■ چگونه حال و حوصله و توان انجام يك نماز مستحب 50 يا100 ركعتي را كسب كنم و حال آنكه حتي حال و حوصله 2ركعت آن را هم نداريم؟!
پاسخ: قبل از پاسخگويي به سؤال بايد بگوئيم كه در اسلام آنگونه كه در سوال آمده يك نماز 50 يا 100 ركعتي نداريم بلكه تمامي نمازهاي مستحبي به غير از موارد انگشت شماري كه چهار ركعتي و يا يك ركعتي مي باشند، مابقي دو ركعتي هستند و اگر هم گفته مي شود مثلا نماز شب نوزدهم ماه مبارك رمضان پنجاه ركعت است مراد از اين نمازها خواندن آن به صورت دو ركعت، دو ركعت ( يعني 25 نماز دو ركعتي ) مي باشد نه اينكه 50 ركعت يكجا خوانده شود.
جهت كسب توفيق براي خواندن نمازهاي نافله چند نكته و پيشنهاد ارائه مي گردد:
الف - همواره از خداوند بخواهيد و دعا كنيد كه خداوند توفيق برپايي نماز هاي مستحبي را به شما عنايت فرمايد و اين از سيره پيامبران الهي همچون ابراهيم عليه السلام بوده كه براي اقامه نماز دعا نموده اند:«رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» ؛«پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده، و از فرزندانم(نيز چنين فرما)، پروردگارا: دعاى مرا بپذير!»
ب - بدانيد به هر اندازه كه كارهاي خوب در اين دنيا خود را سخت نشان دهد در آخرت پاداش ان به همان اندازه بيشتر خواهد بود كما اينكه امام باقر عليه السلام فرموده اند:«كار نيك و عمل خير بهمان نسبتى كه در قيامت سنگين و موجب سنگينى ميزان انسان مىشود براى مردم دنيا سنگين و دشوار است. و كار زشت بر اهل دنيا خفيف و سبك است (زود انجام ميدهند) همچنان كه در آن جهان خفيف و موجب سبكى ميزان اعمال مىشود.»
ج - انسان براي انجام مستحبات همواره از لحاظ روحي داراي آمادگي نمي باشد بلكه گاهي اوقات در حال نشاط و آمادگي معنوي و گاهي اوقات هم آمادگي و نشاط لازم را ندارد لذا در تعاليم دينيمان توصيه شده در زمانيكه انسان آمادگي و نشاط كافي جهت انجام اعمال عبادي را ندارد خيلي به خود فشار نياورد تا اين كار موجب نفرت و بي حوصلگي نسبت به انجام اعمال عبادي نگردد.
د - تا آنجا كه ممكن است در فضاهاي معنوي همچون مساجد و محافل معنوي مانند مراسمهايي كه در شبهاي احيا برگزار مي گردد حاضر شده و نمازهاي مستحبي را بجا بياوريد.
چراكه فضاهايي كه معنوي باشند، ناخودآگاه انسان را تحت تأثير قرار ميدهند و به طور غير مستقيم، بدون حساسيت فرد، سبب تأثير گذاري ميشوند.
و - اين نكته را بايد توجه داشته باشيد كه زمان برخي از نمازها گاها منحصر در يك شب و يا يك روز خاص مي باشد ( مثل نماز روز عيد غدير و يا نماز شب نيمه شعبان ) و از دست دادن آن يعني از دست دادن تمامي آثار مادي و معنوي آن كه ممكن از ديگر در طول زندگي براي افراد فراهم نگردد.
هـ - سيره چهارده معصوم، اولياء دين و علما ديني و حالات آنها را به هنگام برپايي نماز مطالعه نمائيد و به دنبال اين نكته باشيد كه چه انگيزه اي موجب مي شد تا آنها نه 50 ركعت و نه صد ركعت بلكه همچون حضرت علي عليه السلام هر شبانه روز 1000 ركعت نماز بخواندند.
ي - شرايط مساعد را براي خواندن نماز فراهم نمائيد
مثلا اگر قصد داريد نمازي را بخوانيد قبل از آن استراحت لازم را بكنيد، و خود را بيش از اندازه با اموراتي همچون برنامه هاي تلوزيوني، اينترنت و بازيهاي كامپيوتري مشغول نكنيد تا ديگر حوصله اي براي نماز خواندن براي شما فراهم نگردد.
■ چرا بین کسي كه نمازش را خوانده و كسي كه نخوانده و بعد از مرگش پول می دهند و برایش نماز و روزه ميخرند نباید فرقي نباشد؟ آيا آن دنيا را هم پولدارها با خريد نماز و روزه به دست مي آورند و از زير بار گناه در ميآيند؟
1.اصولا هر عبادتي که در وقت خود به جا آورده شود ارزشمند تر از عبادت خارج از وقت است زيرا وقت خاصِ عبادت داراي اثر خاصي در تاثير گذاري عمل است و اين اثر در خارج از زمان خاصش کمتر است و حتي نماز اول وقت با نمازآخر وقت در تاثیرگذاری و ثواب متفاوت است، چ ...
■ آيا دليل جلوتر ايستادن مرد بر زن به هنگام نماز، برتري مرد بر زن را از دیدگاه اسلام اثبات نمي کند؟
در پاسخ به این سؤال توجه به نکات زیر بایسته است:
1- اين مساله به عنوان يك اصل واجب كلي در اسلام مطرح نمي باشد چراكه اگر فاصله زن و مرد بيشتر از پنج متر باشد، يا بين آنها حائلى مانند پرده يا ديوار باشد و يا در دو سطح مختلف (مثل طبقه اول و بالكن بعضى ...