■ کسانی مدعی مراتب بالای عرفانی هستند؛ ولی نماز نمی خوانند ! سوال من اين است كه آیا کسی می تواند بدون نماز به مراتب بالای عرفانی رسید؟
پاسخ: چنين افرادي نه تنها به هیچ مرتبه ای از عرفان نرسیده اند؛ بکله به درجات حیوانی سقوط کرده اند؛ زیرا عبادت رمز کمال انسانیت است و هر چه یقین و عرفان انسان بیشتر باشد، عبادت او از اوج بیشتری برخوردار خواهد بود؛ همانگونه که این امر در عبادت ها و نمازهای حضرت علی ( علیه السلام ) پیشوای عارفان جلوه گر بوده است تا جايي كه در محراب نماز به شهادت رسيد.
این ها گمراهانی ان که گمان می کنند معرفتی پیدا کرده اند؛ در حالی که هم خود و هم دیگران را فریب داده و گمراه می کنند. آنان نزدیکی و فنای فی الله را جهت توجیه بی توجهی خود نسبت به عبادات همچون نماز، روزه و... مطرح می کنند و می گویند:
این عبادات قشری است و ما به باطن و لب آن نائل گشته ایم !! این سخن پوچ و بی معنا است؛ زیرا هر یک از مراتب وجود انسان اعم از جسم و روح حظی از عبادت دارد و عابد حقیقی با تمام وجود، نیایشگر حق و حافظ ظاهر و باطن شریعت است.
شیخ صدوق در« باب حادی عشر» این گرایش ها را شرک به خدا می داند.
عرفان و شناخت واقعی، بنده را لحظه به لحظه مطیع تر می کند؛ به طوری که از عبادت و نیایش های خود لذت وافری می برد. چنین عاشق عابدی ع گاهی یک شب را به رکوع و شبی را به سجود و... می گذراند و هرگز خسته و ملول نمی شود و نمی تواند غذای معنوی و روحی عبادت و عشق به الل را ترک کند
در روایتی امده است: بدانید ! نماز غذایی روحی و آسمانی است که خداوند برای زمینیان قرار داده است و آن را برای شایستگان رحمت خویش گوارا کرده است؛ خوراکی روحی و روانی که در هر شبانه روز پنج نوبت از آن تغذیه می کنند و ریشه می یابند.
■ در خوابگاهي كه هستيم، براي درك فضيلت نماز جماعت هر بار يكي از بچه هاي خوابگاه جلو مي ايستد و به او اقتدا مي كنيم آيا اين كار درست است؟
تلاش براي برپايي نماز جماعت امر بسيار شايسته و پسنديده است اما كسي كه قرار است به عنوان امام جماعت به او اقتدا نمائيم بايد داراي ويژگي هايي باشد که مهمترین آنان، درستی و صحت قرائت حمد و سوره و اذکار نماز است و رعایت عدالت به این معنا که مرتکب گناه کب ...
■ آیا پس از حمام کردن بدن ما تمیز نیست؟ پس چرا پس از شستن کامل بدن باید وضو گرفت؟
فلسفه وضو، تنها پاکیزگی نیست. وضو یک ظاهری دارد که نشاط آور و پاکیزه کننده است؛ اما یک باطنی دارد که پاک کردن اعضا از گناهان است و آمادگی برای پاک حاضر شدن در محضر خداست. منظور پاکی از گناه است. وضو یک عبادت است و هر عضو که شسته میشود گناهان آن عضو ...