■ چگونه مي توانيم جايگاه و اهميت نماز را در دين اسلام براي ديگران ثابت نمائيم؟
پاسخ: دلايل متعددي نسبت به جايگاه و اهميت نماز در اسلام وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
الف – تعداد رواياتي كه درباره نماز از سوي معصومين عليهم السلام نقل گرديده
براي پي بردن به جايگاه و اهميت نماز در دين اسلام خوب است بدانيد؛ بيشترين روایات فروع دين در باره نماز ذکر گرديده است و در دو كتاب حديث بسيار مفصل به نام هاي« وسائل الشيعه» و ديگر« مستدرك الوسائل» كه شامل تمامي روايات و احاديث فقهي مكتب شيعه است؛ طبق شماره اي كه در آنها منعكس است مجموعا 59000 روايت دارد و اين تعداد تقريبا نوزده هزار آن مربوط به نماز است و اين مي تواند گوياي اهميت نماز در اسلام و اهميت آن در مكتب تشيع باشد كه تقريبا يك سوم روايات فقهي شيعه مربوط به نماز و مقدمات آن است.
ب -عدم چشم پوشي از نماز در اسلام
هر يك از تكاليف شرعي به صنفي خاص از بندگان تعلق مي گيرد يا اينكه اصنافي تكليف شرعي به آنها تعلق نمي گيرد مثلا روزه بر غير بيمار و غير مسافر و... واجب است. خمس و زكات و حج بر كسانيكه از تمكن مالي برخوردارند تعلق مي گيرد. از حضور در صحنه جهاد، زنان پيرمردان و اصناف ديگري معافند. اما نماز فريضه اي است همگاني در زمان خوف و در حال امنيت در روز و شب، در تمامي ماههاي سال بر حر و عبد، مرد و زن ( البته به استثناي ايام عادت و ولادت )، غني و فقير، صحيح و مريض، مقيم و مسافر و... واجب است. حتي قرآن مي فرمايد اگر شرايط آنچنان سخت و سهمگين بود كه مجال پساده شدن از مركب وجود نداشت. پياده يا سواره بايد نسبت به انجام اين فريضه اقدام گردد.
ج – دستور به تكرار نمازدر اسلام
انعطاف مكرر توجه و درخواست انجام متوالي يك وظيفه، انسان را از اهميت و عظمت آن آگاه مي كند. اگر به كسي تكليف شود كه بايد روزانه پنج بار با شخصيتي ملاقات كند بدون شك اين سوال پيش مي آيد كه او كيست؟ و چه قدر از اهميت برخوردار است كه بايد هر روز، چند مرتبه به سراغ او رفت.
د - سخنان معصومين عليهم السلام راجع به اهميت نماز در اسلام
در روايات متعددي پيامبر خدا و اهل بيت طاهرينش ( عليهم السلام ) به تبيين نقش و جايگاه نماز در دين اسلام پرداخته اند كه در اينجا به ذكر تعدادي از آنها اكتفا مي نمائيم.
يك - در اسلام نماز به عنوان ستون دين معرفي شده
حضرت باقر عليه السلام مي فرمايد:« الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ مَثَلُهَا كَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الْأَوْتَادُ وَ الْأَطْنَابُ وَ إِذَا مَالَ الْعَمُودُ وَ انْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَتِدٌ وَ لَا طُنُب» ؛« نماز ستون دين است، مثل نماز، مثل ستون خيمه است، هرگاه ستون، ثابت و پا برجا باشد ميخ ها و طناب ها ثابت خواهند بود و هر گاه کج شده و بشکند ميخ و طنابي نمي ماند.»
دو – جايگاه نماز در اسلام همچون سر براي بدن است
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:« موضع الصلاه من الدين کموضع الرأس من الجسد» ؛« جايگاه نماز در دين، مانند جايگاه سر در بدن است»
سه –شرط قبولي اعمال ديگر
امام صادق عليه السلام مي فرمايد:« أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ عَلَى الصَّلَاةِ فَإِذَا قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ عَلَيْهِ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِه» ؛« نخستين چيزى كه در روز قيامت بنده براى آن مورد حسابكشى قرار ميگيرد و بآن رسيدگى ميكنند نماز است، اگر نماز پذيرفته شد ساير اعمالش نيز بتفضّل [از او] پذيرفته مىشود، و هر گاه نماز مقبول نيفتاد و به بنده باز گردانده شد باقى اعمالش نيز مردود و باز گردانده خواهد شد.»
چهار – خارج نمودن بي نماز از دايره اسلام
نمازدر دين اسلام از چنان جايگاهي برخوردار است كه كساني را كه به عمد آن را ترك نمايند را از مجموعه خود خارج مي داند
پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) مي فرمايد:« مَا بَيْنَ الْمُسْلِمِ وَ بَيْنَ أَنْ يَكْفُرَ إِلَّا أَنْ يَتْرُكَ الصَّلَاةَ الْفَرِيضَةَ مُتَعَمِّداً أَوْ يَتَهَاوَنَ بِهَا فَلَا يُصَلِّيَهَا» ؛« فاصله بين مسلماني و كفر نيست جز آنكه نماز واجب را از روي عمد ترك كند يا در انجام آن سستي نمايد و نماز نخواند.»
■ نیت نماز باید چگونه باشد؟
انسان باید نماز را به نیت قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم به جا آورد و لازم نیست نیت را از قلب خود
بگذراند یا مثلا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربه الی الله .
اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می ...
■ سلام وقت شما بخیر
یک سئوالی داشتم در چند مورد می شود با لباس و بدن نجس نماز خواند؟
sلام وقت شما هم بخیر از اینکه با مرکز تخصصی نماز در ارتباط هستید خرسندیم
سئوال شما را حجت الاسلام علی آرزومندی از اساتید مرکز تخصصی نماز پاسخ می دهند.
در شش صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحیح است:
1ـ در جایى که به ...