■ برخى‏ها كه نمازشان را ترك كرده اند مى‏گويند اگر خداوند مشكلات ما را حل نكند نماز نخواهيم خواند؛ آيا اين درست است؟

پاسخ: فرض مى‏كنيم كه آنچه برخى مى‏گويند مطلب صحيحى باشد كه اگر خدا مشكل ما را حل كند ما نماز مى‏خوانيم؟ حال با توجه به اين فرض به مطالب زير توجه شود:
الف - اگر كسى كه مشكلى ندارد فقط بايد نماز بخواند، در اين صورت اكثر مردم نبايد نماز بخوانند؛ چون هر يك به نحوى مشكلى دارند. اگر يك جوان مشكل ازدواج و خانه دارد، بسيارى از ازدواج كرده‏ها و خانه‏دارها نيز ده‏ها مشكل دارند. حال آيا مى‏توان اين مبنا را پذيرفت؟
ب - نماز خواندن در برابر حل مشكلات؛ يعنى شاكر بودن در برابر احسان و لطف خداوند. حال مى‏پرسيم آيا تاكنون خداوند نعمتى به مانداده كه در برابر آن شاكر باشيم؟! آيا نعمت وجود، سلامتى، عقل، حواس، خانواده و... آيا سزاوار نيست كه در برابر نعمت‏هايى كه به ما داده او را شاكر باشيم تا او نيز نعمتش را بر ما افزون سازد.
ج - آيا احتمال نميدهيد كه مشكلات فعلى به جهت ناسپاسيهاى گذشته باشد؟! خداوند خود فرموده است: اگر«سپاس‏گزارى كنيد، نعمتتان را افزون ميسازيم»
آنچه گفتيم با توجه به فرض بود، ولى اگر از زاويه كامل‏ترى به موضوع نگاه كنيم، خواهيم ديد كه نماز فلسفه‏اى دارد فراتر از موضوع شكرگزارى و قدردانى نسبت به نعمت‏هاى خداوند نمازهاى روزانه چراغ‏هايى است كه در مسير پر پيچ و خم زندگى روشن مى‏شود تا انسان در گردونه‏ها، سختى‏ها و ظلمت‏ها خود را نبازد و در مسير راستى و درستى حركت كند؛ نااميد نگردد و بر مشكلات با توكل بر خداوند فائق آيد.
د – آيا فكر نمي كنيد با ترك نماز يكي از مهمترين ابزارهاي حل مشكلتان را كنار گذاشته ايد؟ آيا نمي دانيد خداوند برا ي رفع مشكلات، كمك گرفتن از نماز را توصيه نموده است.
خداوند متعال در سوره بقره چنين توصيه نموده است:« اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة» ؛« از صبر و نماز يارى جوييد»
و – وجود برخي مشكلات عامل رشد و تعالي مومنين است و نبايد آن را به عامل سقوط خود تبديل نمود.
حضرت موسى در گفتاري كه با خداوند داشت عرض كرد: خدايا دوست ندارم كه بيمار و ضعيف گردم و در عبادت من سستى پيدا گردد و هم دوست ندارم هميشه سالم باشم كه تو را فراموش كنم، بلكه دوست دارم گاهى بيمار شوم كه تو را ياد كنم و گاهى سالم شوم، و تو را شكرگذارم.
1394/10/5 ساعت 11:47
کد : 218
لینک مطلب

■ آیا مقصود از این گفته که «شارب خمر تا چهل روز نماز و روزه اش نماز و روزه نیست»، این است که در این مدت بر او واجب نیست نماز بخواند؛ و بعداً باید آن ها را قضا کند؟ یا این که مقصود جمع بین قضا و ادا است، و یا آن که قضای آن ها بر او واجب نیست، بلکه ادا کافی است، ولی ثواب آن از نمازهای دیگر کمتر است؟

منظور این است که شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است، نه این که با شرب خمر، وجوب ادای نماز و روزه ساقط شود، و قضا واجب گردد، یا جمع بین ادا و قضا لازم شود. ...

■ آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟

آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. نکته: بنابر احتیاط بای ...

■ وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف شرعی خود بی توجه اند، چیست؟

طبق نظر اکثر فقها نماز و روزه قضای پدر بر پسر بزرگ تر واجب است؛ یعنی بر پسر بزرگ تر واجب است نماز و روزه های فوت شده پدر را بعد از مرگش یا خود انجام دهد یا کسی را اجیر کند. البته برخی از مراجع نماز و روزه پدر و مادر هر دو را واجب می دانند. باید ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز