■ فرق كسى كه نماز مى خواند و گناه مى كند با كسى كه گناه نمی کند و نماز هم نمى خواند چيست؟

پاسخ: قبل از هر چیز باید بگوئیم تصور اينكه كسي بي نماز باشد و گناه نکند محال است، چرا كه کمترین گناهي كه چنین فردی در هر روز انجام مي دهد ترك نماز است و همانگونه که می دانیم ترک نماز از گناهان كبيره می باشد.
با اين حال مي توان بر اساس آنچه که از روایات به دست می آید چند تفاوت عمده بین کسی که نماز می خواند - هر چند گناه کار باشد - با کسی که در ظاهر گناه نمی کند مطرح نمود.
اول – اميد به نجات و عاقبت بخيري فرد نماز خوان نسبت به فرد بي نماز بسیار بيشتر است همانگونه كه پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) نسبت به جوان نماز خواني كه مرتكب گناه نيز مي شد فرمود: يك روز نمازش او را از گناه باز مي دارد و چيزي هم نگذشت كه آن جوان توبه كرد.
دوم - نماز موجب مي شود تا گناهان ريخته شده و از بين برود. از سلمان فارسي رحمه الله نقل شده است که مي گويد:« با پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در سايه ي درختي بوديم، يک شاخه از آن گرفته و آن را تکان داد پس يک برگي از آن افتاد. فرمود:« نمي پرسيد که چرا چنين کردم؟» عرض کرديم به ما خبر دهيد اي رسول خدا ! فرمود:« به تحقيق شخص مسلمان هرگاه به نماز قيام مي کند گناهانش مي ريزد همان طور که برگ هاي اين درخت مي ريزد» . لذا كسي كه نماز مي خواند نسبت به كسي كه نماز نمي خواند، بيشتر در معرض غفران و رحمت الهي قرار دارد.
سوم – بر اساس احاديث نقل شده ملاك قبولي اعمال خوب انسان، قبولي نماز است يعني اگر نماز انسان مورد قبول خداوند قرار گرفت ساير اعمال خوب انسان نيز مورد قبول واقع مي شود و الا ديگر اعمال نيك انسان ارزشي نخواهد داشت. برهمين اساس هيچيك از اعمال خوب فرد بي نماز مورد قبول درگاه الهي قرار نمي گيرد چون اصلا نمازي نخوانده تا قبول يا رد شود، ولي اگر فرد نماز خوان نمازش مورد قبول درگاه خداوند قرار گيرد هرچند گناه كار باشد مابقي اعمال نيك وي نيز قبول مي شود.
1394/10/5 ساعت 11:26
کد : 198
لینک مطلب

■ از نظر ائمه معصومین علیهم السلام چه چيزهایي سبب پذيرش و قبولی نماز مي باشد؟

همانگونه كه گفته شد نماز، غير از شرايط صحّت، شرايط«قبول» و«كمال» هم دارد. در آيات و روايات، شرايطي براي قبولي اعمال و عباداتي مثل نماز بيان شده از جمله شرط اعتقادي، شرط سياسي، شرط اخلاقي، شرط اقتصادي، شرط اجتماعي، شرط بهداشتي و... كه نمونه هايي از ...

■ اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟

پاسخ: آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفه‌ای ندارید. آیت الله وحید خراسانی : او را راهنمایی کنید. آیت الله مکارم شیرازی : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم ...

■ سلام علیکم وخدا قوت مدیرخانم دبستان دخترانه دوره دومی، هرروزسه کلاس(به خاطرمحدودیت مکان) را ملزم کرده اندکه بایددرنمازشرکت کنندوحتمابایدبه جماعت باشدواگرکسی شرکت نکندجریمه میشودبنده به جماعت اجباری ایشان اعتراض کردم چون مسئول انجمن هستم ولی ایشان معتقدهستندکه نمازجماعت ثواب زیادی داردو علاوه براین بچه بایدنظم پذیری را یادبگیرد.البته خودم موافق جماعت هستم ولی اجبارکردن وجریمه گذاشتن را صحیح نمی دانم .لطفا بفرماییداگرنظربنده درست است چگونه به ایشان تذکردهم .التماس دعا

با سلام در رابطه با سئوال شما چند نکته : 1. اجبار دانش آموزان به شرکت در نماز جماعت شیوه ی خوبی برای دعوت و جذب به نماز نیست و در موراد متعددی نتیجه عکس می دهد. 2. اجبار به نماز با نیت نماز که فقط باید برای خدا باشد سازگاری ندارد و چون رکن است د ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز