■ شرايط قبولي نماز را شرح دهيد؟
پاسخ: به طور كلي قبولي عبادات به خصوص نماز مراحل بلكه شرايطي دارد. زيرا
گاهي عبادت صحيح است ولي رشد آور نيست مثل دارويي كه شفابخش نيست.
در آيات و روايات شرايط و مراحل قبولي عبادات شش چيز ذكر شده كه
عبارتند از: 1- شرط اعتقادي; 2- شرط ولائي; 3- شرط اخلاقي; 4- شرط
اقتصادي; 5- شرط اجتماعي; 6- شرط بهداشتي.
1- شرط اعتقادي: نمازگزار بايد ايمان به خدا داشته باشد. قرآن در سوره
نحل آيه 97 ميفرمايد ((عمل صالح از زن و مرد با ايمان است كه موجب زندگي پاك ميشود)) و در سوره مائده آيه 93 ميفرمايد: ((نداشتن ايمان مايه ثباتي اعمال است))
2- شرط ولائي: يعني برخورداري ازولايت و رهبري صحيح و آسماني همچون امام علي بن ابي طالب(ع) و فرزندان آن حضرت كه همه بندگان خدا و بندگيها، نماز، حج و جهاد را در مسير الهي قرار ميدهد و به آنها جهت شايسته ميبخشد. در حديث است كه امام باقر(ع) فرمود: ((كسي كه به خدا ايمان دارد و عبادتهاي طاقت فرسا انجام ميدهد ولي امام لايقي از طرف خدا ندارد تلاش بيفايده است.)) (وسائل ج 1، ص 90)
3- شرط اخلاقي(تقوا): خدا تنها از اهل تقوا ميپذيرد مثل داستان فرزندان حضرت آدم كه هر دو قرباني كردند; ولي قرباني يكي پذيرفته شده و يگري نه.
4- شرط اقتصادي: اداي حق مردم; اداي حقوق محرومان در درجهاي از اهميت است كه گاهي قبولي عبادت بستگي به آن دارد. پرداختن زكات با داشتن درآمد مشروع از اين نمونههاست. امام رضا(ع) فرمودند: ((هر كسي نماز بخواند ولي زكات نپردازد نمازش قبول نميشود.)) (بحار ج 96 ص 12)
5- شرط اجتماعي: خيرخواهي نسبت به ديگران، حفظ پيوندهاي اجتماعي و اخوت ميان مسلمانان و روابط شايسته و نيكو ميان پيروان اسلام حايز اهميت است.
6- شرط خانوادگي: خوشرفتاري در امور خانوادگي و رعايت حقوق متقابل زن و شوهر، فرزند و پدر و نيز همسايگان را چنان مهم دانسته كه بيتوجهي به آنها گاهي باعث بطلان عبادات ميگردد. در اين زمينه امام صادق(ع) فرمود: ((نماز فرزنداني كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه ميكنند قبول نميشود گرچه والدين، نسبت به آنان كوتاهي و ظلمي كرده باشند)) (اصول كافي، ج 2ص 349)
همچنين پيامبر اسلام(ص) فرمود: ((هر كس زن بد رفتار و اذيت كنندهاي داشته باشد، خداوند نماز و كارهاي نيك آن زن را نميپذيرد، مرد نيز چنين است.)) (وسائل ج 14، ص 116)
آري وقتي ما از نردبان نماز به معراج ميرويم كه پايه هاي آن روي زمين محكمي باشد; ولي اگر روي يخ لغزنده يا زمين سست قرار داده شود بالا رفتن را مشكل يا غير ممكن ميسازد. پس قبولي عبادات به خصوص نماز با شرايط ومراحل ذكر شده امكانپذير است.
■ خواندن نماز با لحن چه حکمی دارد؟
«لَحْن» مصدر است، جمع آن «أَلْحَان» و «لُحُون» میباشد.[1] گاهی «لحن» به سخن و کلام نسبت داده میشود و گاهی به صداها. هر گاه «لحن» به کلام و سخن نسبت داده شود در بیشتر موارد به معناى بر گرداندن ظاهر کلام از قاعده ادبی و غلط ادا کردن کلام از حیث ا ...
■ آیا می توان در سلام نماز جماعت اقتدا به جماعت کرد؟
مأموم اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره ...
■ سلام من شیعه اثنی عشری هستم ما وضو را ازآرنج به سوی دستها می گیریم درصورتی که آیه مربوط به وضو بیان می کند ایدیکم الی المرافق آیا معنی آن از دست به سوی آرنج نیست؟
از موارد مورد اختلاف بحث وضو، کیفیت شستن دست ها است. شیعه اماميه می گوید: شستن دست ها از آرنج تا سر انگشتان، همراه با خودِ آرنج واجب است و همچنين تقديم دست راست بر دست چپ در شستن واجب است.
اما مذاهب چهارگانه می گویند: هرگونه شسته شود صحیح است، لیکن ...