■ آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند.
نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود.
آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. خواندن نماز ظهر لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند.
آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا کند و یک رکعت دیگر را فرادی بخواند، نماز جمعهاش صحیح است، و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمیتواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد.
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031.
[3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719
■ کسی که یک رکعت دیرتر به نماز جماعت می رسد، آیا باید در رکعت چهارم امام از او متابعت کند و تشهد و سلام را بخواند؟
این سؤال از دفاتر مراجع عظام استفتاء گردیدکه توجه شما را به آنها جلب می کنیم:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
در فرض سؤال متابعت در هیچ کدام از دو مورد مذکور لازم نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله ال ...
■ اگر به اول نماز جماعت نرسیم، آیا پاداشهای آنرا از دست خواهیم داد؟
با جستوجوی انجام شده؛ روایتی نیافتیم که بیان کند اگر فردی از ابتدای نماز جماعت حاضر نشده و رکعتها و یا بخشی از یک رکعت را از دست داده باشد، به دنبال آن، دقیقاً چه پاداشهایی را از دست خواهد داد.
اما این مطلب را میتوان قطعی دانست که؛ افرادی که بع ...
■ اگر نمازگزار، زودتر از امام جماعت و عمداً سلام نماز را بگوید و نماز را تمام کند، نمازش باطل می شود؟
فتوای مراجع تقلید: «اگر مأموم پیش از امام (جماعت) عمداً هم سلام دهد نمازش صحیح است». [1] هر چند احتیاط مستحب این است که در ذکرهای نماز از امام جماعت - خصوصاً در سلام نماز- متابعت شود. [2]
[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 795- 796 ...