■ 1- چرا من نبايد با يك بي نماز در ارتباط باشم و حال آنكه هركسي ديدگاه خودش را دارد؟

پاسخ: آدمي همان طور كه مي تواند بر محيط، دوستان، خواهر و برادر خود تأثير بگذارد، از آنها نيز تأثير مي پذيرد. اگر يكي از دوستان مان يك لطيفه ي خنده دار تعريف كند، ما مي خنديم. اگر يك حرف زشت به ما بزند، از دستش ناراحت مي شويم. سوال چرا انسان با شنيدن يك حرف خوشحال و با شنيدن حرف ديگر ناراحت مي شود؟ از اين مطلب مي توان يك قانون بدست آورد كه انسان اثر پذير است، اگر چه افراد در اين زمينه متفاوت مي باشند.
در مورد اين سوال بايد بگويم كه نمي توان يك حكم كلي داد و عنوان كرد با كسي كه نماز نمي خواند، ايرادي دارد، يا ندارد كه ارتباط برقرار نمود چراكه حكم نزديكان، دوستان، اثر پذيري افراد و اثر گذاريشان، در اين مسئله بايد مورد بررسي قرار گيرد.
اگر فرد بي نماز از افرادي است كه جزء ارحام انسان محسوب مي شود، هرگز نمي توان به خاطر ترك كردن نماز ارتباط خود را با او قطع نمود، زيرا خود اين كار ترك صله ي رحم محسوب گرديده و حرام مي باشد. ارحام عبارتند از: والدین، فرزندان، عموها، خاله ها، عمه ها، دائی ها و فرزندان آنها.
اگر رفت و آمد با ارحام باعث اثرات سوء بر افراد شده و در نماز خود ممكن است دچار سهل نگاري شود، لازم است كه به حداقل ارتباط، مانند: تلفن زدن و كمتر رفت و آمد كردن و يا مدت كمتري را در آنجا ماندن بسنده كرد.
اگر كسي كه نماز نمي خواند جزء دوستان مي باشد، و مي دانيم و يا احتمال مي دهيم كه ارتباط با او ممكن است وي را به نماز بكشاند و يا اثرات خوبي بگذارد، بايد با او ارتباط داشته باشيم اما اگر در برقراري اين ارتباط تحت تاثير نظرات و ديدگاههاي فرد بي نماز قرار گرفته و ممكن است وي نيز نماز را رها نمايد در اينجا بايد از برقراري ارتباط با او جدا پرهيز نمود.
بنابراين عدم اجازه ارتباط با بي نماز در جايي است كه انسان به دليل اثر پذيري، باورها و اعتقادات قلبي خود را از دست داده و به مرور او نيز از نماز رويگردان شود نه در جايي كه مي تواند ديگران را نسبت به نماز ارشاد نمايد و يا به دليل صله ارحام بايد ارتباط خود را – ولو در پائين درجه آن – حفظ نمايد.
1394/10/5 ساعت 13:14
کد : 233
لینک مطلب

■ سلام حضرت فاطمه می فرماید: ((کسی که نماز راسبک بشمرد 15 بلا به سراغش می آید )) آن 15 بلا چیست

سلام علیکم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مى‌‌سازد: شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج ش ...

■ در اذان زمان پيامبر (ص) اشهد ان علي ولي الله وجود نداشته آيا ما که داعيه شيعه بودن داريم در دين بدعت ايجاد کرديم؟

براي همين فقهاي شيعه هيچ کدام نگفته اند که اين جمله جزء اذان است. از ديدگاه شيعه ، اذان مانند احکام شرعي ديگر، به رسول خدا(ص) وحي شده است نه اينکه پيامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اينکه وحي است ، نمي ...

■ پیامبر اسلام(ص) چگونه نماز می‌خواند و چه ویژگی‌هایی داشت؟

پاسخ اجمالی در روایات به چگونگی بجا آوردن نماز توسط رسول خدا(ص) اشاره شده است؛ که برای نمونه به ذکر مواردی بسنده می‌شود: 1. امام علی(ع): «رسول خدا(ص) موقع گفتن تکبیرة الاحرام و همچنین هنگام گفتن تکبیر براى رکوع و نیز هنگامى که سر از رکوع برمی‌د ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز