■ در روایات چه ثواب‌هایی برای تسبیحات اربعه در نماز در نظر گرفته شده است؟

پاسخ: در روایات برای تسبیحات اربعه به صورت مستقل ثواب‌هایی قرار داده شده است که طبیعتاً همان ثواب‌ها برای گفتن آن در نماز نیز هست. به ‌علاوه، در اهمیت و فضیلت این ذکر همان بس که به عنوان ذکری در رکعت سوم و چهارم نماز قرار داده شده است.

در این‌جا به ذکر چند نمونه از روایات درباره‌ی ثواب تسبیحات اربعه بسنده می‌شود:

1. امام صادق(ع) روایت نموده که پیامبر خدا(ص) فرمود: «ذکر سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ وَ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ‏ أَکْبَر را بسیار بگویید؛ زیرا در قیامت، [گروهى از فرشتگان‏] در پیش روى این اذکار و پشت سر و دنباله‌رو اینها باشند و این اذکار، نیکی‌هاى ماندگارند».[1]

2. به نقل از امام صادق(ع)، پیامبر(ص) رو به اصحاب کرد و فرمود: «سپرهاى‏ خود را بردارید»، گفتند براى دشمنى که در کمین ما است؟! آن‌حضرت فرمود: «نه! بلکه از آتش، و بگویید: سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا إله الّا اللَّه و اللَّه اکبر».[2]

2. امام باقر(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) از کنار مردى گذر می‌کرد که در باغش مشغول کاشتن درختى بود، حضرت ایستاد و به او فرمود: آیا درختى به تو معرّفى کنم که ریشه‌اش استوارتر باشد و زودتر برسد و میوه‌هاى پاک‌تر و بادوام‌تر بدهد؟ عرض کرد: مرا راهنمایى کن اى رسول خدا! فرمود: هر گاه وارد صبح و شام شدى، بگو: سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اکبر، که اگر این را بگویى براى تو در برابر هر یک تسبیح، از هر میوه‌اى ده درخت در بهشت خواهد بود و این کلام یکى از مصادیق باقیات صالحات است. آن مرد گفت: اى رسول خدا! من تو را شاهد می‌گیرم و این باغم را تحویل تو می‌دهم تا براى مسلمانان صدقه باشد- آنانى که اهل صدقه‌اند- در این‌جا خداوند تبارک و تعالى آیاتى از قرآن را نازل فرمود: امّا آن کس که (در راه خدا) انفاق کند و پرهیزگارى پیش گیرد، و جزاى نیک (الهى) را تصدیق کند، ما او را در مسیر آسانى قرار می‌دهیم![3]».[4]



[1]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 8، منشورات الرضی، قم، چاپ دوم، 1364ش.

[2]. طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، ص 306، شریف رضی، قم، چاپ چهارم، 1370ش.

[3]. اللیل، 5 – 7.

[4]. شیخ صدوق، أمالی، ص 202 و 203، کتابچی، تهران، چاپ ششم، 1376ش.

1402/6/28 ساعت 13:02
کد : 1418
لینک مطلب

■ آيا نماز خواندن، نيازمندِ تقليد از مجتهد است. اگر خداوند طبق آيه شريف قرآن از رگ گردن به ما نزديك‌تر است و همه بندگانش را دوست دارد، آيا حتماً لازم است اجازه نمازمان را به دست يك مجتهد بدهيم؟

انسان در احكام غير ضرورى و غير قطعى، يا خودش مجتهد است و يا در حدّى است كه نزديك است مجتهد بشود و مى‌تواند به احتياط عمل نمايد. در هر دو حال تقليد لازم نيست، ولى اگر نه مجتهد و نه محتاط است، در احكام فرعىِ غيرقطعى، لازم است تقليد كند. امّا آن‌جا كه م ...

■ آیا مخاطب قرار دادن معصومان(ع) و اولیای خدا در نماز جایز است؟

مخاطب قرار دادن غیر خدا در نماز، حتی اگر آن شخص از معصومان(ع) و ائمه باشد، جایز نیست و موجب باطل شدن نماز می‌شود. البته برخی فقها می‌گویند مخاطب قرار دادن پیامبر(ص) در نماز، جایز است. و نیز بر اساس برخی روایات در سجده بعد از نوعی از نمازهای مستحب، می ...

■ آیا قرار دادن دو طرف صورت‌ بر خاک هنگام سجده، ‌مستند به روایتی بوده و آیا سفارش شده است دعایی در این وضعیت خوانده شود؟

در مناجات معروف به «دعای ام داود»، گذاشتن دو طرف صورت بر خاک هنگام سجود سفارش شده است، آن‌جا که امام صادق(ع) بعد از تعلیم دعا به ایشان فرمودند: «... فَإِذَا فَرَغْتِ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ فَاسْجُدِی‏ عَلَى‏ الْأَرْضِ‏ وَ عَفِّرِی خَدَّیْکِ عَلَى الْأَرْ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز