■ فلسفه اين ثواب هاي عجيب براي نماز هاي مستحبي در مفاتيح چيه؟ اغراقي در اين زمينه صورت نگرفته؟ فکر نمي کنيد تأثير سوئي در شيعيان بذاره؟

پاسخ: ثواب هايي كه براي نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح و ديگرکتب ادعيه مطرح شده است اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است مگر اينكه از منابع غير معتبر نقل شده باشد كه در اين صورت بايد سند آنها بررسي شود.
شيخ عباس قمي (ره) مولف كتاب مفاتيح الجنان خبره در فن حديث بوده ومطالب نقل شده در مفاتيح عموما سند دارد وخود ايشان در مواردي که سند محکم نداشته اشاره ورد کرده اندو يا نحوه صحيح آنرا آورده اند.
درباره ثواب های نمازهای مستحبی اشاره به چند نکته شایان توجه است؛
1- فضل و رحمت الهي بي حد و حصر است و آن چه از شخص کريم انتظار مي رود همانا لطف و رحمت بيش از حد معمول است. در غير اين صورت با ديگران تفاوتي نخواهد داشت لذا خداوند با گناهان براساس عدل برخورد مي کند. اما در برابر نيکي ها و عبادت ها براساس لطف و رحمت پاداش مي دهد.خداوند مي خواهد زمينه هاي اميد وبا زگشت را درپيش پاي مردم قرار دهد تادر صورت ارتکاب گناه وکوتاهي در عبادت خود را در بن بست نبينند وراه اصلاح وجود داشته باشد.لذا اين عبادات مستحبي قرار داده شده تا راه جبراني باشد باشدبراي آنها که مي خواهند در مسير تکامل قدم بگذارند.
2- اين ثواب ها مشروط است به رعايت ساير شروط مثلا نمازي كه در آن وعده بخشش از گناهان داده شده مشروط است به صحيح انجام دادن عمل و رعايت ساير شرايط توبه از جمله تصميم به عدم بازگشت به گناه و جبران خطاهاي گذشته مثل اداء حق الناس و... مي باشد، لذا هرگز نبايد تصور کرد که ذکراين ثواب ها چراغ سبزي است براي شيعيان جهت معاف شدن از تکاليف يا خداي ناکرده انجام معاصي. چراكه هيچ عملي مصونيت مادام العمر براي انسان به ارمغان نمي آورد بلكه بايد به همه وظائف و تکاليف عمل کرد واجبات را انجام داد محرمات را ترک نمود و اميد به فضل الهي داشت که اين ثواب ها به ما داده شود.
3- طبقه بندي ثواب ها متناسب با ميزان تاثيرگذاري در هدايت انسان هاست. لذا اگر براي برخي عبادت ها و يا اعمال ثواب فراوان ذکر شده به اين منظور است. به طور مثال براي شرکت در مجلس امام عليه السلام و يا گريه بر امام حسين عليه السلام و يا برخي نمازها، ثواب بسيار ذکر شده است. زيرا بسيار ديده شده که برخي افراد در بهره مندي از يک مجلس امام حسين عليه السلام و يا برگزاري يک نماز خاص نقطه عطفي در زندگي آنها صورت مي پذيرد و موجب هدايت هميشگي آنها مي شود.
1394/10/5 ساعت 13:26
کد : 245
لینک مطلب

■ اگر در یک روز چندین بار زلزله بیاید، باید به تعداد دفعات آن نماز آیات خواند؟ یا یک نماز برای هر روز کافی است؟

برای هر زلزله و طوفان شدید، همراه با رعد و برقی که عرفاً محسوس و مستقل از دیگر موارد اتفاق بی‌افتد، نماز جداگانه‌ای باید خوانده شود، هر چند در یک روز، چند بار تکرار شود. البته نماز آیات برای رعد و برق و مواردی از این دست در صورتی واجب می‌شود که موجب ...

■ ثواب نماز قضا بیشتر است یا نمازمستحبی ؟

این نگاه درباره واجبات که چون واجب است هیچ ثواب و اجری ندارد اشتباه است. هر چند وظیفه است و باید انجام دهیم، ولی بالاترین اجرها و ثواب ها را هم دارد. این نگاه که نماز قضا از نماز مستحبی ثواب کمتری دارد هم اشتباه است. [نماز قضا چون واجب است از نم ...

■ آیا می‌توانیم بعد از رکوع، ذکر «سمع الله لمن حمده» را در حال حرکت بگوییم؟

در نماز، ذکرهاى واجب و مستحب را باید در حالی گفت که بدن بى‌حرکت باشد،[1] ولی اگر نمازگزار ذکری مانند «سمع الله لمن حمده» را به نیت مطلق ذکر،[2] در حال حرکت بگوید، اشکال ندارد. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3] حضرت ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز