■ من قبل از ورود به دانشگاه نمازهايم را مي خواندم ولي نه اول وقت ولي بعد از ورود به دانشگاه بيشتر نمازهايم را به جماعت مي خوانم و دو سالي است که وقتي موقع نماز مي شود در هر جا و هر حالي که باشم( منزل-خيابان-تماشاي فوتبال) يک دغدغه اي دارم و به سمت نماز خوندن چه با جماعت يا فرادا حرکت مي کنم، از کجا بفهمم که اين حرکت به سوي نماز از روي عادت نيست و از آن نوع خداپسندش است؟

پاسخ: نخست باید دانست؛ هر نوع عادتي زشت و ناپسند نمي باشد و حتی عادت کردن به بسياري از امور مي تواند براي انسان مفيد باشد مثل زمانيكه انسان به ورزش کردن عادت کرده باشد كه اين عادت براي سلامتي وي بسيار مفيد است.
اما در خصوص عادت كردن نسبت به اعمال عبادی همچون نماز باید گفت که عادت كردن نسبت به عبادات دو گونه است. برخي عادت ها ريشه در آگاهي و آزادي انسان ندارد و صرفا يک عادت کور است، چنين عادتي البته ارزش اخلاقي ندارد و انسان ساز نيست، اما عادت هايي که پشتوانه اختياري دارد، يعني ناشي از آگاهي و آزادي انسان است مانند عادت به نماز اول وقت و ساير اعمال و عباداتي که ناشي از آگاهي عميق انساني وديني است، باعث پايين آمدن ارزش عمل نمي شود و با عادت از نوع اول فرق دارد.
در روايتي از امام صادق عليه السلام در همين زمينه نقل گرديده كه:« لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ قَدِ اعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِيثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِه‏» ؛« به طول ركوع و سجود شخص ننگريد ( فريفته نگرديد ) زيرا ممكن است به آن عادت كرده باشد واگر ترك كند وحشتش گيرد؛ و ليكن به راستى گفتار واداى امانتش بنگريد»
در اين حديث دو نشانه براي نماز از روي عادت مي توان يافت.
نشانه اول آن است كه كسيكه اعمال عباديش از روي عادت است اگر به هر دليلي آن را با كيفيت گذشته به جاي نياورد اين امر موجب نگرانی او می شود.
نشانه دوم آن است كه نماز چنين فردي همراه با ارزش های دینی دیگرصداقت در گفتار و اداء امانت همراه نيست.
البته نماز داراي مراتب فراوان و درجات بسياري است و هر درجه آن داراي ارزش است و حتي اگر اين اهميت دادن به نماز از روي عادت هم باشد باز ارزنده است زيرا آثار و برکات نماز و به خصوص نماز اول وقت به اندازه اي زياد و و فراوان است که حتي انجام آن از روي عادت نيز خدا پسند و موجب خشنودي خداوند است، البته انسان بايد بکوشد تا با بالا بردن آگاهي خود درباره فلسفه نماز اول وقت و عبادت و مانند آن، هر چه بيشتر اعمال خود را اختياري و آگاهانه تر نمايد.
1394/10/5 ساعت 11:23
کد : 194
لینک مطلب

■ اعمالي كه موجب مي شود تا نمازمان مورد پذيرش درگاه الهي واقع نشود چه چيزهايي مي باشد؟

برخي كساني كه در احاديث تصريح شده كه نمازشان مورد قبول خداوند واقع نمي شود به شرح ذيل مي باشند؟ . كساني كه نسبت به نمازاستخفاف و بي اعتنايي مي كنند. . كساني كه خيانت در معامله مي كنند. . كساني كه پروايي از ارتكاب گناه جنسي ندارند بگونه اي كه اگ ...

■ استفاده از طلای سفید برای آقایان چه حکمی دارد؟ آیا نماز با آن باطل است؟

مطابق فتوای فقها، آن چه که طلا باشد زینت کردن با آن بر مردان حرام است، خواه طلاى زرد باشد یا سرخ یا سفید، ولى باید توجه داشت که پلاتین فلز دیگرى است و طلا نیست.[1] بنابراین، اگر با مراجعۀ به کارشناسان معلوم شد که طلای سفید واقعا از جنس طلاست، استفاد ...

■ معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟

حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذان متعارف و بدون بلندگوی شهر شنیده نمی شود. منبع: اجوبة‌الاستفتائات مقام معظم رهبری ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز