■ اگر نماز ستون دين است چرا جزو اصول دين مطرح نشده و به عنوان فروع دين مطرح شده است؟
پاسخ: سید حسن موسوی کارشناسی مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش میگوید:
در پاسخ به این سوال گفتنی است مجموعه معارف دين دو گونه است:
يك - اعتقادات و معارف نظرى
دو - تکالیف و دستورات عملى
«اصول دين» مجموعه عقايد بنيادى و پايهاى دين است كه عمدتاً جنبه نظرى دارند و ازهمينرو به آنها اصول دين گفته مىشود (مانند توحيد، نبوت و...). اما نماز گرچه از نظر عملى جزء اصول و پايههاى تربيتى رفتار دينى است؛ ولى بدان لحاظ كه از نظر عقيدتى جزو معارف نظری نمی باشد، از اصول شمرده نشده و بهعنوان«فروع دين» از آن ياد مىگردد.
البته از آن جهت كه نماز با تمامي اركان دين اعم از اصول اعتقادي، مباني اخلاقي، آداب فردي و اجتماعي، نظام سياسي و اقتصادي اسلام و... پيوند ناگسستني بر قرار نموده بگونه اي كه تداوم آن موجب حفظ تمامي اين بنيانها خواهد بود؛ از اين عمل عبادي به عنوان ستون دين ياد شده است.
به عنوان نمونه به واسطه اقامه نماز در هر روز چندين نوبت به يگانگي خداوند و رسالت محمد مصطفي ( صل الله عليه و آله ) و همچنين ولايت حضرت علي عليه السلام اقرار شده و اين گروه از مباني اعتقادي يادآوري مي شود و يا اينكه غصبي نبودن و مباح بودن مکان نماز، لباس نمازگزار، آبي که با آن وضو ميگيرد را جزو شرايط صحت نماز قرار داده شده و اين امر نيز نشان دهنده پيوند آداب اجتماعي اسلام مبتني بر اقتصاد اسلامي با نماز مي باشد.
جايگاه نماز در قرآن
اهميت و جايگاه نماز را از ديدگاه قرآن بيان كنيد؟
نگاهي گذرا به آيات قرآن كريم گوياي اهميت زياد نماز در اين كتاب آسماني مي باشد كه در اينجا جهت پاسخ به اين سوال به بررسي اجمالي جايگاه و اهميت نماز از منظر قرآن مي پردازيم.
يك – معرفي نماز به عنوان فريضه اي كه در هيچ حالتي از انسان ساقط نمي شود
در اهميت و عظمت نماز همين بس كه خداوند، اجازه نداده است در هيچ حال و زمانى، از انسان ساقط گردد؛ چنان كه مىفرمايد:«ان الصلاة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتاً» ؛«يعنى، نماز فريضهاى است كه بايد در مواقع و زمانهاى معينى انجام شود و مقصد از« كتاب موقوت» اين است كه نماز فريضه ثابتى است كه اصلاً تغييرپذير نيست و در هيچ حالتى ساقط نمىشود.
دو – انتخاب نماز از ميان تمامي اعمال عبادي
قرآن مىفرمايد:« وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمينَ؛ وَ أَنْ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ» ؛« و ما دستور داديم كه تسليم پروردگار عالميان باشيم. و(نيز به ما فرمان داده شده به) اينكه: نماز را برپا داريد! و از او بپرهيزيد!...».
علامه طباطبايى در تفسير اين آيه مىفرمايد:«خداوند متعال با ذكر كلمه( و اتقوه) تمامى عبادات و اعمال دين را خلاصه كرد و تنها از ميان آنها نماز را اسم برد براى آن اهميتى كه داشته، و عنايتى كه خداوند در امر آن دارد، زيرا اهتمام قرآن شريف نسبت به نماز جاى هيچ ترديد نيست.»
سه – قرار دادن نماز در كنار ايمان به مبدا و معاد
نماز از منظر قرآن آن قدر داراى اهميت است كه گاهى بلافاصله بعد از ايمان به مبدأ و معاد مطرح شده است:« انما يعمر مساجد الله من آمن بالله و اليوم الاخر و اقام الصلاة»
چهار – معرفي نماز به عنوان بهترين عملي كه انسان در قيامت از آن بهره مند مي شود
از نظر قرآن، بهترين عملى كه انسان در قيامت، از آن بهرهمند مىشود، برپا داشتن نماز است:« اقيموا الصلاة و اتوا الزكاة و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله» ؛« يعنى، نمازى كه در دنيا انجام مىدهد و زكاتى كه مىپردازد سود آن نصيب خود انسان مىشود؛ نه اين كه خداوند بهاعمالبشرنيازداشتهباشد.»
پنج – معرفي به عنوان يكي بهترين راههاي شكرگذاري
نماز در قرآن نشانه شكر و سپاس از خدا معرفي شده و بهترين عملى است كه مىتوان با آن شكر و ثناى خداوند را به جاى آورد. خداوند متعال بعد از آنكه نعمت كوثر را به پيامبر(صل الله عليه و آله ) مرحمت مىكند، مىفرمايد:« در برابر اين عطاى ما براى خداوند نماز بخوان:« انا اعطيناك الكوثر، فصل لربك و انحر»
شش – معرفي نماز به عنوان برجسته ترين ويژگي مومنان
خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد:« وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاة» ؛« مردان و زنان باايمان، ولىّ(و يار و ياور) يكديگرند؛ امر به معروف، و نهى از منكر مىكنند؛ نماز را برپا مىدارند»
هفت – معرفي نماز به عنوان عامل فلاح و رستگاري
از نظر قرآن، نماز عامل فلاح و رستگارى و سعادت انسان است؛ از اينرو در اوصاف متقين مىفرمايد:«الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلاة... و اولئك هم المفلحون» ؛« متقين كسانى هستند كه به غيب[ آنچه از حس پوشيده و پنهان است] ايمان مىآورند؛ و نماز را برپا مىدارند...؛ و و آنان رستگارانند.»
هشت – قرار دادن برپايي نماز جزو برنامه حاكمان اسلامى
قرآن مي فرمايد:« الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» ؛« همان كسانى كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپا مىدارند، و زكات مىدهند، و امر به معروف و نهى از منكر مىكنند، و پايان همه كارها از آن خداست!»
نه – نماز وسيله جلب رحمت الهي
در آيات قرآن چنين دستور داده شده:« وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» ؛« و نماز را برپا داريد، و زكات را بدهيد، و رسول(خدا) را اطاعت كنيد تامشمول رحمت(او) شويد.»
ده – قرار دادن نماز به عنوان شرط برادري و اخوت اسلامي
در آيه 11 سوره توبه چنين آمده:« فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» ؛« (ولى) اگر توبه كنند، نماز را برپا دارند، و زكات را بپردازند، برادر دينى شما هستند؛و ما آيات خود را براى گروهى كه مىدانند(و مىانديشند)، شرح مىدهيم!»
يازده – قرار دادن نماز به عنوان يكي از اصول نيكيها
قرآن كريم مي فرمايد:«....ولكن البر من امن بالله و اليوم الاخر و الملئكة و الكتاب و النبيين...واقام الصلوة...» ؛« بلكه نيكي (و نيكوكار) كساني هستند كه به خداوند و روز رستاخيز و فرشتگان و كتاب آسماني و پيامبران ايمان آورده اند... و نماز برپا مي دارند...»
دوازده – دستور به محافظت و كوشش بر نماز
از ديگر آياتي كه بيانگر اهميت نماز در قرآن مي باشد آيه اي است كه دستور به محافظت بر نماز داده شده و فرموده است:« حَـفِظُواْ عَلَى الصَّلَوَتِ وَالصَّلَوةِ الْوُسْطَى» ؛« بر انجام همه نمازها و ـ به خصوص ـ نماز وُسطى [=نماز ظهر] محافظت و كوشش نمائيد.»
دیگر پرسشهای نمازی خود را در بخش " بپرسید" سایت قنوت(http://qunoot.net/App/knows.quests.list.php)مطرح کنید.
■ دلیل تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به خانه کعبه چه بود؟
استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 141 و 142 سوره بقره پرداخته است.
آیه 141:
تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَ لاَ تُسئَلُونَ عَمَّا كَانُواْ ...
■ برای حل مشکلات پیچیده چه کنیم؟
مداومت بر نماز جعفر طیار (علیه السلام) داشته باشید خداوند شما را موفق بدارد.
منبع: کتاب صدای سخن عشق؛ حکمت ها و حکایت های نماز از زبان آیت الله بهجت؛ ص 108 ...
■ اذان و اقامهی نماز چه آدابی دارد؟ اگر انسان بین جملات اذان سخن بگوید، آیا باید اذان را تکرار کند؟
یکی از مستحبات مورد تأکید درباره نمازهای یومیه، گفتن اذان و اقامه، قبل از شروع نماز است. فقها درباره فردی که میخواهد اذان و اقامه بگوید، آدابی را بیان نمودهاند، که رعایت آنها مستحب است و آنها عبارتاند از:
رو به قبله بایستد و بدن آرام باشد.
با ...