و ازهمينرو به آنها اصول دين گفته مىشود (مانند توحيد، نبوت و...). اما نماز گرچه از نظر عملى جزء اصول و پايههاى تربيتى رفتار دينى است؛ ولى بدان لحاظ كه از نظر عقيدتى جزو معارف نظری نمی باشد، از اصول شمرده نشده و بهعنوان«فروع دين» از آن ياد مىگردد.
البته از آن جهت كه نماز با تمامي اركان دين اعم از اصول اعتقادي، مباني اخلاقي، آداب فردي و اجتماعي، نظام سياسي و اقتصادي اسلام و... پيوند ناگسستني بر قرار نموده بگونه اي كه تداوم آن موجب حفظ تمامي اين بنيانها خواهد بود؛ از اين عمل عبادي به عنوان ستون دين ياد شده است.
به عنوان نمونه به واسطه اقامه نماز در هر روز چندين نوبت به يگانگي خداوند و رسالت محمد مصطفي ( صل الله عليه و آله ) و همچنين ولايت حضرت علي عليه السلام اقرار شده و اين گروه از مباني اعتقادي يادآوري مي شود و يا اينكه غصبي نبودن و مباح بودن مکان نماز، لباس نمازگزار، آبي که با آن وضو ميگيرد را جزو شرايط صحت نماز قرار داده شده و اين امر نيز نشان دهنده پيوند آداب اجتماعي اسلام مبتني بر اقتصاد اسلامي با نماز مي باشد.
■ باسلام .. درمورد نحوه انجام دادن قضای تشهدفراموش شده توضیح بفرمایید و آیا دوباره باید بعد ازانجام قضای تشهد دوباره باید تشهدو سلام داد؟؟؟
با سلام
بعد از سلام نماز، اول قضای تشهد فراموش شده را بجا آورید وسپس سجده سهو را.
تذکر یک نکته:
برای انجام قضای تشهد و سجده سهو باید تمام شرایط نماز مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهای دیگر را داشته باشد.
طریقه انجام دادن سج ...
■ در مورد آرام بودن بدن در نماز توضیح دهید.
موقع گفتن اذکار واجب و مستحب، بدن باید حرکت نداشته باشد، ولى حرکت دست و انگشتان اشکال ندارد.
استفتائات امام خامنه ای
...
■ معیار در جهر و اخفات (آهسته خواندن) نماز چیست ؟
در نمازهایی مانند مغرب و عشا آیا باید جهر طوری باشد که کسی در کنار ما ایستاده صدای ما را بشنود ؟
معیار در جهر واخفات صدق عرفی است نه شنیدن کسی که در کنار او است ونه ظاهر نمودن جوهر صدا ولذا کسی که صدای او گرفته است می تواند جهر بخواند در حالی که جوهر صدا ظاهر نمی شود و جایز نیست صدا را در نماز ان قدر بلند کند که عرفا به ان فریاد گفته شود. ...