■ ميخواستم بدانم: وقتي اسلام اجازه ي ازدواج با زنان اهل کتاب که مسايلي مانند حجاب و نماز و روزه و... را رعايت نمي کنند را به مرد مسلمان ميدهد آيا ميتوان چنين نتيجه گرفت که از نظر اسلام اين اعتقادات خود فرد است که اهميت دارد و نه کسي که با وي زندگي ميکند و يک انسان مسلمان بايد بتواند همه نوع انسان و طرز فکري را تحمل نمايد و با آنها در کمال آرامش زندگي مسالمت آميز و سرشار از محبت و عشق داشته باشد و اگر مرد مسلماني با زن مسلماني که در بند رعايت مسايل شرعي نيست(منظورم انجام گناهان کبيره نيست) ازدواج کند آيا مي تواند خيالش از اين بابت راحت باشد که خداوند از بابت اين ازدواج از او ناراضي نيست و تربيت فرزندانش را به چنين همسري بسپارد.

پاسخ: در ابتدا باید خاطر نشان کرد اينگونه نيست كه اسلام به طور مطلق ازدواج با زنان اهل كتاب را اجازه داده باشد بلكه از نظر شرعي زنان اهل كتاب مانند مسيحي، يهودي و زرتشتي را مي توان تنها به عقد موقت درآورد و قرار دادن آنها به عنوان شريك دائمي زندگي بوسيله ازدواج دايم جايز نيست.
علاوه براینکه خانواده محیطی نیست که هر کس جدای از دیگری زندگی کرده وبا دیگری کاری نداشته باشد بلکه تعامل وتفاهم حتی در اعتقادات ومذهب لازم وضروی خواهد بود لذا فرهنگ و اخلاق و نظام ارزشي و برنامه تربيتي هر خانواده تاثير خود را بر روي فرزندش خواهد گذارد اگر فرهنگ و نظام ارزشي خانواده ها متفاوت است در رفتار و اخلاق و... فرزندانش تاثير خواهد گذارد و اين تاثير در ادامه، زندگي مشترک شما را تحت تاثير قرار مي دهد و اختلاف فرهنگي متفاوت موجب از دست دادن برخي سطوح کفويت خواهد شد و زمينه ي بروز اختلاف خواهد شد.
از همين رو در رواياتي که به موضوع ازدواج و اهميت آن و ملاک ها و معيارهاي همسر شايسته و صالح پرداخته شده در درجه اول بر ايمان و پايبندي به دستورات و احکام الهي سفارش شده است و تاکيد شده که انسان مومن بايد همسري انتخاب کند که از نظر اعتقاد و ايمان هم کفو او باشد و از اين جهت با هم هماهنگ و موافق باشند. اگر کسي اين دستور و سفارش را عمل نکند و باکسي ازدواج کند که بي ايمان است و يا به مسائل شرعي و ديني اهميت لازم را نمي دهد اين کار او حرام شرعي و گناه نمي باشد ولي با اين کارش زندگي زنا شويي اش را در معرض خطر و تزلزل قرار داده و بنيان خانواده خود را بر شالوده اي ضعيف بنا نهاده و در ايجاد نسل و فرزندانی بی ايمان سهيم است.
1394/10/5 ساعت 13:22
کد : 237
لینک مطلب

■ سوالي برايم پيش آمده، چرا نماز شب بر پيامبر(ص) واجب بوده و بر بقيه مسلمانان مستحب است؟

قبل از پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است: اول - دستور به قيام براي نماز شب در مورد پيامبر در چند جاي قرآن آمده است. از جمله در سوره ي مزمل خداوند به پيامبر مي فرمايد:« يَأَيهَُّا الْمُزَّمِّلُ*قُمِ الَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا» ؛« شب را ـ جز کمي ـ ...

■ فلسفه وضو و غسل چیست؟

فلسفه وضو پاسخ اول: در کتاب علل الشرایع و عیون اخبار الرضا از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده است که حضرت در آن، فلسفه وضو را چهار امر دانسته است: 1ـ «لأن یکون العبدُ طاهراً اذا قام بین یدی الجبّار عند مناجاته.»؛ «پاک بودن بنده هنگام ایستادن در ...

■ در چه سوره‌هایی از قرآن در مورد وقت نماز بحث شده است؟

باید توجه داشت که بخشی از آیات قرآن، به مسائل احکام اختصاص یافته است، اما بسیاری از احکام یا اصلاً ذکر نشده یا این‌که به صورت کلی از آنها یاد شده است و بیان تفصیل و تبیین آن برعهده پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) قرار داده شده است. آیاتی در قرآن و ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز