■ آیا گفتن تکبیر و چرخاندن سر به سمت چپ و راست بعد از سلام نماز، دلیل دارد؟
پاسخ از طرف محمد دماوندی: برگرداندن صورت به سمت راست و چپ، یکی اعمال مستحب بعد از سلام آخر نماز است، و در کتاب های روایی نیز بدان اشاره شده است. انجام صحیح آن، چنین است:
1. اگر نمازگزار امام جماعت باشد بعد از سلام نماز، قبل از آن که از سمت قبله رو بگرداند با چشم راست به سمت راست نظر می افکند.
2. و اگر نمازگزار مـأموم باشد، رو به قبله در جواب سلام امام، یک سلام می دهد و دو سلام یکی به سمت راست و دیگری به سمت دست چپ انجام دهد، البته در صورتی که در سمت چپ نیز نمازگزار وجود داشته باشد یا سمت چپ دیوار باشد، ولى در هر حال سلام کردن بر سمت راست ترک نشود، خواه کسى در سمت راست باشد و یا کسی در آن سمت نباشد.
3. اگر نماز گزار فرادی نماز می خواند، در همان حال رو به قبله، یک بار بگوید: «السّلام علیکم و اندکى صورت را به سمت راست برگرداند به گونه ای که بینى به دست راست مایل شود.[1]
از گفتار فوق روشن می شود که آنچه برای نمازگزار فرادی استحباب دارد، گرداندن سر است به گونه ای که بینی نیز متمایل به راست باشد، و برای نمازگزاری که با جماعت نماز می خواند، برگرداندن صورت به سمت چپ و راست، به تفصیلی که بیان شد استحباب دارد.
گفتنی است؛ گفتن سه بار الله اکبر و بلند کردن دست ها نیز از تعقیبات نماز شمرده شده و در کتب فقهی ذکر شده است.[2]
[1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 319-320، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 ق.
[2]. نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، مجمع الرسائل (محشّٰى)، ص 296، مؤسسه صاحب الزمان (ع)، مشهد- ایران، 1415 ق.
■ اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند آیا جبران آن ممکن است؟
جواب:
میتواند بعد از سر برداشتن از رکوع، قنوت را انجام دهد سپس به سجده برود اما اگر در مراحل بعدی (مثلاً پیش از سجده) به یاد آورد، پس از سلامِ نماز، قنوت را انجام دهد؛ همچنین پس از نماز، هر موقع به یاد آورد می تواند قنوت را انجام دهد. ...
■ نماز مقبول چه نمازی است؟
نمازی که انسان را از زشتی و گناه دور می کند، نماز مقبول است؛ و نماز مقبول، نمازی است با توجه و معرفت. گفتن اذکاری صرفا از روی عادت و به صورت لقلقه ی زبان، نماز واقعی نیست. تا معرفت نباشد، نماز کامل نمی شود.
یکی از شاگردان آیه الله بهجت مى گوی ...
■ آیا وضو بر اعضای خیس اشکال دارد؟
برای وضو گرفتن، فقط جای مسح باید خشک باشد، یا رطوبت آن به قدری کم باشد که در هنگام مسح، آب وضو بر آن غالب گردد.[1] بنابراین، در شستوشوی صورت و دستها، اگر آب وضو به همه اعضا برسد، خیس بودن قبلی آنها به صحت وضو خللی وارد نمیکند.[2]
ضمائم:
پاسخ دفا ...