■ مگر خدا نفرموده است که حق الناس رو رعايت کنيد من از حق الله ميگذرم به همين سبب بعضي افراد مي گند که ما نماز نمي خوانيم و مسائل ديگر رو رعايت مي کنيم و خدا از حق خودش ميگذره؟

پاسخ: اولا: از قرآن کريم وساير متون ديني استفاده مي شود که، بخشش گناهان وگذشت خداوند از حق خود، در جائي است که انسان گناهان وخطاهائي را از روي جهالت انجام دهد وتوبه كرده و با عمل صالح گذشته خود را جبران نمايد در اينصورت از حق خود مي گذرد، نه اينکه عمداً گناه کند واصرار بر عمل خود داشته باشد به اين خيال كه خداوند او را مي بخشد.
خداوند متعال در اين باره فرموده است« ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ» ؛« امّا پروردگارت نسبت به آنها كه از روى جهالت، بدى كرده‏اند، سپس توبه كرده و در مقام جبران برآمده‏اند، پروردگارت بعد از آن آمرزنده و مهربان است.» و يا در آيه ديگر مي فرمايد:« وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏» ؛« و من هر كه را توبه كند، و ايمان آورد، و عمل صالح انجام دهد، سپس هدايت شود، مى‏آمرزم!»
بنا بر اين اگر كسي عمداً نماز نخواند بر اساس آنچه در روايات آمده موجب کفر اومي شود وديگر زمينه اي براي بخشش وگذشت نمي ماند.
ثانيا: اگر قرار بود خداوند از حق خودش به اين راحتي بگذرد بگونه اي كه هر كس خواست به دستورات الهي عمل كند و هر كس دوست داشت آن را رها نمايد؛ در اينصورت چه لزومي داشت كه اصلا خداوند دستوري براي بندگانش صادر كند و يا ديگر لزومي نداشت تا خداوند متعال براي ابلاغ دستورات خودش به مردم صد و بيست و چهار هزار پيامبر را با آنهمه مشقت هايي كه براي آنها وجود داشت مبعوث نمايد.
ثالثا: اگر قرار باشد خدا نسبت به حق خودش در خصوص نماز بي تفاوت باشد دليلي ندارد اين همه آيات و روايات مربوط به عذاب كساني كه نسبت به نماز سهل انگارند و يا نماز نمي خوانند بيان نمايد.
البته در مقایسه مسان حق الله و حق الناس، توبه و جبران حق الناس بسیار مشکل تر است و این گونه روایات سختی حق الناس را بیان می کند نه بی اهمیتی و بی تفاوتی نسبت به حق الله باشد.
1394/10/5 ساعت 11:38
کد : 210
لینک مطلب

■ خواندن نماز والدین چگونه است؟ آیا می‌توان آن‌را برای پدربزرگ و مادر بزرگ نیز خواند؟

در برخی از منابع روایی - البته بدون آن‌که صریحاً مستند به روایتی شود - نمازی تحت عنوان «نماز والدین» چنین نقل شده است: این نماز دو رکعت است؛ در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه آیه «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُو ...

■ چرا تا قبل از شش سالگی، خواندن نماز میت بر کودکی که از دنیا رفته واجب نیست؟

مراجع تقلید در این زمینه فرموده‌اند: "نماز خواندن بر میّت مسلمان، اگر چه بچه باشد واجب است، ولى باید پدر و مادر آن بچه یا یکى از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد." [1] مسلماً آنچه در رساله‌های عملیه بیان می‌شود بر مبنای ادله شرعی است. و ...

■ من قبل از ورود به دانشگاه نمازهايم را مي خواندم ولي نه اول وقت ولي بعد از ورود به دانشگاه بيشتر نمازهايم را به جماعت مي خوانم و دو سالي است که وقتي موقع نماز مي شود در هر جا و هر حالي که باشم( منزل-خيابان-تماشاي فوتبال) يک دغدغه اي دارم و به سمت نماز خوندن چه با جماعت يا فرادا حرکت مي کنم، از کجا بفهمم که اين حرکت به سوي نماز از روي عادت نيست و از آن نوع خداپسندش است؟

نخست باید دانست؛ هر نوع عادتي زشت و ناپسند نمي باشد و حتی عادت کردن به بسياري از امور مي تواند براي انسان مفيد باشد مثل زمانيكه انسان به ورزش کردن عادت کرده باشد كه اين عادت براي سلامتي وي بسيار مفيد است. اما در خصوص عادت كردن نسبت به اعمال عبادی هم ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز