■ وقتي مي خواهم نماز بخوانم هميشه ياد گناهانم مي افتم و از خداوند خجالت مي كشم و از اينكه در پيشگاه خداوند براي نماز حاضر شوم، احساس شرمساري مي كنم، قصد دارم دیگر نماز نخوانم نظر شما چیست؟

پاسخ: دل نگرانى انسان در مورد اعمال گذشته، بشارت دهنده وجود روح تقوا و خداترس وی می باشد. اين گونه نگرانى ها و اندوه ها نسبت به خطاها و سستى ها به ويژه در يك جوان بيانگر لطف خداوند و عنايت ویژه الهی می باشد.
حسرت بر اعمال بد و نادرست گذشته و اندوهگين بودن به خاطر آن امرى مطلوب و پسنديده است به شرطى كه از حد و اندازه تجاوز نكند. هدف از ندامت و پشيمانى از اعمال گذشته و غصه دار بودن به خاطر آنها اين است كه چنين اشتباهى در آينده تكرار نگردد و خطاها و كاستى هاى گذشته را با عزم و اراده اى مستحكم در آينده جبران شود و با عبرت آموزى از گذشته و دستيابى به عوامل خطاهاى گذشته، راه آينده را با استوارى و صلابت پیموده و به سعادت حقيقى در دنيا و آخرت نائل گردد. ولى اگر غصه و تأسف و اندوه برگذشته، افق آينده را در نظر ما تيره و تار سازد و پاى رفتن و حركت ما را سست نمايد تا جایی که ما را از نماز دور کند، اين دور شدن از هدف و تسليم دوام شيطان شدن و از چاله به چاه افتادن است.
خداوندى كه خالق و آفريننده ما است و از ضعف و ناتوانى و جهالت ما از همان ابتداى آفرينش و قبل از آن آگاه بوده و مى دانسته ما انسان هاى خدا باور و معتقد به او دچار لغزش و خطا مى شويم، درى به نام توبه بر روى ما گشوده است و ما را دعوت نموده كه بعد از لغزش با توبه و پشيمانى و عذرخواهى بلند شويم و قد راست نماييم و رشته اتصال بين خود و خدا را كه با گناه و خطا پاره كرده ا يم دوباره گره بزنيم.
باید توجه داشت كه دام هاى شيطان بسيار متنوع و رنگارنگ است. شيطان كه استاد مكر و فريب است براى هر فردى دامى ويژه او دارد براى بندگان با تقواى الهى دامى و براى بندگان فاسق دامى ديگر دارد. هدف شيطان بازداشتن از ياد خداوند و فاصله انداختن بين بندگان و خداوند به هر طريق ممكن است. اندوه بر گذشته اگر باعث ناامیدی و یاس از درگاه الهی و در نتیجه ترک نماز گردد، در واقع شاد كردن شيطان و كمك به او در پياده كردن اغراض شوم اوست.
نکته ای که نباید هیچگاه فراموش کرد این است که نماز علاوه بر اینکه انسان را از گرفتار شدن به گناهان بیشتر باز می دارد، خود یکی از راههای پاک نمودن گناهان گذشته می باشد.
پيامبر خدا فرموده اند:« َ فَإِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلَاةِ وَ تَوَجَّهْتَ وَ قَرَأْتَ أُمَّ الْكِتَابِ وَ مَا تَيَسَّرَ لَكَ مِنَ السُّوَرِ ثُمَّ رَكَعْتَ فَأَتْمَمْتَ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا وَ تَشَهَّدْتَ وَ سَلَّمْتَ غُفِرَ لَكَ كُلُّ ذَنْبٍ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الصَّلَاةِ الَّتِي قَدَّمْتَهَا إِلَى الصَّلَاةِ الْمُؤَخَّرَة» ؛« آنگاه كه نماز را اقامه كردي و توجه به خداي متعال يافتي و سوره حمد يا سوره ديگري از سوره هاي قرآن را قرائت نمودي سپس به ركوع رفتي و ركوع و سجود را كامل بجاي آوردي و تشهد و سلام را انجام دادي خداوند متعال همه گناهاني را كه بين نماز قبلي و اين نماز انجام داده اي مي بخشد.»
لذا پس از يادآوري گناهان قبل از نماز، بطور صادقانه از خداوند متعال طلب مغفرت نموده و با اميد به درگاه الهي نماز خود را با حضور قلب اقامه نمائيد كه بر اساس وعده الهي، رحمت خداوند متعال شامل حال شما خواهد شد.
1394/10/5 ساعت 11:39
کد : 211
لینک مطلب

■ در روایات زیادی خوانده و شنیده ام که عمل غیبت و مصادیق آن تا 40 روز عبادات فرد غیبت کننده را به کارنامه عمل فرد غیبت شونده انتقال می‌دهد! کنترل غیبت نکردن واقعا سخت است و انسان خواه ناخواه در معرض آن هر روز قرار می‌گیرد با این اوصاف با چه انگیزه‌ای نماز خواند حال آنکه تضمین می‌دهیم تمام نمازهایمان تا کنون برای دیگران بوده اند و نمازهای آینده مان هیچ تضمینی نیست که برای خودمان باقی بمانند؟

سلام علیکم اول این که در روایت آمده است که تا چهل روز عمل غیبت کننده قبول نمی شود. نکته: مکلف نباید با این تصور که عمل مقبول نیست عمل واجبش را ترک کند. چون ترک واجب، خودش یک گناه است. دوم: آنجایی که اعمال خوب غیبت کننده را برای غیبت شوند ...

■ اگر کسی از صبح تا شب در کارخانه ای کار میکند و صاحب کارخانه راضی نیست در کارخانه نماز بخواند تکلیف این فرد چیست؟ زندگی اش هم گره خورده به کار در این کارخانه.

سلام علیکم اگر ناچار هستید در آنجا کار کنید و فرصت بیرون رفتن از کارخانه را به اندازه اقامه نماز حتی در آخر وقت ندارید؛ مضطر به حساب می آیید و می توانید در آنجا نماز بخوانید. ...

■ کیفیت نماز توابین چگونه است؟

از نظر اسلام یکی از واجبات، توبه از گناه است. خداوند متعال در قرآن کریم مردم را به توبه امر کرده است و می فرماید: "اى کسانى که ایمان آورده‏اید بسوى خدا توبه کنید، توبه‏اى خالص، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و ..."[1] بنا براین ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز