■ چرا امام جماعت مساجد براي خواندن نماز پول دريافت مي کنند؟

پاسخ: در پاسخ اين سوال در استفتائات مقام معظم رهبري چنين آمده است«پول گرفتن براي اصل نماز جايز نيست ولي بايد توجه داشته باشيد که معمولا اين پول براي مقدمات آن از قبيل کرايه ماشين يا پول بنزين و امثال ذلک مي باشد لذا اشکال ندارد«اجوبه الاستفتاآت، س 568»
بنابراین امام جماعتی براي خواندن نماز پول دريافت نمي‌كند و گرفتن چنين پولي شرعا جايز نيست و حرام است.
اما گاهي براي برپايي نماز جماعت؛هزینه هایی مثل؛ هزينه رفت و آمد؛ كرايه ماشين و...پرداخت مي‌شود كه اين نيز بصورت كلي براي تمام ائمه جماعات نيست اكثر ائمه جماعات چيزي از مردم دريافت نمي‌كنند.ائمه جماعات در ادارات و كارخانه ها و حسينيه ها و منازل شخصي كرايه رفت و آمد را نه از مردم بلكه از همان باني يعني اداره و شركت و يا شخص باني دريافت مي‌كنند.
نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه بالأخره عده اي از افراد در اين راه هستند و بر خلاف تصور قالبي برخي اكثريت هيچ مبلغي از دولت دريافت نمي‌كنند و هزينه زندگي آنان با اندك شهريه اي كه از طرف حوزه علميه و مراجع به آنان پرداخت مي‌كنند اداره مي‌گردد براي تداوم اين راه بالأخره بايد هزينه هاي زندگي تأمين بشود چه اينكه از ابتداي تشكيل حوزه هاي علميه اين حمايت مردم بوده كه اين حركت مردمي را بارور و شكوفاتر ساخته است.
نكته ديگر اينكه گرفتن اين وجوه اگر از نظر اخلاقي حتي براي هزينه هاي رفت و آمد سؤال برانگيز باشد ما بايد به اين مسئله توجه كنيم كه اخلاق وظايف هر كسي را با نگاه به خود او مشخص مي‌كند مثلاً به انسان متمكن و دارا مي‌گويد به مستمندان كمك كنيد و به مستمندان مي‌گويد تا جايي كه مي‌توانيد دست به سوي كسي دراز نكنيد، به كسي كه قرض الحسنه داده مي‌گويد چيزي زيادتر از قرضي كه دادي دريافت نكن و به گيرنده مي‌گويد چيزي روي قرضي كه گرفتي بگذار و بعنوان هديه بده، به جوانان مي‌گويد به پيشكسوتان جامعه احترام بگذاريد ولي به پيران مي‌گويد توقع احترام و بلند شدن از كسي نداشته باشيد بنابراين در اين مورد نيز اخلاق به روحاني مي‌گويد كه حدالامكان هزينه هاي خود را از جاي ديگر تأمين كن و براي اقامه نماز جماعت چيزي دريافت نكن ولي در عين حال به مردم نيز مي‌گويد كه هزينه هاي رفت و آمد كسي را كه از راهي دور براي اقامه نماز جماعت به اينجا مي‌آيد تأمين كنيد. و ما نبايد با تمسك به حكم اخلاقي درباره فرد ديگر مسئوليت را از گردن خود ساقط كنيم.
در نتیجه اولاً براي نماز كسي وجهي دريافت نمي‌كند و اخذ چنين پولي حرام است. ثانياً اكثر روحانيت چيزي حتي بعنوان هزينه هاي رفت و آمد نيز دريافت نمي‌كنند مانند كساني كه در مساجد و حسينيه هاي عمومي نماز اقامه مي‌كنند. ثالثاً در شركتها و ادارات و منازل اگر نماز جماعت برپاشده و امام جماعت چيزي دريافت مي‌كند بابت هزينه رفت و آمد است نه خود نماز. رابعا هزينه روزمره زندگي روحانياني كه در ادارات و كارهاي اجرايي دولتي اشتغال ندارند بايد به گونه اي تأمين شود كه اين راه تداوم داشته باشد چه اينكه تا كنون مردم از اين قشر حمايت كرده اند.
البته اين مسئله را با هديه اي كه در ماه رمضان و يا محرم مردم از بين خود براي روحاني جمع آوري مي‌كنند اشتباه نگيريد در اين موارد مردم از خود چيزي را بعنوان نذر یا هديه به روحاني پرداخت می کنند.
1394/10/5 ساعت 13:52
کد : 261
لینک مطلب

■ چگونه می توانیم به اهمیت نماز پی ببریم ؟

به برخی موارد که اهمیت نماز را نشان می دهد ، اشاره می کنیم: 1- تعداد روایات نماز بیشترین روایات فروع دین ، درباره نماز است. دو کتاب « وسائل الشیعه» و « مستدرک الوسائل » که شامل تمامی احادیث فقهی شیعه است ، مجموعا پنجاه و نه هزار روایت دارد و از ا ...

■ آیا در نمازها و بعد از قرائت حمد، لزوماً باید یک سوره کامل خواند؟

در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، نمازگزار - بنابر احتیاط واجب- باید بعد از حمد، سوره‌ای از قرآن را بخواند، مگر این‌که وقت نماز تنگ باشد، یا انسان ناچار شود که سوره را نخواند؛ مثل این‌که بترسد که اگر سوره بخواند دزد یا درنده، یا چیز دیگرى به او آ ...

■ چرا در لباس نمازگزار اگر يك دكمه يا نخ از راه حرام به دست آمده باشد و به قول معروف غصبي باشد نمازش باطل است؟

دليل اينكه نمازخواندن در لباس و يا مكان غصبى موجب بطلان نماز مي شود - حتى اگر دكمه‏اى از لباس غصبى باشد- آيات و رواياتي است كه در اين زمينه وجود دارد. در قرآن مجيد آمده است:« إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» ؛« خدا، تنها از پرهيزگاران ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز