■ در معارف و تعاليم ما آمده است که قبول اعمال نيک انسان در گرو قبولي نماز است، حالا فرض بفرماييد فرد تارک الصلاتي را که کارهاي خير زيادي انجام داده – كافر باشد يا مسلمان - حالا مزد اين اعمال چه مي شود؟ آيا اين مساله با عدالت خداوند منافات ندارد؟

پاسخ: در ابتدا گفتنی است؛ هر رفتار خوبی بدون سودمندی نیست. البته بعضی پاداش ها در همین دنیا داده می شود به طوری که گشایش ها و یا نعمت هایی در زندگی او سرازیر می شود و یا بلاهایی از او دفع می شود و در قیامت نیز حتی برای کافران عذاب جهنم دارای مراتب مختلف است و برای کافرانی که خدماتی داشته اند از تخفیف مجازات بهره مند خواهند شد. جهت توضیح بیشتر نیز به چند نکته می توان اشاره کرد:
1- افرادى كه به خدا و آخرت ايمان ندارند، طبعاً هيچ عملى را به منظور بالا رفتن به سوى خدا انجام نمى‏دهند، و چون به اين منظور انجام نمى‏دهند قهراً سير و سلوكى از آنها به سوى خدا و عالم آخرت صورت نمى‏گيرد؛ پس طبعاً آنها به سوى خدا و ملكوت خدا بالا نمى‏روند و به بهشت نمى‏رسند؛ يعنى به مقصدى كه به سوى آن نرفته‏اند، به حكم آنكه نرفته‏اند، نمى‏رسند و اين امر منافاتي با عدل الهي ندارد.
2- غير مسلمانانى كه به خدا و آخرت ايمان دارند و عمل خير به قصد تقرّب به خداوند انجام مى‏دهند، به موجب اينكه از نعمت اسلام بى‏بهره‏اند طبعاً از مزاياى استفاده از اين برنامه الهى محروم مى‏مانند؛ از اعمال خير آنها آن اندازه مقبول است كه با برنامه الهى اسلام منطبق است؛ مانند انواع احسانها و خدمتها به خلق خدا. اما عبادات مجعوله كه اساسى ندارد طبعا نامقبول است و يك سلسله محروميّتها كه از دستنارسى به برنامه كامل ناشى مى‏شود شامل حال آنها مى‏گردد.
3- عمل خير مقبول، اعمّ از آنكه از مسلمان صادر شود يا از غير مسلمان، يك سلسله آفتها دارد كه ممكن است بعد عارض شود و آن را فاسد نمايد. در رأس همه آن آفتها، ترك نماز مي باشد.
راوي مي گويد از امام صادق عليه السلام در خصوص آيه شريفه اي كه مي فرمايد:« وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏» ؛« هر كس به ايمان كافر شود به تحقيق عملش نابود شده و او در آخرت از زيانكاران است» سوال كردم آن حضرت در پاسخ فرمود:« ترك الصلاة الذي اقر به...؛»
؛« ترك كردن نماز است چنان نمازي كه به آن اقرار كرده است»
در خصوص افراد غير مسلمان نيز هرچند اعمال خير فراوانى به قصد تقرّب به خدا انجام دهند، اما وقتى كه حقايق اسلام بر آنها عرضه گردد تعصب و عناد بورزند و انصاف و حقيقت‏جويى را كنار بگذارند، تمام آن اعمال‏ خير هبا و هدر است همانگونه كه خداوند متعال فرموده است:« مَثَلُ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ في‏ يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى‏ شَيْ‏ءٍ ذلِكَ» ؛« اعمال كسانى كه به پروردگارشان كافر شدند، همچون خاكسترى است در برابر تندباد در يك روز طوفانى! آنها توانايى ندارند كمترين چيزى از آنچه را انجام داده‏اند، به دست آورند»
4- اعمال خير افرادى كه به خدا و قيامت ايمان ندارند و احياناً براى خدا شريك قائلند موجب تخفيف و احيانا رفع عذاب آنها خواهد بود.
مجلسى عليه الرحمه از«ثواب الاعمال» شيخ صدوق از على بن يقطين از حضرت امام موسى كاظم (عليه‏السلام) نقل مى‏كند كه آن حضرت فرمود:
« در ميان بنى اسرائيل مرد مؤمنى بود كه همسايه‏اى كافر داشت كه با آن مؤمن خوشرفتارى مى‏كرد و در كارهاى خير دنيوى با او همراه بود. هنگامى كه آن كافر در گذشت، خداوند خانه‏اى از گل در دوزخ براى او بنا كرد كه او را از حرارت آتش حفظ مى‏كرد و روزى‏اش از غير جهنّم به او مى‏رسيد، و به او گفته شد: اين پاداش آن خوشرفتارى است كه با فلان همسايه مؤمن خود داشتى و در كارهاى پسنديده دنيوى همراه او بودى..»
مرحوم مجلسى پس از نقل اين روايت در كتاب شريف بحارالانوار مى‏گويد: اين روايت و امثال آن دليل است كه عذاب برخى از جهنّميان از كفار به خاطر اعمال نيكشان برداشته مى‏شود. آياتى كه دربارة كفار وارد شده كه تخفيفى در عذابشان داده نمى‏شود در موردى است كه چنين اعمال خيرى از آنها صادر نشده باشد.
5- آيات و رواياتى كه دلالت مى‏كند اعمال منكران نبوّت يا امامت و يا ترك كنندگان نماز مقبول نيست، ناظر به آن است كه آن انكارها از روى عناد و لجاج و تعصب باشد؛ اما انكارهايى كه صرفاً عدم اعتراف است و منشأ عدم اعتراف هم قصور است نه تقصير، مورد نظر آيات و روايات نيست. اين گونه منكران از نظر قرآن كريم، مستضعف و« مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ» به شمار مى‏روند. و همانگونه كه خداوند متعال فرموده:« مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ» ؛« به فرمان خدا واگذار شده‏اند(و كارشان با خداست)؛ يا آنها را مجازات مى‏كند، و يا توبه آنان را مى‏پذيرد»
1394/10/5 ساعت 12:41
کد : 228
لینک مطلب

■ فرق بين مسافرت نه روزه و يازده روزه چيست كه در يكى نماز تمام و ديگرى شكسته است؟

كسى كه قصد دارد 10 روز در جايى بماند نوعى آرامش و تسكين دارد. از اين رو تخفيف براى او نيست. حال چه فرقى بين 11 و 9 روز هست؟ اولاً 9 روز يك روز از 10 روز كمتر است و عدد 9 يك رقمى و 10 دو رقمى است. ثانياً قانون بايد تكليف فرد را روشن كند؛ حال اگر 9 روز ...

■ آیا زن و شوهر در مقابل نماز نخواندن همدیگر وظیفه‌ای دارند؟

تنها وظیفه مرد و زن در این‌گونه موارد تذکر و نصیحت، البته زبان خوش و ملایم است؛ چرا که قرآن کریم می‌فرماید: «و (مؤمنان را) تذکر ده، زیرا تذکّر و پند مؤمنان را سود مى‌‏بخشد».[1] قرآن در جایی دیگر در باره امر به معروف و نهی از منکر می‌فرماید: «و مرد ...

■ غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟

غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشویید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنا بر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجدداً به نیت غسل شسته شود. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز