■ طبق حديث امام باقر (عليه السلام ) اول چيزي که در قيامت محاسبه مي شود نماز است و اگر قبول شود بقيه کارها هم قبول مي شوند . سوال من اين است كه چرا يك مسلمان با نماز اعمال خوبش پذيرفته می شود؛ ولي يك مسلمان بي نماز اعمالش مورد پذيرش نيست؟
پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: نماز مقبول، شرايطى دارد؛ از جمله شرايط ولايي، اقتصادي، اجتماعي، خانوادگي و... كه همگي بيانگر آن است كه اين عمل عبادي به عنوان ستون دين با تمام زندگى انسان و اعمال عبادي ديگر او مرتبط است؛ يعنى، شاخصى است كه مىتوان مطلوب بودن و الهى بودن يك زندگى را با آن سنجيد.
به عنوان نمونه يكي از شرايط قبولي نماز كسب درآمد از راه حلال و پرداخت زكات مي باشد و اينكه انسان از راه خيانت در معامله درآمدي را كسب نكرده باشد؛ حال اگر كسي كه براي قبولي نمازش - به عنوان ستون دين - اين شرايط را رعايت نكرده به گونه اي كه از سوي خداوند مورد قبول واقع نشده بطور مسلم براي ديگر اعمال عباديش مانند حج نيز اين شرايط را رعايت ننموده و معلوم مي شود كه ديگر اعمال نيز قابليت پذيرش را نخواهد داشت.
از همين جا درمىيابيم كه نماز معيارى است كه قبولى اعمال ديگر را نيز مىتوان با آن سنجيد. پس اگر نماز قبول باشد، كارهاى خوب ديگر نيز قبول است و اگر مردود باشد، چنان بر مىآيد كه اشكال ريشهاى در اعمال وجود دارد و نمي تواند مورد قبول خداوند قرار گيرد.
اين روايت بيانگر آن است که نماز از جایگاهی ويژه برخوردار است ودر روز قیامت اول به نماز نگاه میشود اگر پذیرفته شود یعنی با شرایط آن از جمله اعتقاد به ولایت و دیگر چیزهایی که در آن شرط است انجام شده باشد ما بقی اعمال نیز به مانند آن است ونیاز به دقت در آن نیست چون آن اعمال هم به مانند نماز عمل عبادی است واگر نماز که راس اعمال عبادی است مشکل اساسی داشته باشد قطعا دیگر اعمال نیز دچار مشکل است و به عنوان يك عمل عبادي به حساب نمي آيد.
مثلا اگر کسی از روی عناد ولایت ومحبت علی علیه السلام واهل بیت ان حضرت را منکر شود بنا به آنچه در روایات آمده نمازش مورد قبول نخواهد بود چون یک حقیقت مسلم اسلام را انکار کرده و شرط قبولی نماز را ندارد چنین شخصی سایر اعمال او نیز همانند نماز مورد قبول نیست چون نزد خداوند خیر محسوب نمیشود و در حقیقت عمل او شر محض است كما اينكه در روايات اهل بيت عليهم السلام اعمال نيك ناصب و دشمن اهل بيت عليهم السلام با اعمال قبيح او هيچ فرقي گذاشته نشده است. حضرت صادق عليه السّلام ميفرمايد:« إِنَّ النَّاصِبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَا يُبَالِي صَامَ أَمْ صَلَّى زَنَى أَمْ سَرَقَ إِنَّهُ فِي النَّارِ إِنَّهُ فِي النَّار» ؛« دشمن و ناصب اهل- بيت فرقى ندارد روزه بدارد يا نماز بخواند زنا كند يا دزدى نمايد او در آتش است او در آتش است.»
■ بعضی از اشخاص هنگام برپایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی می کنند، این کار چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنهای: این عمل اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بیاحترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست.
آیت الله بهجت(ره): نمازش صحیح است، اگر هتک احترام جماعت یا امام آن نباشد.
آیت الله مکارم شیرازی: در صورت ...
■ با توجه به این که پیامبر اسلام (ص) نماز خود را به صورت عادی در پنج وقت می خواند؛ چرا شیعیان آن را در سه نوبت می خوانند و برای آن، تنها به چند مورد محدود از فعل پیامبر دلیل می آورند؟!
برای روشن شدن مسئلۀ مورد پرسش، یعنی جواز خواندن نماز در سه نوبت، و فضیلت داشتن سه نوبت یا پنج نوبت، ضروری است این دو مسئله به صورت جداگانه مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.
1. جواز خواندن نماز در سه وقت: در مورد جواز خواندن نماز در سه وقت، بحث های بسیار ...
■ چرا حتما باید نماز را به عربی خواند؟
ابتدا لازم است بدانیم كه تنها نماز و لبیک در حج است که باید به عربی بیان شود وگرنه هيچ تكليف واجب ديگري نيازمند قرائت عربي نیست.
به برخی از دلائل خواندن نماز به عربی اشاره میکنیم:
1.اصل تعبّد
خداوند دستور به عربی خواندن نماز داده و چون روح عبادت ...