■ چه کار انجام دهيم تا انگيزه مان براي بيدار شدن و نماز صبح زياد شود؟

پاسخ: مرحوم کلينى و شيخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده‌اند که گفت: مدت طولاني در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در اين راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسيدم،‌ تا اينکه به خدمت محمد بن عثمان يکي از نواب خاص اربعه رسيدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسيار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بيا، فردا صبح نزد وى رفتم، ديدم جوانى که در زيبايى و خوشبويى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چيزى در آستين دارد.

وقتى نظرم به او افتاد، نزديک محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به‌ طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کردم و هر چه مي‌خواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود.

محمد بن عثمان به من گفت: اگر مي‌خواهى چيزى بپرسى بپرس که ديگر بعد از اين او را نمي‌بينى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز اين دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِيَ النُّجُوم»؛(1) ‏از رحمت خدا به دور است، ‏از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخير بيندازد تا ستاره‌ها نمايان شوند، ‏از رحمت خدا به دور است‏ از رحمت خدا به دور است کسي که نماز صبح را چندان به تأخير بيندازد تا ستاره‌ها ديده نشوند.
نماز صبح نسبت به ديگر نمازهاي يوميه نقش بسزايي در تقويت بعد معنوي انسان دارد. همچنين به لحاظ ارزش زماني و تأثيرگذاري آن در استجابت دعا جايگاه ويژه‌اي دارد. شايد برخورداري از شرايط ويژه از بعد زمان فلق و صبح صادق آن را با اهميت‌تر کرده است.

در واقع نماز صبح، پيروزي نفس رحماني بر هوي و هوس شيطاني است. زماني که شيطان در تلاش است تا مانع بيدار شدن انسان مؤمن، براي اقامه نماز شده و همواره او را دعوت مي‌کند تا در خواب ناز بماند، ازاين ‌رو نماز صبح شرايط سخت‌تري براي مبارزه با شيطان داشته و پيروزي در اين ميدان، لذت و حلاوت بي‌شماري دارد و در نتيجه ثواب اخروي و سودمندي بيشتري بر آن مترتب است

پي‌نوشت‌ها:

1- الغيبة للطوسي، کتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 271.
1402/3/11 ساعت 11:58
کد : 1355
لینک مطلب

■ در خصوص جواب به سوال "حضرت علی اگر آدم معمولی است چگونه 1000 رکعت در یک شبانه روز نماز می خواند؟" جواب شما کاملا اشتباه است زیرا ما اگر هر رکعت را دو دقیقه در نظر بگیریم (زیرا ایشان نمازشان با اخلاص بوده و سجده هایی طولانی داشته اند!!) که با توجه به چیز هایی که ما شنیده ایم بیش از اینها باید باشد؛کل 1000 رکعت 2000دقیقه طول می کشد که تقریبا می شود 33 ساعت و معلوم است این روایت از بن حرفی اشتباه و مزخرف است

در پاسخ به سئوال جنابعالی تذکر چند نکته لازم است: 1. چه خوب است در مواجهه با چیزی که دلیل آن را نمی دانیم توهین آمیز برخورد نکنیم؛ 2. اخلاص به معنی طولانی بودن نماز نیست؛ 3. نماز ها و سجده های طولانی مربوط به همه نمازها نمی شود مانند نماز جماعت که ...

■ اینکه می‌گویند نماز مهم است اما ولایت از آن مهم‌تر است و کسی که ولایت را نپذیرد نمازش قبول نیست به چه علت است؟ منظور از ولایت کدام ولایت است؟ ولایت خدا یا پیامبر(ص) و ائمه معصوم یا حکومت اسلامی یا امام زمان(عج)؟ کسی که در پذیرش یکی از اینها شک دارد را چگونه متقاعد نماییم که نمازش قبول خدا شود؟ و بگویید علت این گفته و اهمیت ولایت در چیست؟

علت تاکید بر ولایت به خاطر اینست که ولی خدا انسان را به عبادت صحیح رهنمون می سازد و بدون ولایت این اتفاق نخواهد افتاد به عنوان مثال ولایت حکم فرمانده ی یک لشکر را دارد که به مبارزه با دشمن برخواسته و نقشه راه و ترفندهای دشمن را می داند لذا بر لشکریا ...

■ احتراماً با توجه به محدودیت حضور در مساجد و اماکن زیارتی و شعار هر خانه یک مسجد؛ برای اینکه از دعا و برنامه های معنوی محروم نباشیم چگونه منازل خود را عبادتگاه کنیم و به چه طریقی برنامه عبادی دست جمعی به همراه اهل خانه و خانواده در منزل به جا بیاوریم که هر خانه یک منبع نورانی و معنوی شود؟

در این شرایط بیماری کرونا که برطبق ضوابط علمی و دینی و فقهی محروم از حضور درمساجد، حسینه ،حرم ائمه معصومین علیهم السلام یا سائر اماکن زیارتی هستیم، توصیه می شود. اولاً: در منازل ، اهل خانه، نمازهای پنجگانه را در اول وقت و به صورت جماعت برگزار ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز