■ سلام وقت به خیر یه سوال دیگه هم داشتم چرا در قنوت دو دست رو به هم می چسبونند؟ روایتی در این باره وجود داره؟
پاسخ:
سلام علیکم وقت شما هم بخیر ممنون از ارتباطتون با مرکز تخصصی نماز
شبیه سئوال شما را "مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی" پاسخ داده است که در ادامه تقدیم شما می گردد:
در قنوت نیز لازم به ذکر است که اصل قنوت امری مستحب است و لزومی در انجام آن وجود ندارد ؛ اما در فرض قصد به انجام آن مهم آن است که دست ها به شکل متعارف دعا کردن به سمت آسمان بلند شود ، هرچند توصیه هایی در این زمینه بر اساس روایات بیان شده است ؛ حضرت امام در رساله خود می نویسد :
« ... مستحب است دست ها را تا مقابل صورت بلند نماید . کف دست ها را رو به آسمان قرار دهد . به قصد رجا، انگشتان دست ها را به جز ابهام(انگشت شصت) به هم بچسباند . هر دو کف دست ها را پهلوى هم متّصل به هم قرار دهد . نگاهش هنگام قنوت به کف دست هایش باشد. هرچند اگر کسی به این صورت عمل نکند ، نمازش اشکال ندارد ، اما رعایت همین شکل انجام قنوت بر اساس سره پیامبر و ائمه به تکمیل عمل و جلوه تر شدن تسلیم انسان در برابر اوامر الهی می افزاید .
پی نوشت:
1. امام خميني روح الله ، توضیح المسایل (محشي) ، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1424 ه ق ، ج 1 مسأله 1118 .
■ چرا می گویند« شرابخوار تا چهل روز نماز ندارد»؟ منظور از« نماز نداشتن» چيست؟
حكم حرام بودن شراب در برخى آيات قرآن كريم و فرمايشات معصومين(ع) وارد شده و در حرمت آن هيچ ترديدى نیست. از جمله آثار مخرب شراب، تأثير آن بر ساير اعمال و آداب دينى است از جمله در حديثى مىخوانيم:« لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ الْخَمْرِ أَرْبَعِينَ يَو ...
■ چرا تا قبل از شش سالگی، خواندن نماز میت بر کودکی که از دنیا رفته واجب نیست؟
مراجع تقلید در این زمینه فرمودهاند:
"نماز خواندن بر میّت مسلمان، اگر چه بچه باشد واجب است، ولى باید پدر و مادر آن بچه یا یکى از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد." [1]
مسلماً آنچه در رسالههای عملیه بیان میشود بر مبنای ادله شرعی است. و ...
■ آيا اقتدا به اهل تسنن در نماز كار درستي مي باشد و حال آنكه اين امر با شرايطي كه براي امام جماعت گفته شده منافات دارد؟
شركت در نماز جماعت اهل تسنن در مكه و مدينه چند فلسفه و هدف منطقي، عقلي و شرعي را بهمراه دارد كه بر اساس آن اكثر فقها به جواز شركت در نمازهاي جماعت اهل تسنن فتوا داده اند و شرط عدالت در اين مورد ساقط شده است.
شركت نكردن شيعيان در نمازهاي جماعت و يا ...