■ با اینکه شرافت کعبه بیشتر از بیت المقدس است، چرا خداوند از ابتدا قبله را کعبه قرار نداد؟

پاسخ: در مورد برتری کعبه بر بیت المقدس هیچ اختلافی بین مسلمانان نیست و روایات فراوانی در کتاب‌های شیعه و سنی بر برتری دلالت دارد و همراهی نمودن اولیه اسلام با ادیان بزرگ موجود چون یهودیت و پس از آن جدا شدن مسیر اسلام از آنان از دلایل مورد توجه می¬باشد و الا کعبه اولین محل عبادت و بندگی انسان¬هاست که تردیدی در تقدم آن وجود ندارد، چه از جهت قدمت بنا و چه از جهت سابقه عبادت و قرآن به این موضوع اشاره دارد که: "إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَک".
در پاسخ به چند عامل می‌توان اشاره کرد.
• تقویت روحیۀ اطاعت و فرمانبری در اهل حجاز؛
اعراب حجاز، مخصوصا اهل مكه، علاقه زیادى به سرزمین خود داشتند؛ لذا در آغاز كار لازم بود بر خلاف تمایل نفسانى و تعصب‌های محلى، كعبه را براى مدتى رها كنند و به طرف بیت¬المقدس نماز بگزارند تا تعصب¬ها در آنها كشته شود و روح اطاعت و فرمانبردارى در آنها تحكیم گردد.
• جلوگیری از قضاوت‌های نادرست نسبت به اسلام؛
کعبه در اول مرکز قدرتمند بت‌پرستی بوده است. اگر این محل در اوج قدرت بت‌ها، قبله قرار می‌گرفت، ممکن بود سبب شود کسانی که از دور خبر اسلام را می‌شنوند، گمان کنند این دین هم به نوعی بت‌پرستی دعوت می‌کند؛ اما بعد از گذشت حدود پانزده سال از دعوت اسلامی و تأکید آن بر توحید دیگر جایی برای این توهم و شبهه باقی نمی¬ماند.

• ایجاد تمایز بین مسلمانان و مشرکان.
از آنجا که مشرکان در برابر بت‌هایی که در مسجد¬الحرام و در خانه کعبه بودند خضوع و قربانی می¬کردند؛ شاید در ابتدای کار لازم بود برای جداسازی هویت مسلمانان از آنان سمت و سوی اعمال عبادی آنها متفاوت باشد تا مؤمن از کافر باز شناخته گردد و پس از آنکه تعداد مسلمانان در مدینه افزون بر مشرکان مکه گردید، دیگر نیازی به این تمایزگذاری نبوده است؛ لذا خداوند در ابتدا بیت¬المقدس و پس از افزایش جمعیت مسلمانان، کعبه را قبله قرار داد.
1402/8/4 ساعت 13:02
کد : 1446
لینک مطلب

■ فلسفه قیام در نماز چیست؟

حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در بیانی زیبا می فرمایند: «حقیقت قیام عبارت از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای اداء حق عبودیت و بندگی او ... و بداند که در فردای قیامت او را در پیشگاه ذات اقدس خود ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین می کند و لذا ...

■ اگر كسي نماز نمي خواند و روزه نمي گيرد و در خانه ي ما رفت و آمد داشته باشد ما بايد با او رفتاري ديگر داشته باشيم؟ چگونه با او رفتار كنيم درست است؟

1ـ نماز و روزه از تكاليف و واجبات الهى هستند كه هر فرد با شناختى كه از خداوند پيدا مى‏كند و درك ارتباط خود و خداوند كه رابطه مخلوق و خالق و رابطه عبد با مولا و پروردگارش مى‏باشد نوعى احساس تكليف در برابر خداوند براى او حاصل مى‏شود كه در انجام آن تكال ...

■ منظور از «صالحین» در «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین»، چه کسانی هستند؟

«صالح» معنای گسترده‌ای دارد و هر شخص دارای رفتار نیک را در بر می‌گیرد. این کلمه در قرآن گاه در مقابل گناه و گاه در مقابل فساد به‌کار برده شده است.[1] البته در قرآن به جهت استعمال‌های بسیار، معانی جزئی مختلفی از آن قصد شده است. بنابر این، صالحان بسیار ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز