■ اگر نماز را ترك كنيم، چه اتفاقي مي افتد؟ مگر چه چيزي را از دست مي دهيم؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: ترك نماز، كوتاهي در مهم‏ترين دستور الهى و انجام ندادن بزرگ‏ترين وظيفه و برنامه زندگى است. ترك نماز، ناشكرى، ناسپاسى و كفران نعمت‏هاى الهى و برداشتن عمود و ستون دين است؛ زيرا نماز پايه دين است.
ترك نماز و عبادت، باعث مى‏شود كه آفرينش و زندگى انسان، بيهوده و لغو جلوه كند؛ درحالى‏كه عبادت است كه انسان را به هدف آفرينش رهنمون مى‏شود. ترك نماز و نيايش، موجب ترك لذت بخش‏ترين حالات انسان است.
ترك نماز آثار و نتايج شوم فراوانى دارد؛ كه در پاسخ به اين سوال به گوشه هايي از اين آثار شوم مي پردازيم:
يك - دور ماندن از امان
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« مَنْ‏ تَرَكَ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً مِنْ‏ غَيْرِ عِلَّةٍ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِه» ؛« كسي كه نماز را عمدا و بدون علت ترك كند از امان خداو رسولش دور خواهد بود.»
دو - سبب تسلط شيطان
امام صادق (ع) از پدرش از پدرانش از امير مؤمنان (ع) نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمود:«شيطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله مي گيرد تا زماني كه نمازهاى پنجگانه‏اش را در وقتش به جا مي آورد. پس هرگاه آنها را ضايع كرد بر او جرات پيدا مي كند و او را بر گناهان بزرگ وارد مي سازد.»
نقل شده زني، ديوانه وار و فرياد کنان خدمت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيد و عرض کرد: اي رسول خدا ! به يارانت بگو از نزد شما بروند که من با شما کاري دارم. اصحاب رفتند آن زن خدمت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نشست و عرض کرد: يا رسول الله ! گناه بسيار بزرگي مرتکب شده ام. حضرت فرمودند: رحمت پروردگار بزرگ تر از گناه توست. آن گاه سؤال کردند: گناهت چيست؟ زن گفت: شوهردار بوده ام، مرتکب زنا شدم و از نطفه ي حرام حامله شدم، بچه به دنيا آمد، او را در خمره ي سرکه خفه کردم و سرکه ي نجس را به مردم فروختم ! رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم حکم گناه آن زن را بيان کردند و سپس فرمودند: آيا مي خواهي بداني که چرا درون اين چاه افتاده اي و اين گناهان را مرتکب شده اي ! من گمان مي کنم که تو نماز عصر نمي خواني !
سه – نابود شدن اعمال خوب
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« مَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» ؛« كسي كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است.»
چهار- از بين رفتن فاصله كفر و ايمان
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلَاةِ» ؛«فاصله كفر و بندگي ترك نماز است.»
چهار - مورد لعن تمامي كتب آسماني و ملائكه و پيامبر خدا (صل الله عليه و آله )
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« تارك الصلاة ملعون في التوراة ملعون في الانجيل ملعون في الزبور ملعون في القران ملعون في لسان جبرئيل ملعون في لسان ميكائيل ملعون في لسان اسرافيل ملعون في لسان محمد» ؛«ترك كننده نماز در تورات و انجيل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و محمد (ص ) ملعون است.»
پنج - مردن به ديني غير از دين اسلام
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« مَنْ تَرَكَ صَلَاةً لَا يَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا يَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِي أَ يَمُوتُ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً أَوْ مَجُوسِيّا» ؛« كسي كه نماز را ترك كند، در حالي كه اميد به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نيز نمي ترسيده، پس باكي نيست كه يهودي بميرد، يا نصراني، يا مجوسي.»
شش- ترك نماز برابر است با كفر
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« من ترك الصلوة متعمدا فقد كفر» ؛« هركس عمدا نمازش را ترك كند، كفر ورزيده است.»
در روایت دیگرى آمده است: عبید بن زرارة مى‏گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: گناهان کبیره کدام اند؟ آن حضرت فرمود: گناهان کبیره در نوشتار على‏بن ابى طالب (ع)، هفت چیز است: کفر به خداوند، کشتن انسان، عاق پدر و مادر شدن، ربا گرفتن، خوردن مال یتیم به ناحق، فرار از جهاد و تعرب بعد از هجرت.
عبید مى‏گوید: از امام پرسیدم: یک درهم از مال یتیم خوردن، بزرگ‏تر است یا ترک نماز؟ حضرت فرمود: ترک نماز. عرض کردم: شما ترک نماز را از گناهان کبیره به حساب نیاوردید. حضرت فرمود: اولین چيزي كه از گناهان کبیره برايت گفتم چه بود؟ عرض کردم: کفر به خداوند. فرمود: همانا تارک نماز کافر است.
هفت - اگر اقامه كنندگان نماز نبودند بي نمازها در دنيا هلاك مي شدند.
امام صادق - عليه السلام -:« َ إِنَّ اللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لَا يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْكِ الصَّلَاةِ لَهَلَكُوا» ؛« همانا، خداوند به وسيله شيعيان نمازگزار ما از شيعيان بي نماز ما (بلا را) دفع مي كند، ولي اگر همه تارك نماز بودند هر آينه همه هلاك مي شدند.»
هشت - لعن خدا بر تارك الصلوة
حضرت علي - عليه السلام -:« اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّدا» ؛« خدايا لعنت كن كسي را كه عمدا نماز را ترك كند.»
نه - مترود اسلام و مسلمين
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« من اعان تارك الصلوة بلقمة او كسوة فكانما قتل سبعين نبيا اولهم ادم و اخرهم محمد» ؛« كسي كه ترك كننده نماز را به دادن طعامي يا لباسي ياري كند، مثل اين است كه هفتاد پيغبر را كشته، كه اول آنها آدم، و آخر آن ها محمد (ص ) است.»
ده - بدست آوردن زيان و خسران آخرت
عبيد بن زرارة مي گويد: از امام صادق (ع ) از سخن خداي عز و جل«هر كس به ايمان كافر شود به تحقيق عملش نابود شده و او در آخرت از زيانكاران است» پرسيدم، فرمود: ترك كردن نماز است چنان نمازي كه به آن اقرار كرده است.»
يازده - بي بهره از اسلام
امام صادق - عليه السلام -:« َ لَا حَظَّ فِي الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَكَ الصَّلَاة» ؛« تارك نماز، حظ و بهره اي از اسلام ندارد.»
دوازده – از بين رفتن دين
رسول خدا - صلي الله عليه وآله -:« فَمَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِينَه» ؛« كسي كه عملا نمازش را ترك كند، به تحقيق كه دينش را منهدم كرده است.»
در روايت آمده كه سرور زنان، فاطمه، دختر سرور پيامبران- كه درودهاى خداوند بر او و پدر و شوى و پسران اوصياء او باد- از پدر بزرگوارش حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله پرسيد: اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى كه نماز را سبك بشمارند، چيست؟ فرمود: اى فاطمه، هر كس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبك بشمارد، خداوند او را به پانزده مصيبت گرفتار مى‏نمايد: شش چيز در سراى دنيا، و سه چيز هنگام مرگ، و سه چيز در قبرش، و سه چيز در قيامت هنگام بيرون آمدن از قبر.
مصيبتهايى كه در دار دنيا بدان مبتلا مى‏گردد عبارتند از:
1- خداوند، خير و بركت را از عمر او برمى‏دارد.
2- خداوند، خير و بركت را از روزى‏اش برمى‏دارد.
3- خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى‏فرمايد.
4- در برابر اعمالى كه انجام داده پاداش داده نمى‏شود.
5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى‏رود و مستجاب نمى‏گردد.
6- هيچ بهره‏اى در دعاى بندگان شايسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.
و مصائبى كه هنگام مرگ به او مى‏رسد بدين ترتيب است:
1- با حالت خوارى و زبونى جان مى‏دهد.
2- گرسنه مى‏ميرد.
3- تشنه جان مى‏سپارد، به گونه‏اى كه اگر آب تمام رودخانه‏هاى دنيا را به او بدهند، سيراب نگشته و تشنگى‏اش برطرف نخواهد شد.
و مصيبتهايى كه در قبرش بدان گرفتار مى‏گردد بدين قرار مى‏باشد:
1- خداوند فرشته‏اى را بر او مى‏گمارد تا او را در قبر نگران و پريشان نموده و از جايش بركند.
2- خداوند گور را بر او تنگ مى‏گرداند.
3- قبرش تاريك مى‏شود.
و مصائبى كه در روز قيامت، هنگام بيرون آمدن از قبر، بدان مبتلا مى‏شود، عبارت است از:
1- خداوند فرشته‏اى را بر او مى‏گمارد تا در حالى كه مردم به او مى‏نگرند، او را به رو بر زمين بكشد.
2- سخت از او حساب مى‏كشند.
3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بديها پاكيزه‏اش نمى‏گرداند، و براى او عذاب دردناكى خواهد بود.
1401/7/17 ساعت 10:33
کد : 1302
لینک مطلب

■ سلام علیکم 1- اگر “تعداد حمد” و یا سوره های یک نماز مستحبی زیاد و طولانی باشد ؛ آیا می شود تا حد توان قیام را ایستاده و مابقی قیام را نشسته ( روی صندلی) خواند ؟ 2- یا از ابتدا باید قیام را نشسته خواند؟ 3- آیا می توان بعد از اتمام قیام نشسته ( صندلی) ، ایستاد و رکوع و ادامه نماز را را همانند نماز ایستاده خواند؟ 4- اگر ذکر سجود یک نماز مستحبی طولانی باشد و اگر به همان تعداد ذکر در بین دو سجده نیز باید تکرار شود ؛ می توان قدر توان ذکر سجود را به جا آورد و ما بقی را در بین دو سجده به علاوه ذکر بین دو سجده گفت ؟ در رکوع و ایستادن بعد از رکوع چطور ؟ با تشکر

با سلام و تشکر از طرح سوال جواب این است که نماز های مستحبی را در هر حالت می شود خواند؛ حتی در راه رفتن! البته از آنجا که هر حالت نماز، آثار خود را دارد، بهتر است در همان حالت های خود انجام شود. اما در هر صورت انجام شود و حتی اشاره به سجده یا رکوع ش ...

■ دوازده رکعت نماز شب اول ماه شعبان چگونه خوانده می‌شود؟

در ارتباط با دوازده رکعت نماز شب اول ماه شعبان، از رسول گرامی اسلام(ص) چنین نقل شده است: هر کس در شب اول ماه شعبان دوازده رکعت به این کیفیت بجا آورد که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، پانزده مرتبه سوره «قل هو الله» بخواند. خداوند ثواب 12 هزار شهید و عبا ...

■ اثرات دنیوی و اخروی نماز اول وقت را برایم بنویسید؟

نماز اول وقت موجب عادت دادن شخص به نظم و باعث نشاط و آمادگى و حضور قلب بيشتر در نماز مي باشد؛ علاوه بر اين موارد در نصوص دينى نيز آثار دنيوي و اخروي فراواني براى نماز اول وقت نقل شده كه مي توان در اين زمينه از امور زير نام برد: تضمين بهشت رسول ال ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز