■ چرا برخی از نمازگزاران مرتکب گناه می شوند؟

پاسخ: علاوه بر آنچه در پاسخ به سؤال چهارم گفته آمد، مرحوم علامه طباطبایی نوشته است: مراد آیه از اینکه نماز، از فحشاء و منکر باز می دارد بازداریِ به نحو اقتضاست نه به نحو علیت تامه؛ یعنی طبیعت نماز این گونه است که اگر مانعی در کار نباشد و مزاحمی پیش نیاید، اثرش، بازداری از فحشا و منکر است، نه اینکه این بازداری به نحو علیت تامه باشد، به این معنا که هر کس نماز خواند دیگر نتواند گناه کند. از این رو سخن کسانی که در پاسخ این شبهه گفته اند: نماز در بعضی افراد اثر دارد یا اثر نماز، تا وقتی است که انسان در نماز است و مانند این حرفها، صحیح نیست؛ بلکه نماز، در همه و در همه احوال اثر دارد؛ اما به نحو اقتضا. خلاصه اینکه یاد خدا (نماز) و موانعی که از آن اثر جلوگیری می کنند، مانند دو کفه ترازو هستند؛ هر وقت کفه یاد خدا سنگین شود، نمازگزار گناه نمی کند و هر جا کفه آن موانع سنگین شود، یاد خدا ضعیف شده، در نتیجه شخص مرتکب گناه می شود.(ترجمه المیزان، ج 16، ص 198)

ممکن است علت اینکه بعضی نمازگزاران مرتکب گناه می شوند این باشد که نمازی که می خوانند از روی عادت است نه ترس از خدا؛ چون ترک عادت بسیار دشوار است، نماز را ترک نمی کند و معاصی را مرتکب می شود.(همان، ص 163) پس اگر نمازگزار، نمازش را نه از روی عادت، بلکه به سبب انجام وظیفه و با همراه شرایط و خصوصیات آن انجام دهد، او را در ترک معاصی بسیار کمک کرده و تدریجاً گناه را ترک خواهد کرد.
1402/4/22 ساعت 09:51
کد : 1384
لینک مطلب

■ سلام علیکم 1- اگر “تعداد حمد” و یا سوره های یک نماز مستحبی زیاد و طولانی باشد ؛ آیا می شود تا حد توان قیام را ایستاده و مابقی قیام را نشسته ( روی صندلی) خواند ؟ 2- یا از ابتدا باید قیام را نشسته خواند؟ 3- آیا می توان بعد از اتمام قیام نشسته ( صندلی) ، ایستاد و رکوع و ادامه نماز را را همانند نماز ایستاده خواند؟ 4- اگر ذکر سجود یک نماز مستحبی طولانی باشد و اگر به همان تعداد ذکر در بین دو سجده نیز باید تکرار شود ؛ می توان قدر توان ذکر سجود را به جا آورد و ما بقی را در بین دو سجده به علاوه ذکر بین دو سجده گفت ؟ در رکوع و ایستادن بعد از رکوع چطور ؟ با تشکر

با سلام و تشکر از طرح سوال جواب این است که نماز های مستحبی را در هر حالت می شود خواند؛ حتی در راه رفتن! البته از آنجا که هر حالت نماز، آثار خود را دارد، بهتر است در همان حالت های خود انجام شود. اما در هر صورت انجام شود و حتی اشاره به سجده یا رکوع ش ...

■ اگر شرط قبولی کارهای خوب، قبول شدن نماز است، آیا کارهای خوب بی‌نماز، فایده‌ای دارد؟

در روایتی پیامبر اکرم فرمودند: «اول چیزی که در قیامت مورد بازرسی قرار می گیرد نماز است، اگر قبول شد، بقیه عبادات مورد قبول واقع می شوند و اگر ردّ شد بقیه اعمال هم مردود می شوند. 1 » بحارالانوار ج۷۲ص۲۴۲باب۶۶ البته این حدیث نیاز به توضیح دارد و ...

■ در مواقعی از نماز که آرام بودن لازم است، آیا حرکت سر یا دست ها نماز را باطل می کند؟

برای پاسخ به سؤالات شرعی، دانستن مرجع محترم تقلید شما ضروری است، ولی از جایی که این مسأله تا حد زیادی اتفاقی است، نظر شما را به فتاوای مورد نظر جلب می کنیم: برای اقامه نماز هم باید محل و مکان نمازگزار آرام باشد[1] (مگر از روی اضطرار)، وهم خود ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز