■ من تصميم گرفتم که ديگه نماز نخونم آخه به چه دردي مي خوره وقتي گناه هام هر روز تکرار ميشه؟ هيچ جوره هم نمي شه انجام ندم چون تا حالا هزار بار سعي کردم كه گناه نكنم اما نشد؟

پاسخ: ميزان بازدارندگي نماز از فحشا و منكر بستگي به درجات نماز و ميزان حضور و توجه در آن دارد. اگر نماز به صورت كامل اقامه شود، به طور قطع نيروي بازدارندگي كاملي در فرد نماز گذار ايجاد خواهد كرد. در هر صورت نماز از فحشا و فکر باز مي دارد ولي اين در همه افراد نماز خوان به يک اندازه نيست. كسي كه به كلي نماز نمي خواند، حتما به دليل عدم وجود نيروي بازدارنده به گناهان زيادي آلوده خواهد شد. همين كه شما اكنون سوال مطرح كرده ايد معلوم مي شود كه طالب پاكي هستيد و اين طلب يكي از آثار نماز در شما است. بايد به اين نكته بيانديشيد كه اگر همين نمازي را كه اكنون مي خوانيد نمي خوانديد، در چه راهي قرار مي گرفتيد و چه سرانجامي برايتان رقم مي خورد؟
كسي كه دوست ندارد به گناه آلوده شود، اگر نماز را به اين بهانه كه او را از گناهان باز نمي دارد ترك نمايد در قدم اول دچار يكي از گناهان كبيره يعني همان ترك نماز شده و اين كار وي به معناي زدن تير خلاص بر پيكره معنوي انسان و خراب نمودن تمامي پل هايي كه مي تواند بهترين راه بازگشت به خداوند متعال باشد ولي خواندن نماز ولو اينكه همراه با گناه باشد نشانه باز بودن راه بازگشت و وجود زمينه مساعد براي ترك گناهان و عاقبت بخيري انسان مي باشد نقل شده جواني از انصار همواره با پيامبر به نماز مي ايستاد اما در عين حال مرتكب گناه و فحشا مي شد. وضعيت او را به پيامبر شرح دادند؛ پيامبر در پاسخ فرمود: يك روز نمازش او را از گناه باز مي دارد، چيزي نگذشت كه آن جوان از اعمال زشت خود توبه كرد.
در پايان گفتني است: خداي متعال در فطرت همگان شناخت نيك و بد را قرار داده و توسط انبياي الهي انسان را از پيروي از شيطان و هواي نفس برحذر داشته است و مومنان نيز به تاثير منفي شيطان و هواي نفس ايمان دارند، ولي در اثر وجود عواملي نمي توانند آنچنان كه بايد مقاومت نمايند و دچار لغزش و گناه مي شوند. براي اينگونه افراد بهترين راهكار تنظيم برنامه خودسازي و مبارزه با عوامل گناه است؛ كه اين مساله نيز امرى تدريجى بوده و محتاج صبر و حوصله فراوان مي باشد.
بنابراين انسان بايد در مسير كمال مانند كوهنوردى باشد كه گاهى به قله كوه بلندى كه قصد صعود به آن را دارد نگاه مى‏كند و احساس مى‏كند هنوز تا قله كوه راه زيادى مانده و از طرفى به دامنه كوه نگاه مى‏كند و مى‏بيند از آن فاصله گرفته و اين حالت بين ترس و اميد را چنان چه در قرآن كريم و روايات معصومين(ع) آمده، همواره در زندگى خود حفظ كند. يعنى هم از اين كه گاهى توفيق بندگى و دورى از گناه را پيدا كرده اميدوار و خوشحال باشد و هم از اين كه گاهى دچار لغزش و گناه مى‏گردد ترسان و بيمناك، نه اينكه پس از گرفتار شدن گناهان به جاي اينكه به فكر جبران گناه خود باشد به كلي نااميد و مايوس شود و حتي تصميم بگيرد تمامي راههاي بازگشت را نيز خراب نمايد.
1401/7/24 ساعت 09:34
کد : 1306
لینک مطلب

■ گفته میشود نماز اول وقت به واسطه همسان شدن با نماز "امام زمان (عجل)" پذیرفته در درگاه خداوند مقبول است. اگر ایشان در محلی باشند که ما نماز میخوانیم این مسئله روشن است، ولی در غیر این صورت چه؟

این که گفته می شود نماز اول وقت به واسطه همسان شدن با نماز "امام زمان" پذیرفته و در درگاه خداوند مقبول است ، کلام معصوم نیست و قابل توجیه نیست . در آیات و روایات شرایط و مراحل قبولی عبادات هفت چیز ذکر شده که عبارتند از: 1- شرط اعتقادی; 2 - شرط ولائی ...

■ مي خواستم بدانم که فلسفه قنوت چيست؟ منظور نه اصل دعا، منظور اينجانب بلند کردن دست در دعاي قنوت است؟ نظر من اين است که ما اگر در هنگام دعا کردن در نماز در رکعت دوم دست ها را به بالا ببريم دچار شرک خفي شده ايم زيرا اگر در حرکت کائنات و آسمان ها اگر نظر بيندازيم متوجه مي شويم که بالا بردن دست دانستن اينکه خدا در بالاست ولي مي دانيم که خدا در همه جا حضور دارد و از رگ گردن به ما نزديک تر است. يک توضيح کامل بدهيد که فلسفه دست ها را بلند کردن در هنگام قنوت چيست؟

بهترين حالت به هنگام دعا اين است كه انسان دست‏ها را به طرف بالا گرفته و درخواست خود را مطرح مى‏كند. امام صادق(ع) مي فرمايد: هيچ بنده اي دستش را به سوي خداوند عزيز جبار دراز نمي کند مگر اين که خداوند حيا مي کند از اين که آن را خالي برگرداند ودر آن قر ...

■ فلسفه اذان و اقامه چیست؟

پاسخ اول: «اذان، اعلام قوای مادی و ملکوتی در انسان برای حضور در پیشگاه خداوند و اقامه حاضر نمودن آن قوا در محضر حضرت دوست است. با تکبیرات اولیه، اعلام می کند که موجودات عاجزند از ثناگویی خداوند و با نفی هر الهی غیر از او، استحقاق داشتن ثنا را از غیر ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز