■ آيا اين روايت از امام صادق(ع) است که می فرمايد:«هر کس نماز شب نخواند از شيعيان ما نيست.»؟ اگر اين صحت دارد يعنی نماز شب امری است واجب؟ و هر کس آن را طبق اين حديث انجام ندهد شيعه نيست؟

پاسخ: همانگونه كه در پرسش مطرح گرديده امام صادق - عليه السلام – فرموده اند:« لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلَاةَ اللَّيْل‏» ؛« از شيعيان ما نيست كسي كه نماز شب را به جاي نياورد.» اما باید به این نکته توجه داشت که شيعه در روايات به دو معنا اطلاق می شود، به يك معنا تمامي كساني كه ولايت اميرالمومنان و فرزندان آن حضرت تا امام دوازدهم را پذيرفته اند شيعه محسوب مي شوند، لكن در بسياري از روايات شيعه بودن به عنوان مقامي خاص و بالا براي كساني كه درتمام گفتار و رفتارشان تبعيت از امام معصوم مي كنند معرفي شده.
براساس برخي از روايات چنين مقامي را افرادي هم چون سلمان و ابوذر و ديگر خواص از نزديكان ائمه دارا بوده اند و هر كسي نمي تواند ادعاي آن را داشته باشد، در اين روايات ديگر شيعيان كه به اين مقام شيعه خالص و حقيقي نرسيده اند به عنوان محبان و مواليان اهل بيت معرفي شده اند. بنابراين روايتي كه مي فرمايد، از شيعيان ما نيست كسي كه نماز شب را ترك كند مراد شيعه حقيقي و خالص است كه به مرتبه بالاي از ايمان و تبعيت از اهل بيت رسيده است كه قطعا كسي كه داراي چنين مقامي است، نمي شود تارك نماز شب باشد و در صورتي كه ترك كند از شيعيان حقيقي آنان محسوب نمي شود.
در هر صورت مقصود اهتمام به نماز شب است واينکه شيعه کامل مورد نظر ائمه(ع) کسي است که به نماز شب اهميت بدهد.اميد است خدا توفيق دهد وخودمان هم همت داشته با شيم ونماز شب خوان شويم وامام صادق(ع)رااز خود راضي کنيم.
1394/10/5 ساعت 14:15
کد : 289
لینک مطلب

■ بر اساس آموزه‌های عرفانی، آیا زمانی که انسان سر حال نیست، نباید نماز بخواند، حتی اگر قضا شود؟!

آنچه در پرسش مطرح شده است، در مورد مستحبات - آن هم در برخی شرایط – می‌تواند صحت داشته باشد؛ یعنی زمانی که انسان حال خوشی ندارد و نمی‌تواند حداقل ارتباط را با خدا برقرار کند، نباید خود را به مستحباتی چون نمازهای مستحب وادار کند. پیامبر اسلام(ص) در این ...

■ استفتای جدید از آیت‌‌الله خامنه‌ای مد ظله دربارۀ «کیفیت نماز استیجاری» سؤال: آیا برای نماز استیجاری به‌جا آوردن مستحبات متعارف مانند اذان و اقامه، واجب است یا اینکه می‌توان صِرفاً به واجبات اکتفا کرد؟

جواب: اگر برای نماز استیجاری، شرط خاصی قرار نداده باشند بر اجیر فقط لازم است که نماز را با واجبات آن انجام دهد. ...

■ اگر این شک به وجود بیاید که قرائت امام جماعت صحیح نیست، چه حکمی دارد؟!

ملاک صحت قرائت عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حروف از مخارج آن به طوری است که اهل لسان آن را ادای آن حرف بدانند و نه حرف دیگر؛ رعایت نکات و محسنات تجویدی لازم نیست و درصورت شک نیز اقتدا صحیح است. اجوبة الاستفتائات، س 589 ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز