■ آيا نماز خواندن، نيازمندِ تقليد از مجتهد است. اگر خداوند طبق آيه شريف قرآن از رگ گردن به ما نزديكتر است و همه بندگانش را دوست دارد، آيا حتماً لازم است اجازه نمازمان را به دست يك مجتهد بدهيم؟
پاسخ: انسان در احكام غير ضرورى و غير قطعى، يا خودش مجتهد است و يا در حدّى است كه نزديك است مجتهد بشود و مىتواند به احتياط عمل نمايد. در هر دو حال تقليد لازم نيست، ولى اگر نه مجتهد و نه محتاط است، در احكام فرعىِ غيرقطعى، لازم است تقليد كند. امّا آنجا كه مسئلهاى از ضروريات و قطعيات دين باشد، مانند: اصل وجوب نماز و تعداد ركعات نماز و غيره، نياز به تقليد نيست؛ اعم از اين كه موضوعِ مسلم و قطعى، در قرآنكريم تصريح شده باشد، مانند:«وَأَقِيمُوا الصَّلَوة» ؛«نماز را به پا داريد.» يا اينكه از غير قرآن يعنى از روايات امامانمعصوم(عليهم السلام) به دست آمده باشد؛ مانند: تعداد ركعات نماز. چرا كه تعداد ركعات نماز، مانند اصل وجوب نماز امرى قطعى و مسلم است، لذا هيچ كس نگفته است در تعداد ركعات نماز از مجتهد تقليد كنيد.
از آنجا كه از طرفى ياد گرفتن تمامى جزئيات نماز واجب است و از طرف ديگر استنباط احكام شرعى به كمك روايات، كار هر كس نيست، عقل مىگويد بايد در اينباره سراغ متخصصى رفت؛ همانطور كه اگر كسى مريض شود سراغ هر كس نمىرود، بلكه فقط نزد پزشك مىرود و اين مراجعه به متخصصى ]كه نسبت به احكام شرعى همان مجتهدين هستند[ امرى معقول، مقبول و عرف عقلا است.
البته راه فراگيرى احكام شرعى و استنباط آن مانند مجتهدان براى همگان باز است. چه اشكال دارد كه همه مجتهد شوند؟ امّا مادامى كه فردى خود قدرت استنباط ندارد، طبق حكم عقل لازم است سراغ متخصص و مجتهد برود. عمل به اين اصل (رجوع به متخصص) به دستور خداوندى است كه از رگ گردن به ما نزديكتر است و اين عمل را دوست مىدارد:«فَسْـَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَتَعْلَمُون» ؛« پس اگر نمىدانيد، از پژوهندگان كتابهاى آسمانى جويا شويد.»
■ آیا جلوگیری از برقراری نماز جمعه و جماعات و هیئات مذهبی به علت احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند کرونا توجیه شرعی دارد؟
در اسلام، حدیث و قاعدهای کلی به نام «لا ضرر» وجود دارد که بر مبنای آن، اقدام شخص بر عملی که احتمال ضرر قابل توجه در آن میرود، جایز نیست.[1]
در این قاعده، هرچند ملاک تشخیص ضرر، عرف مردم هستند، ولی چه بسا همین عرف در موضوعات تخصصی به نظر کارشناسا ...
■ فلسفه اين ثواب هاي عجيب براي نماز هاي مستحبي در مفاتيح چيه؟ اغراقي در اين زمينه صورت نگرفته؟ فکر نمي کنيد تأثير سوئي در شيعيان بذاره؟
ثواب هايي كه براي نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح و ديگرکتب ادعيه مطرح شده است اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است مگر اينكه از منابع غير معتبر نقل شده باشد كه در اين صورت بايد سند آن ...
■ طریقه خواندن نماز در اسلام اولین بار چطور بود؟ و اوقات نماز را چه کسانی معیّن میکردند؟
در مورد اولین نماز و نیز چگونگی تفکیک نمازها و وقت آنها، گزارشهای گوناگونی وجود دارد. به هر حال مسلّم است که در ابتدای ظهور اسلام که مسلمانان هنوز در مکه بودند، خداوند نمازهای یومیه را بر آنان واجب کرد، اما در مورد چگونگی تفکیک نمازها، برخی گزارشها ...