■ لطفا بفرمایید چه چيزي در نماز وجود دارد كه اينقدر نماز را با اهميت كرده تا آنجا كه از فریضه نماز در اذان به عنوان« خیرالعمل» يعني« بهترين كار» یاد مي كنيم اما از جهاد كه در آن امکان از کف دادن جانمان وجود دارد به« خير العمل» تعبیر نشده ولي در اسلام از نماز به عنوان« بهترين عمل» ياد نمی کنیم؟

پاسخ: علت اصلي اين امر مجوعه امتيازهايي در نماز وجود دارد كه در ديگر عبادات اين امتيازها به اين جامعي يافت نمي شود. اين امتيازها به قدري زياد است كه اگر بخواهيم تمامي آيات و رواياتي را كه در اين باره ذكر گرديده را به رشته تحرير در بياوريم بايد صفحات متعددي از اين كتاب را به آن اختصاص دهيم، اما جهت اطلاع خوانندگان محترم از ده ها آيه و روايتي كه راجع به جايگاه و اهميت نماز نقل شده به تعدادي از آن ها اكتفا مي نمائيم.
- یاد خداوند
خداوند مي فرمايد:« أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِى» ؛«نماز را به ياد من به پاى داريد».
- كسب آرامش درونى
در آيه 28 سوره رعد آمده:«أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» ؛« آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد!»
- یاری گرفتن
در قرآن آمده است:«واستعينوا بالصبر و الصلاه و انها لکبيره الا علي الخاشعين» ؛« از صبر و نماز در برخورد با مشکلات نيرو بگيريد؛ همانا نماز سنگين است مگر براي خاشعان»
از همين رو هرگاه مشكلي براي خانواده رسول خدا پيش مي آمد ايشان (براي رفع آن ) بيان مي داشت: برخيزيد نماز(مستحبي ) بخوانيد بعد مي فرمود: اين دستور خداي من است. و يا در سيره حضرت علي عليه السلام مي خوانيم وقتي براي ايشان مشكلي پيش مي آمد، به نماز پناه مي برد و آيه:«واستعينوا بالصبر و الصلاه» راتلاوت مي كرد.
- عامل رستگاري
در سوره اعلي چنين آمده:« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» ؛« به يقين كسى كه پاكى جست(و خود را تزكيه كرد)، رستگار شد. و(آن كه) نام پروردگارش را ياد كرد سپس نماز خواند!»
- نماز كليد بهشت است
پيامبر خدا فرمود:« مفتاح الجنة الصلاة» ؛« نماز كليد بهشت است»
- ستون و سیمای دين
حضرت علي در وصيت هاي پايان عمرشان فرموده اند:« اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ- فَإِنَّهَا خَيْرُ الْعَمَلِ إِنَّهَا عِمَادُ دِينِكُمْ» ؛« خدا را خدا را درباره نماز، چرا كه نماز ستون دين شماست.»
پيامبر خدا مي فرمايد:« براي هر چيز چهره اي است و چهره دين شما نماز است، مبادا كسي چهره و سيماي دينش را خراب نمايد.»
- معيار ارزیابی
امام ششم شيعيان فرمود:« آزمايش كنيد شيعه‏ها را در اوقات نماز كه چگونه مواظب آن هستند، و در باره اسرار ما كه چگونه آنها را از دشمن ما نهفته ميدارند، و در باره اموال خودشان كه چگونه با آنها در باره برادران ( دينيشان ) ياري مي دهند»
در روایت دیگری از آنحضرت می خوانیم:« قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ يَا بُنَيَّ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلَامَةٌ يُعْرَفُ بِهَا وَ يُشْهَدُ عَلَيْهَا... وَ لِلْعَامِلِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ الصَّلَاةُ وَ الصِّيَامُ وَ الزَّكَاة» ؛« حضرت لقمان به فرزندانش فرمود: براي هر چيزي علامتي است كه به وسيله آن علامت شناخته مي شود و به او شهادت داده مي شود،... براي عامل به دين سه علامت است: 1 - نماز 2 - روزه، 3 - زكات.»
- محبوب ترين اعمال
حضرت امير المؤمنين (ع) فرمود:« لَيْسَ عَمَلٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الصَّلَاةِ» ؛« هيچ عمل و طاعتى نزد خداى با عزت و جلال از نماز محبوبتر نيست»
- شرط قبولي ديگر اعمال
از امام صادق عليه السلام نقل شده:« أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ عَلَى الصَّلَاةِ فَإِذَا قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ عَلَيْهِ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِه‏» ؛« نخستين چيزى كه در روز قيامت بنده براى آن مورد حسابكشى قرار ميگيرد و بآن رسيدگى ميكنند نماز است، اگر نماز پذيرفته شد ساير اعمالش نيز پذيرفته مى‏شود، و هر گاه نماز مقبول نيفتاد و به بنده باز گردانده شد باقى اعمالش نيز مردود و باز گردانده خواهد شد.»
- وسيله ي آمرزش
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:« مثل نماز و اعمال فرزندان آدم مثل مردي است که در خاک بغلتد آن چنان که سراپايش را خاک و کثافت فراگيرد، سپس به طرف آب گيري که آبش پاک است برود و در آن خود را شست و شو دهد و خاک و کثافات را از خود دورکند. نمازهاي پنج گانه اين چنين مي باشند، زماني که بنده با حضور قلب خدا را عبادت کند، کثافات گناه از وي شسته مي شود.»
- بهاي خريد بهشت
پيامبر خدا فرموده اند:« لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ ثَمَنٌ وَ ثَمَنُ الْجَنَّةِ الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ» ؛« براي هر چيزي قيمتي است و قيمت بهشت نماز است»
- عامل عاقبت بخيري
نقل شده به پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) گفتند: فلاني در روز نماز مي خواند و شب ها به دزدي مي پردازد پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) فرمود:« إِنَّ صَلَاتَهُ لَتَرْدَعُهُ» ؛« همانا نمازش جلوي او را خواهد گرفت»
- بهره مندي از رحمت الهي
حضرت امير مومنان ( عليه السلام ) مي فرمايد: لَوْ يَعْلَمُ الْمُصَلِّي مَا يَغْشَاهُ مِنْ جَلَالِ اللَّهِ مَا سَرَّهُ أَنْ يَرْفَعَ رَأْسَهُ مِنْ سُجُودِه» ؛« اگر بداند نماز گذار كه چقدر رحمت (خاص ) خداوند او را فراگرفته سر خود را از سجده بر نمي دارد.»
- دژ محكم در مقابل حملات شيطان
اميرالمومنين علي عليه السلام فرمودند:« الصَّلَاةُ حِصْنٌ مِنْ سَطَوَاتِ الشَّيْطَان‏» ؛« نماز، دژ محكمى است در مقابل حملات شيطان.»
حضرت علي ( عليه السلام ) مي فرمايد:« الصَّلَاةُ حِصْنُ الرَّحْمَنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَان‏» ؛« نماز، دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.»
در روایت دیگری احمد بن عامر طائى از حضرت رضا (ع) از پدرانش از على عليهم السلام روايت كرده كه حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله فرمود:« شيطان از مؤمن دلتنگ است مادامى كه نمازهاى پنجگانه را به جاى آورد، هر گاه نماز خود را ترك گفت شيطان بر او مسلط ميگردد و او را گرفتار گناه و فساد مى‏كند.»
- برآورده شدن حاجت
حضرت رضا عليه السلام از پدرانش از على عليهم السلام روايت كرده كه حضرت رسول (ص) فرمود:« هر كس يك نماز واجب را به جاى آورد در نزد خداوند يك دعاى مستجاب دارد.»
- نماز نور مؤ من
قال رسول الله - صلي الله عليه وآله -:
« الصلوة نور المؤمن» ؛« نماز نور مؤ من است.»
- بهترين وسيله تقرب به درگاه الهي
قال الكاظم - عليه السلام -:« افضل ما يتقرب به العبد الي الله بعد المعرفة به، الصلوة» ؛« بهترين چيزي كه بنده بعد از شناخت خدا به وسيله آن به درگاه الهي تقرب پيدا مي كند، نماز است.»
قال الصادق - عليه السلام -:« إِنَّ أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الصَّلَاة» ؛« همانا بهترين عمل در روز قيامت نزد خداوند، نماز است.»
- نخستين سؤ ال در روز قيامت
قال رسول الله - صلي الله عليه وآله -:« حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يَدْعُو الْعَبْدَ فَأَوَّلُ شَيْ‏ءٍ يَسْأَلُ عَنْهُ الصَّلَاةُ فَإِنْ جَاءَ بِهَا تَامَّةً وَ إِلَّا زُخَّ بِهِ فِي النَّار» ؛« نمازهاي پنج گانه را محافظت كنيد، زيرا روز قيامت كه مي شود خداوند بنده اش را فرا مي خواند و نخستين چيزي كه از او مي پرسد نماز است، اگر آن را به طور كامل انجام داده باشد، (به بهشت مي رود) و گرنه در آتش افكنده مي شود.»
اما در خصوص اینکه چرا از جهاد به عنوان خیرالعمل یاد نمی شود باید گفت که نماز جهاد ساز و مجاهد پرور است و اينكه از جهاد به عنوان خيرالعمل ياد نشده شايد به خاطر اين باشد كه:
اولا: خود جهاد نيز براي زنده نگه داشتن نماز است كما اينكه نقل شده روزي در جنگ صفين حضرت علي (ع ) در حالي كه مشغول جنگ بود مرتب به خورشيد نگه مي كرد ابن عباس عرض كرد: يا اميرالمومنين ! اين چه كاري است كه شما انجام مي دهيد؟ حضرت فرمود: نگاه مي كنم تا موقع فرا رسيدن ظهر نماز را ((در اول وقت ))بخوانم ابن عباس گفت: آيا حالا وقت نماز است؟ ما مشغول جنگ هستيم حضرت فرمود: مگر ما براي چه چيزي مي جنگيم؟ به درستي كه ما براي نماز جنگ ميكنيم.
ثانيا: آثار و فوائد جهاد برخلاف نماز به هنگام ضرورت و پيدايش مانع براي پيشرفت اسلام و يا مقابله دشمنان با اسلام تنها در برهه خاصي بر كساني كه شرايط اين فريضه را دارند واجب مي شود، بر خلاف نماز كه فريضه اي است براي تمامي زمان ها و تمامي افراد.
1394/9/28 ساعت 13:49
کد : 40
لینک مطلب

■ تفاوت بین نماز وروزه استیجاری و اعتراف مسیحیان برای کشیش وخرید بهشت چیست ؟

این مقایسه چه به لحاظ فلسفه و هدف و چه به لحاظ موضوع، دو مقوله جدا هستند وً کمترین شباهتی به یک دیگر ندارند که بخواهیم از تفاوت آنها بحث و سؤال کنیم الف - در اندیشه مسیحیت، حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام، [العیاذ بالله]، خداست و بالتبع صاحب بهشت و جه ...

■ نمازهاى واجب كدام است؟ و هر كدام چند ركعت است؟

نمازهاى واجب شش تا است: 1.نماز يوميه كه در مجموع 17 ركعت است: نماز صبح دو ركعت، نماز ظهر چهار ركعت، نماز عصر چهار ركعت، نماز مغرب سه ركعت و نماز عشا چهار ركعت. 2.نماز آيات: دو ركعت. 3.نماز ميت: يك ركعت 4.نماز طواف واجب خانه كعبه: دو ركعت است، ك ...

■ چرا می گویند« شرابخوار تا چهل روز نماز ندارد»؟ منظور از« نماز نداشتن» چيست؟

حكم حرام بودن شراب در برخى آيات قرآن كريم و فرمايشات معصومين(ع) وارد شده و در حرمت آن هيچ ترديدى نیست. از جمله آثار مخرب شراب، تأثير آن بر ساير اعمال و آداب دينى است از جمله در حديثى مى‏خوانيم:« لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ الْخَمْرِ أَرْبَعِينَ يَو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز