■ اگر کسی در نماز آیات در یک رکعت، دوبار سوره حمد را بخواند، چه حکمی دارد؟

پاسخ: روش صحیح نماز آیات در ضمائم توضیح داده شده است، ‌و در صورتی که تکرار حمد از روی فراموش یا جهل بوده است، اعاده نماز لازم نیست.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
نماز مذکور محکوم به صحت است و نمازهاى‌ بعد را صحیح بخواند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه تکرار حمد در اثر فراموشی و جهل قصوری باشد تکرار نماز لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد:
1: بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
2: بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد، مثلاً سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ» را به ترتیب زیر تقسیم کند: قبل از رکوع اول: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ» باز به رکوع رود و سربردارد و بگوید: «اَللهُ الصَّمَدُ»، باز به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ» و به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوَاً اَحَدٌ»، بعد به رکوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول به جا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گوید.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
یک بار خواندن حمد در ابتدای هر رکعت از نماز آیات وقتی که سوره تقسیم می شود واجب است و قنوت قبل از رکوع آخر مستحب است.
لینک به سایت استفتائات

[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی،(مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
1402/3/25 ساعت 12:49
کد : 1363
لینک مطلب

■ آیا اگر نمازگزار بعضی کلمات نماز را اشتباه بخواند، نمازش باطل است؟

1. اگر کسی عمدا یا از روی کم‌کاری و یاد نگرفتن مسئله، کلمات نماز را اشتباه بخواند نمازش باطل است؛[1] پس واجب است در پی یادگیری تلفظ صحیح کلمات و قرائت نماز بر آید. 2. اگر نمازگزار تصور کند، کلمات نماز را صحیح می‌خواند، ولی بعدا متوجه ‌شود که در تلفظ ...

■ آيا اذان رایج شیعیان در زمان رسول خدا ( صل الله علیه و آله ) وجود داشت و در آن زمان نیز به هنگام اذان، در ادامه شهادت به نبوت، شهادت بر ولایت حضرت علی ( علیه السلام) نیز ذکر می شد؟

درباره اذان رایج در میان شیعیان، در ادامه شهادت به نبوت و رسالت پیامبر0 صل الله علیه و آله، شهادت بر ولایت و امامت نیز به عنوان مستحب گفته می شود و بنابر اتفاق همه مراجع بزرگوار تقلید شیعه، جزء اذان نیست علاوه بر این که شیعه دلایل در دست دارد که نشان ...

■ این که شیعیان نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر می خوانند بر خلاف سنت پیامبر ( صل الله علیه و آله ) و نوعی دروغ نیست؟! زیرا هنوز عصر نشده است؟!

در ابتدا گفتنی است؛ زمان برگزاری نماز ظهر و عصر از هنگام اذان ظهر تا قبل از غروب یا مغرب است. بنابر این اگر کسی به هر دلیلی مانند خواب و یا سفر و یا تأخیر تا هنگام عصر نماز نخوانده باشد ابتدا باید نماز ظهر بخواند و سپس نماز عصر و دورغی اتفاق نیفتاده ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز