■ با وجود اينکه نماز رابطه عاشقانه انسان با خدا است پس چرا در صورت عدم ادا نماز به مجازات هاي سختي در قيامت مبتلا مي شويم و به خاطر همين نماز رو فقط و فقط به خاطر ترس از جهنم مي خونيم، نه از روی علاقه؟

پاسخ: عبادت خداوند متعال نيز داراي درجات و مراتب متعددي مي باشد كه پائين ترين نوع عبادت آن است كه انسان به خاطر ترس از جهنم خدا را عبادت كند و بالاترين نوع آن نيز آن است كه انسان در رابطه اي عاشقانه به خاطر دوستيش با خدا او را عبادت كند
امام صادق عليه السّلام فرمود:« إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَة» ؛« عبادت‏كنندگان سه دسته‏اند: 1- گروهى كه خداى عز و جل را از ترس عبادت كنند و اين عبادت بردگانست، 2- مردمى كه خداى تبارك و تعالى را بطمع ثواب‏ عبادت كنند و اين عبادت مُزدبگيران 3- دسته‏اى كه خداى عز و جل را براى دوستيش عبادت كنند و اين عبادت آزادگان و بهترين عبادتست.
اما اينكه خداوند متعال براي ترك نماز عذاب هاي سختي قرار داده به خاطر آن است كه انسان و لو به خاطر ترس از جهنم هم كه شده، خود را به خواندن نماز ملزم نموده و از فوائد بيشمار نماز محروم نگردد. همانگونه كه در قوانين راهنمايي و رانندگي نيز چنين مساله اي را مشاهده مي كنيم، بگونه اي كه براي سلامت جان رانندگان و مسافران جريمه هاي سنگيني در نظر گرفته شده تا برخي رانندگان از ترس جريمه هم كه شده خود را به قوانين پايبند نمايند و به اين بهانه سلامتي آنها حفظ شود و اين امر بدان معنا نيست كه مسئولين راهنمايي و رانندگي به دنبال مچ گيري از رانندگان و يا آزار آنان باشند. بطور يقين در ميان رانندگان نيز كساني هستند كه تنها به خاطر احترام به قانون رانندگي خوبي دارند و لو اينكه هيچ گونه جريمه اي براي تخلفات رانندگي وجود نداشته باشد.
لذا با توجه به روايت گفته شده آنچه كه پرسشگر محترم پس از اصلاح ديدگاه خود بايد در اين مسير انجام دهد آن است كه در ابتدا هرچند به خاطر ترس از جهنم نماز خود را اقامه مي نمايد اما در ادامه مسيرعلاقه خود را نسبت به نماز بيشتر نمود و خود را از اين مرتبه پائين به بالاترين مرتبه نماز كه ارتباط عاشقانه با خداوند است برساند.
1394/10/5 ساعت 10:24
کد : 139
لینک مطلب

■ خواندن نافله ظهر و عصر، پس از ادای نماز ظهر و عصر آیا خواندن نافله ظهر و عصر، پس از ادای نماز ظهر و عصر و در وقت نافله، باید به قصد قضا باشد و یا به قصد دیگری؟

در این هنگام، احوط ادای آن به قصد قربه الی الله، بدون قصد ادا و قضا است. ...

■ اگر نماز خواندن در رفع بلاها موثر است؟ پس چرا اروپایی ها وضعشان خیلی بهتر از ماست؟!

در این باره اشاره به چند نکته شایان توجه است؛ 1. ارتباط و تاثیرگذاری متقابل جسم و روح و جهان مادی و معنویت به روشنی قابل اثبات است و بر کسی پوشیده نیست که نشاط روحی و شادی روانی بر شادابی جسمی اثر مثبت دارد هم جنان که سلامتی و تندرستی بر آسایش و آرا ...

■ آیا در سجد و رکوع نماز استغفار ذکر سجده و رکوع لازم است.مثلا سبحان الله

سلام علیکم در نماز استغفار همان ذکر استغفار کافی است. نماز استغفار دو رکعت است: در هر رکعت حمد و سوره‏ي قدر را بخوان و بعد از قرائت، 15 بار بگو: «استغفر الله» و بعد به رکوع که رفتي آن را ده بار بگو از رکوع بلند شدی ده مرتبه، به سجده رفتی ده م ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز