■ چرا در لباس نمازگزار اگر يك دكمه يا نخ از راه حرام به دست آمده باشد و به قول معروف غصبي باشد نمازش باطل است؟
پاسخ: دليل اينكه نمازخواندن در لباس و يا مكان غصبى موجب بطلان نماز مي شود - حتى اگر دكمهاى از لباس غصبى باشد- آيات و رواياتي است كه در اين زمينه وجود دارد.
در قرآن مجيد آمده است:« إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» ؛« خدا، تنها از پرهيزگاران مىپذيرد!»
در وصاياى على (ع) به كميل آمده:« يَا كُمَيْلُ انْظُرْ فِي مَا تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ» ؛«اى كميل نگاه كن كه در چه چيزى و بر روى چه مكانى نماز مىخوانى كه اگر آنها از راه حلال نباشد قبول در كار نيست»، بنابراين حتى يك دكمه غصبى هم مى تواند مبطل نماز باشد.
■ اگر نماز عصر را شخصی غیر از امام جمعه بخواند، آیا اقتدا به او در نماز عصر جایز است؟
اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولی هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسی اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خواند ...
■ فلسفه گفتن اذان و اقامه برای نماز چیست؟
در کتاب علل الشرایع، در روایتی از فضل بن شاذان، برخی از دلایل تشریع اذان و اقامه بیان شده است:
«... فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَأَخْبِرْنِی عَنِ الْأَذَانِ لِمَ أُمِرُوا قِیلَ لِعِلَلٍ کَثِیرَةٍ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ تَذْکِیراً لِلسَّاهِی وَ تَنْبِیهاً ل ...